Ne mán, hogy ennyi időre is kapcsoljam be az övet?

2006.08.13. 17:21
Az ellenőrzés célja a közúti közlekedési balesetek megelőzése és számuk csökkentése, a szabálysértők, valamint a "gyorshajtók" kiszűrése, a gyalogosok által elkövetett szabálysértések megelőzése, számuk csökkentése, a közlekedési morál javítása érdekében az intézkedési aktivitás növelése, és az előéleti pontrendszer visszatartó hatásának növelése. (BRFK-meghívó)

- Jónapot kívánok! - köszönti Lapid Lajos, Budapest rendőrfőkapitányának közbiztonsági helyettese augusztus 11-én, pénteken délelőtt tízkor, a IV. kerületi rendőrkapitányság legfelső emeletén összegyűlteket.
- Erőt, egészséget! - harsogja az körülbelül ötven rendőr, polgárőr és közlekedési felügyelő, akik átfogó közúti ellenőrzésre készülődnek Újpesten.
Rövid tábornoki eligazítás következik, Lapid jelentősnek nevezi a mai akciót, ami egy sorozat része, a cél pedig a főváros közlekedésbiztonságának javítása.
- Sajos van mit tenni. A közlekedési morál, a közlekedési fegyelem finoman szólva is sok-sok kívánnivalót hagy maga után - osztja meg a négy oszlopban előtte sorakozó láthatósági mellényes csapattal a razzia lényegét. A kombinált akció eddig már négy kerületben volt sikeres, teszi hozzá a főkapitány-helyettes, természetesen ebben a városrészben is a közlekedésbiztonság javulását, a személyi sérüléses balesetek számának csökkenését várják.
- Az utóbbi időszakban jelentősen javult a főváros baleseti statisztikája, ezt a folyamatot kell továbbvinni. Nem az a cél, hogy százezer helyszíni bírságot kiszabjunk, nem az a cél, hogy az ország költségvetési helyzetét a beszedett bírságokkal javítsuk - csigázza az érdeklődést tábornoki iróniával Lapid Lajos.
- A cél: differenciált intézkedéssel visszaszorítani a szabálysértéseket. Figyelmeztetés, helyszíni bírság, feljelentés. A lényeg: legyen segítő szándékú az intézkedés - fejezi be az eligazítást Lapid Lajos, majd azért hozzáteszi (talán nem véletlenül), hogy az akcióban résztvevők vigyázzanak magukra, testi épségükre.


- Öt helyszínen ellenőrzünk egy időben - veszi át a szót Őszi Tamás alezredes, ő osztja ki a feladatokat. A Külső Szilágyi út 110. előtt egy Fama lézeres sebességmérőt kezelnek ketten, a 104. szám előtt állítják meg a renitenseket, két motoros rendőr segít be, ha valakinek nem akaródzna megállni. Az UTE stadionjánál, a Megyeri úton a Fővárosi Közlekedési Felügyelet mobil fék- és futómű-ellenőrző berendezése áll lesben az autósokra. A Megyeri út 116 előtt traffipaxosok ("fel lehet állni a járdára"), a Fóti úton Fama lézeresek ("középen van járdasziget") szűrik ki a gyorshajtókat. Az utolsó egység három körzetben keresi a lopott, vagy körözött gépkocsikat.
- Parancs! - nyugtázzák az utasításokat az akciózók, ki-ki elindul a rá kiszabott helyszínre.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

A kerületi offenzívában a IV. Kerületi Rendőrkapitányság, a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya, a Budapesti Közlekedési Polgárőrség, a Fővárosi Közterület Felügyelet, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet és a Budapest IV. Kerületi Polgárőrség tagjai vesznek részt. A lila-fehérek statdionjának árnyékában a Közlekedési Felügyelet verte fel tanyáját, a parkoló aszfaltján autóműszaki műhelyekből simerős szerkezet fekszik, három rendőr szúrópróbaszerűen tereli be a járműveket - főként furgonokat - egy kis meglepetésszerű műszaki felülvizsgálatra.

