Mária
-6 °C
-2 °C

Megtalálták a Horvátországban lezuhant második repülőgépet is

2005.08.15. 08:31
Kétnapi keresés után vasárnap délelőtt megtalálták a második eltűnt magyar sportrepülőgép roncsait Horvátország köd borította középső, erdős területén, és meglelték a fedélzetén utazó két személy holttestét is: egy férfiét és egy nőét - közölték a horvát hatóságok.
A második szerencsétlenül járt magyar gép megtalálását a horvát légiközlekedési hatóságok közlésére hivatkozva megerősítette a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője, Ritecz Miklós is. Egyben megerősítette azt a korábbi értesülést is, hogy a második szerencsétlenül járt repülőgép roncsait először a kutatást végző horvát helikopterek észlelték, azonosították a gép felségjelét, továbbá megállapították azt is, hogy a lezuhant gépen két személy tartózkodott.

Ritecz Miklós elmondta, hogy a repülőgép roncsait a Plitvicei-tavak közelében fekvő Rastovace település térségében találták meg, nem messze attól a helytől, ahol az első magyar gép még péntek este szerencsétlenül járt. A második gép katasztrófája a Medvedjak Ostri nevű hegységnél történt, és a roncsra nem sokkal később a kutatást gyalogosan végző hegyimentők is rábukkantak.

A Sinus és a Zlin Z-142

Fotó: ultralight.hu

A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu


A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű műrepülőgép. A kétszáztíz lóerős kisgép tele tankkal ezer kilométer távolság megtételére képes. Utazósebessége: 170-180 km/h. Forrás:kincsemairport.hu

A zágrábi magyar nagykövetséget a horvát rendőrség operatív tájékoztatási központja arról informálta, hogy a kutatást végző horvát hatóságok megkezdték a hivatalos helyszíni szemlét. A második gép roncsait egyébként egy nyolc hegyimentőből és egy rendőrből álló brigád találta meg. A szerencsétlenül járt gépben egy férfi holtteste volt, míg egy női holttestet a géptől több mint 10 méter távolságra találtak meg.

A vizsgálatot végző hatóságok a kutatás elhúzódását azzal indokolták, hogy a gép katasztrófája nyomán keletkezett tűz a sűrű erdővel borított területen többnyire a fák alsó ágait égette le, azok koronázata azonban sértetlen maradt.

A nagykövetség tájékoztatása szerint a horvát hatóságok vizsgálják, hogy a második magyar gép katasztrófája milyen körülmények között történt, erre vonatkozóan egyelőre semmit nem közöltek.

Az első magyar gép Split előtt zivatarfelhőhöz érkezett, s még péntek este a hegyek között fáknak ütközött és felrobbant. A fedélzeten tartózkodó két férfi életét vesztette. A második gép katasztrófája értesülések szerint szinte azonos időben, ugyancsak péntek este történt.

Közben a horvátországi Zára (Zadar) városában megkezdődött az együttesen repülő, de az időjárási viszontagságok ellenére szerencsésen földet ért hat magyar repülőgép pilótájának meghallgatása. A meghallgatás az esti órákig eltarthat, és a nagykövetség információja szerint a pilóták és társaik - összesen tizenhat személy - azután hazautazhatnak.

Az egyik gép utasait beazonosították
A kaposvári Szabados Zoltán pilóta és utasa, a szintén kaposvári dr. Viczián György urulógus orvos vesztette életét a Horvátországban lezuhant egyik kisrepülőgépen. Szabados Zoltán 1984 óta repült, átrepülte az algériai és tunéziai sivatagot. 1994-ben megnyerte a normandiai partra szállás 50. évfordulójára rendezet nemzetközi repülős versenyt. 1998-ban 6000 méteres magassági rekordot állított fel sárkányrepülővel.

Forrás:HavariaPress

A zárai meghallgatásról tájékoztatta az MTI-t Bodanic Dinko a nyomozást vezető horvát vizsgálócsoport vezetője. Elmondta, hogy a horvát hatóságok egyelőre a történtekkel, illetve konkrétan a két magyar gép katasztrófájával kapcsolatos adatok, illetve dokumentumok begyűjtését végzik, és a végső jelentést csak ezt követően hozzák nyilvánosságra.

