Natália
-3 °C
7 °C

Katalin bírónő kontra valóság

2004.09.11. 10:32
Katalin bírónő a TV 2 jogi show-műsorában felmentette, a bíróság ellenben első fokon öt évre ítélte azt a három fiatalembert, akik 2000 novemberében megerőszakoltak egy fiatal nőt - írja a Népszabadság. Az áldozatot megviselte, hogy az elvileg csak lezárt ügyeket bemutató, azóta megszűntetett műsorban azonosíthatóan dolgozták fel a vele történteket.
Öt éves szabadságvesztésre ítélte elsőfokon a bíróság azt a három férfit, akik négy évvel ezelőtt megerőszakoltak egy fiatal lányt. A Népszabadság cikke szerint a még mindig folyamatban levő ügyet a TV2 azóta megszűnt jogi showja is feldolgozta, az áldozat felismerte magát, és külön megviselte, hogy a vádlottakat az adásban felmentették.

Elvileg csak lezárt ügy kerülhetett adásba

Bár a TV 2 egyik illetékese az ominózus adást követően a Színes Mai Lapban azt állította, a műsorban kizárólag lezárt aktákat dolgoztak fel, az ügyészség és a bíróság illetékesei állítják: az újdonsült ismerősét két barátjával brutális kegyetlenséggel megerőszakoló fiatalember története bizonyíthatóan egy még ma is folyamatban lévő büntetőeljárást dolgozott fel.

Katalin bírónő azonban tárgyalótermében a valóságossal homlokegyenest ellentétes ítéletet hozott. A show-béli büntetőper a vádlottak számára kedvezően végződött. "Kiderült" ugyanis, hogy a megerőszakolt lány valójában nagyon is benne volt a dologban. Azért találta ki, hogy a három férfi - a későbbi vádlottak - egész éjszaka fogva tartotta, és többször megerőszakolta, mert atyja kérdőre vonta, "miért maradt ki otthonról egész éjszaka". Amikor ezt sírva beismerte, Katalin bírónő azonnal felmentette mindhárom vádlottat. Az ügyész pedig a műsorban azonnal bejelentette, hogy hamis vád miatt büntetőeljárást indít a hazudós sértett ellen. A lelepleződött lány a filmen szégyenében elsírta magát.

Azonosítható volt a történet

A valóságban a ténylegesen megerőszakolt lány idegileg és egészségileg egyaránt tönkrement. Már attól kikészült, hogy hárman többször megerőszakolták. Csak tovább rontotta helyzetét, állapotát, hogy a tévében - az eset részleteit ismerő ügyészek és a bírók szerint is - túlságosan részletesen és emiatt azonosíthatóan dolgozták fel történetét. Csakhogy a jogi show-ban nem áldozatként mutatták be, hanem hazudós, könnyűvérű nőként. Állítólag az őt megszemélyesítő "színész" még hasonlított is rá. A bűncselekménnyel és családi körülményeivel összefüggésben pedig olyan (tényszerű) adatok is elhangzottak, amelyeket csak az ismerhet, aki részt vett ügyének rendőrségi vizsgálatában, vagy az eset kényes volta miatt elrendelt zárt tárgyaláson.

Show kontra valóság

A valódi eljárásban fel sem merült, hogy a sértett alaptalanul vádaskodott volna. A bíróság megállapította, hogy 2000. november 25-ről 26-ra virradó éjjel Budapesten, egy Dohány utcai klubban szórakozott barátnőjével. Megismerkedtek egy fiatalemberrel, aki a sértettet "egy csendesebb helyre invitálta" beszélgetni. Azt mondta, kölcsönkapta az egyik barátja közeli lakásának kulcsait, javasolta, hogy menjenek oda. Hajnali négykor ültek taxiba. Kevéssel utánuk egy másik fiatal férfi társaságában hazaérkezett a lakás tulajdonosa, s felháborodottan megkérdezte, miért van még rajta a ruhája? A három férfi ezek után erővel megakadályozta, hogy a lány elhagyja a lakást, majd egymás után megerőszakolta, megalázta, s reggel nyolcig nem engedték haza.

Az ügyészség többek által elkövetett erőszakos közösüléssel vádolta a három fiatalembert. A bíróság kedden kihirdetett ítéletében a vádat bizonyítottnak találta, s mindhárom vádlottat öt év szabadságvesztésre ítélte. A vádlottak és védőik felmentésért fellebbeztek.

Belső vizsgálat indult

A Katalin bírónő tárgyalótermében a valós történeten alapuló jogeset valóságostól eltérő voltát a bíróság és az ügyészség is vizsgálni kezdte, különös tekintettel arra, hogyan ismerhették meg a műsor szerkesztői - a sértett személyiségi jogaira és az ügy intimitására tekintettel - a minden szinten a nyilvánosság teljes kizárásával kezelt ügy részleteit. Katalin bírónő - Polt Péter legfőbb ügyész felvetésére - téma volt az Országos Igazságszolgáltatási Tanács ülésén is. Végül a bíróságon és az ügyészségen is csak azt sikerült megállapítani, hogy "nem tőlük" kerültek a szerkesztők birtokába a jogi show-ban felhasznált információk. "Egy nem jogász személy" juttatta el a szerkesztőkhöz a zárt tárgyaláson elhangzott információkat - fogalmazott érdeklődésünkre a Fővárosi Bíróság szóvivője. Az ügyészségen később még megvizsgálták, hogy szolgálati titok megsértése vagy más bűncselekmény elkövetésének gyanújával indítható-e nyomozás az ügyben, ám úgy ítélték meg, hogy nem. Azt senki nem vizsgálta, hogy a produkcióhoz szerződtetett jogi szakértők - köztük egy vezető beosztású, tekintélyes bíró - miért nem vették észre a valóságos és a forgatókönyvben olvasható eset közti gyanúsan sok és pontos egybeesést.

Később az alacsony nézettség miatt a TV 2 levette műsoráról a Katalin bírónőt, a döntésben az akkori nyilatkozatok szerint a szóban forgó eset keltette viharok nem játszottak szerepet. Az első fokon elítélt erőszakoskodók továbbra is szabadlábon védekezhetnek.