Gusztáv
-11 °C
-2 °C

Őszig káosz várható a fővárosi közlekedésben

2003.04.30. 09:43
Csaknem az egész városban valamilyen forgalomkorlátozás lassítja a közlekedést. A legnagyobb torlódás a Fehérvári úti csomópont átépítése miatt Budán van. Nyáron a főváros más pontjain is végeznek nagyobb felújításokat. Az útfelújítások miatt a borotvaélen táncoló fővárosi közlekedés a legkisebb forgalmi akadály miatt megbénulhat.
Hatalmas torlódások voltak szerdán reggel csaknem egész Budapesten. A Fővinform jelentése szerint gyakorlatilag városszerte forgalomkorlátozások lassítját a haladást.

Buszsáv az Erzsébet hídon

Növelte a szokásos torlódást, hogy a Fehérvári út felújítása miatt közlekedtetett 7/C járatnak buszsávot alakítottak ki az Erzsébet hídon a pest felé menő oldalon. Óbudán a Flórián téri felüljáró felújítása nehezíti a közlekedést, de csatornaépítés is van a kerületben: a Pusztakúti úton folytatják a munkákat, így a Határ út és az agyagbánya között több szakaszon jelzőlámpa szabályozza a forgalmat. A Krisztina körúton a Mikó utca után a Déli pályaudvar felé vezető oldalon útszűkület lassítja a haladást. A XI., Kelenhegyi utat lezárták a Szent Gellért tér és a Kemenes utca között. A Dózsa György úton is folytatódnak a felújítási munkálatok a Thököly út és a Marek József utca között.

A Fehérvári út építési munkáinak kedvezőtlen forgalmi hatásait a BKV azzal próbálja mérsékelni, hogy a munkaterületek elkerülésével két mentesítő gyorsbuszt indított alternatív utazási lehetőséget adva a Dél-Budán élőknek. A főváros közlekedését korlátozó építkezés várhatóan őszig tart.

A 7C és a 47V jelű járatok munkanapokon reggel (6.00-8.30 óra között) és délután (14.00-18.30 óra között) közlekednek Albertfalva és Budafok térségéből Pest belvárosa felé. A Fehérvári úti villamosközlekedés zavartalan lesz.

A HVG adatai szerint március végén, április elején 10-15 százalékkal megnőtt a fővárosi autóforgalom az előző hónapokhoz képest. A kisebb-nagyobb útfelújítások miatt a borotvaélen táncoló fővárosi közlekedés a legkisebb forgalmi akadály miatt megbénulhat. Így történt például április 1-jén, miután a Margit körúton egy egynapos sávlezárás egész Budán lehetetlenné tette a közlekedést.

Több felújítás

"A legjelentősebb közúti építkezés idén a Fehérvári úti lesz, de ezen kívül a nyáron több olyan beruházást is végeznek, melyek komoly fennakadást okozhatnak a közlekedésben" - mondta az Indexnek Bősze Sándor, a BKV közlekedési főosztályának vezetője. Több hónapig tart például a Flórián téri felüljáró felújítása, a nyáron építik át szinte teljesen a Haller utcát és a Kőbányai utat. Mindkét útvonalon felszedik a régi villamos sínpályát, és újat tesznek le helyette. A szakember szerint a tömegközlekedési eszközöket használók kevésbé fogják érezni a nyári felújításokkal járó gondokat, mint az autósok.

Torlódni fogunk, nagyon

A torlódás és a dugók kialakulása elkerülhetetlen lesz a forgalmi csúcsok idején. Bősze Sándor szerint Budapest közlekedési rendje egyébként is nagyon instabil, a forgalom hektikus, és egy átlagos délután egyetlen lerobbant autó vagy karambol miatt is göngyölődő dugó keletkezhet, ami szinte azonnal átterjed az egész városra.

Nem korlátozzák a belvárosi forgalmat
A főpolgármesteri Hivatal a kritikus körülmények ellenére sem tervezi a belváros autóforgalmának - tiltással, fizetéssel történő - korlátozását. Ehelyett inkább a tömegközlekedést próbálják javítani: legutóbb például az Erzsébet hídon alakítottak ki új buszsávot. Egyelőre ideiglenes jelleggel és csak a Budáról Pestre vezető oldalon.

Pásti Imre, a Főpolgármesteri Hivatal forgalomtechnikai alosztályának vezetője azt nyilatkozta, hogy idén tavasszal nincs több felújítás, de az útlezárások most a főváros érzékeny pontjait érintik. A Flórián téri felüljárón végzett munkálatok 30 százalékkal csökkentik az út kapacitását, a Budáról Pest felé haladó forgalmat mégis szinte teljesen blokkolják.

A három alsó híd

Folyamatosan kátyúznak
A közterület-fenntartók nem felelősek a közlekedési dugókért, legalább is ezt állítja a Fővárosi Közterület-fenntartó Részvénytársaság szóvivője. "Nemcsak nappal, hanem éjszaka is dolgoznak a cég útjavító, kátyúzó csoportjai" - mondta az Indexnek Szegedi Péter. Az FKF Rt. szóvivője azt állítja, hogy a cég munkatársai folyamatos műszakban végzik a kátyúzást, nappal 6-8, éjszaka 4-5 csoporttal.
A fővárosi összközlekedés minősége a szakember szerint a három alsó hídtól függ. Ha ezek - a Lágymányosi, a Petőfi és a Szabadság híd - jól átjárhatóak, zavartalan rajtuk a közlekedés, akkor nem alakul ki káosz a városban.

A főosztályvezető szerint fontos, az instabilitást jelentősen csökkentő vívmány lenne, ha a jelenleginél jóval nagyobb mértékben függetleníthetnék a villamos- és a HÉV-szerelvényeket a közúti forgalomtól.

Egyre több autó

A torlódáskezelés a városi élet legnagyobb problémája lett világszerte. Bősze Sándor szerint Budapesten tovább árnyalja a helyzetet, hogy "évek óta csillapíthatatlan a budapestiek autó iránti vágya". Minden évben a korábbi esztendőt meghaladó mennyiségű autó kerül a fővárosba, így mára a parkolással kapcsolatos problémák kezelése is nagyon fontos feladat lett.

2001 óta új P+R parkolók sem épültek Budapesten. Az ilyen, a külvárosi lakosok részére a városba bevezető csomópontokon kialakított parkolóhelyek alacsony tarifáikkal elvileg arra ösztönöznék az autósokat, hogy tegyék le járműveiket, és válasszák a tömegközlekedést. Ilyen parkolóból Budapesten jelenleg 29 van, 3900 álláshellyel. A belvárosi közlekedési káoszt az is enyhítheti, hogy március végén a fővárosi közgyűlés elfogadta a parkolási díjak emelését.

Forgalmi változások a Fehérvári úton
A beruházás első ütemeként a Bocskai úti aluljáró építése kezdődött meg, amiért körülbelül június közepéig a következő forgalmi változások lépnek életbe: A 18-as villamos a Szent János kórháztól a Bocskai útig jár. A 47-es villamos két szakaszban közlekedik: Deák tér--Bocskai út és a Bocskai út--Budafok, Városház tér között. A Bocskai úti építési terület két oldalán létesített ideiglenes végállomások között kb. 100 méter a gyaloglási távolság. Kamaraerdőtől csak a Bocskai útig jár a 41-es villamos. Az építés alatt változatlanul közlekednek a 19-es és a 49-es villamosok. A Bocskai úti átszálláskor (18, 41, 47 villamosok) a vonaljegy másik végét is kezelni kell.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.