A szóban forgó dokumentum közzététele hónapokat vehet igénybe, és azt a tervek szerint megküldik majd a magyar repülésügyi hatóságoknak, illetve a repülésben részt vett és szerencsésen földet ért gépek pilótáinak - jelentette ki Bodanic Dinko, nyomatékosan hangoztatva, hogy a hatóságok addig semmit nem hoznak nyilvánosságra a történtek okairól.

Bajkó Erika, a magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője az MTI-nek elmondta: a horvát hatóságok hivatalosan megerősítették, hogy megtalálták a második eltűnt magyar sportrepülőgépet, s megerősítették a kétfős személyzet halálát.

Az MTI-t Bajkó Erika korábban arról tájékoztatta, hogy a szóban forgó gépek magyar repülőklubok 2-4 személyes egymotoros sportrepülőgépei voltak, amelyek a magyarországi Kaposújlakról indultak.

Kisrepülőgép-balesetek
  • 2000. április 20. - A farkashegyi repülőtéren, felszállás közben lezuhant egy Cessna 172 típusú repülőgép. Hárman meghaltak, egy személy súlyos sérüléseket szenvedett.
  • 2000. június 3. - A debreceni repülőtéren lezuhant egy Góbé R26 típusú vitorlázó repülőgép, amikor csörlőzés közben elszakadt a vonókötél. Az oktató a helyszínen életét vesztette, a 17 éves tanulópilóta a kórházban halt bele sérüléseibe.
    2000. június 4. - Budakeszi és Budaörs határában lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A pilóta a helyszínen életét vesztette.
  • 2001. június 14. - Csurgó légterében lezuhant egy Zágrábból Siófokra tartó Cessna 210-es kisrepülőgép, amely a Synergon Rt. vezető munkatársait szállította. A gép fedélzetén tartózkodó hat személy meghalt.
  • 2002. május 11. - Lezuhant egy Fuji 200-as típusú egymotoros kisrepülőgép az esztergomi repülőtér közelében. A gépen utazók - három férfi és egy nő - életüket vesztették.
  • 2002. július 6. - Nagykanizsa közelében lezuhant egy szlovák ultrakönnyű kisrepülőgép. A gépen tartózkodó két szlovákiai magyar életét vesztette.
  • 2003. március 21. - Egy Cessna típusú kisrepülőgép lezuhant a Heves megyei Makláron, miután felszállás közben az egyik szárnyával nekiment a hangár melletti szélzsáknak. A pilóta a baleset következtében életét vesztette.
  • 2003. április 26. - Szegeden a levegőben összeütközött két vitorlázó repülőgép. Az egyik gépnek sikerült leszállnia, de a másik gépen tartózkodó két férfi életét vesztette.
  • 2004. július 24. - Lezuhant egy Z-43-as típusú kisrepülőgép Dunakeszi mellett. A gépen tartózkodó négy személy közül egy kórházba szállítás közben meghalt.
  • 2004. szeptember 6. - Farkashegyen lezuhant és kigyulladt egy ultrakönnyű - 450 kilogramm súlyú - kisrepülőgép. A fedélzetén tartózkodó két személy - egy férfi és egy nő - a helyszínen életét vesztette.
  • 2005. január 27. - A romániai Iasi közelében lezuhant a Farnair Hungary légitársaság L-410-es típusú repülőgépe, amely postai küldeményeket szállított. A fedélzetén utazó kétfős magyar személyzet életét vesztette.
  • 2005. július 16. - Szlovákiában, Rózsahegy (Ruzomberok) közelében, a likavkai vár fölött összeütközött és lezuhant két magyar kisrepülő. A szerencsétlenség következtében két személy életét vesztette.
  • 2005. augusztus 13., szombat (MTI) - Lezuhant egy magyar kisrepülőgép Horvátország középső részén péntek este, a balesetben két magyar állampolgár életét vesztette, ugyanebben az időben egy másik magyar sportrepülőgép pedig eltűnt.
  • 2005. augusztus 14. vasárnap - A Nápolytól 275 kilométerre délre fekvő San Lorenzo Bellizi nemzeti park területén egy kéteszemélyes gép kényszerleszállást kísérelt meg végrehajtani egy mezőn, de a földre zuhant és kigyulladt. Két utasa életét vesztette.