- A francnak sem hiányzott ez pont most - kesereg egy férfi, aki céges autójával pont a szervizből jött, ahova a központi zár hibája miatt vitték az áruszállítót. - Ha most megkérdik, hogy mi van a raktérben, ki sem tudom nyitni.
Az ellenőröket azonban nem a fuvarlevél, hanem a fékek és a futómű állapota érdekli, a fehér furgonba bevágja magát egy közlekedési felügyelő, felhajt a padra, miközben kollégája a műszerek adatait lesi a monitoron.
- Egy hónapja használjuk ezt a mobil ellenőrző berendezést, az országban összesen négy ilyen kisebb pad van, egy Budapesten, három az ország más megyéiben. Egy ennél nagyobbat az autópályák mentén szoktunk felállítani. Olyanok ezek, mint a műszaki vizsgáztató állomásokon, mi most főként fékhatást mérünk, de van rázópad funkciója is, azaz a futómű alkatrészeit mozgatja meg - mutatja be a szerkezetet a közlekedésfelügyelet munkatársa.
Ha a megengedettnél rosszabb állapotban van a fék, akkor utasítják a tulajt, hogy 30 napon belül javíttassa meg, és aztán a területileg illetékes közlekedési felügyeletnél jelenjen meg műszaki szemlére. Ha nagyon rossz állapotban találják az autót, akkor a helyszínen azonnal bevonják a műszaki alkalmasságit, a zöld kártyát.
- Nem nagyon törődnek az emberek az autójuk műszaki állapotával - osztja meg a tapasztalatokat a közlekedési felügyelő, - a műszaki vizsgáig rá se néznek, pedig sok baleset előzhető meg, ha tökéletesen működik a fék. Mi egy nap körülbelül 15 autót tudunk leellenőrizni, három-négy hibásat mindig találunk, azaz az autók húsz százaléka nem megfelelő műszaki állapotú.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

A Megyerei út másik felén traffipaxos rendőrautó áll a járdán, a POLICE feliratú autó még csak nem is rejtőzködik, mégis megfognak vagy harminc gyorshajtót.
- A hazai gyorshajtók egyik csúcstartóját én fotóztam - meséli a kocsiban ülő rendőr, - az M3-ason egy hetes BMW, 223-mal ment hetven helyett. Én nem is láttam, csak hallottam, ahogy halkan elsuhan. A felvétel azonban tűéles volt - teszi hozzá jelentőségteljesen. A traffipax kijelzőjén közben sorjáznak a számok: 48, 52, 61, 55, 49, 53, 73, 44.
- Fekete Astra 73-mal, szedjétek ki - mondja a cébébe az anyósülésen ülő rendőrnő. Pár sarokkal feljebb ketten is állnak, hogy leintsék a gyorshajtót.
- A KRESZ szerint óránként ötven kilométeres sebességgel lehet lakott területen belül hajtani, a tűréshatár ennél nagyobb, de 63 km/óra fölött büntetünk - mondja kicsit később egy pasztellsárga Fiatot leintő rendőr. A kocsit vezető fiatal nőnek nem volt bekötve az öve, ezért szóltak rádión a kollégák, hogy intsék le.
- Vannak persze vitás helyzetek az öv dolgában. Találkoztunk olyannal, aki előbb bekapcsolta az övét, majd ráült. Mondtuk neki, hogy nincs bekapcsolva az öve, erre maga mellé mutat: dehogynem, be van kapcsolva! A KRESZ csak annyit mond, hogy be kell kapcsolni az övet, és az övé be volt kapcsolva - meséli nevetve a rendőr.

Egy időközben leintett piros Opelből méltatlankodva száll ki a sofőr és előadja a valószínűleg leggyakoribb magyarázkodást.
- A szomszéd utcában lakunk és pont szervizbe visszük a kocsit, ne mán, hogy ennyi időre is kapcsoljam be az övet - csóválja fejét.
- Szép állapotban van a kocsi, most fényeztették? - kérdezi a rendőr.
Közben kollégája kiállítja a csekket: ötezer forint.
- Na pont ez hiányzott! Minimálbérből hogy fizessem? Nem baj, úgyis nemsoká eladom a picsába - mondja a végszót a kissé vörös fejű úr, majd rácsap a kasztnira, beül felesége mellé és gázt ad.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

A Fóti úton, a sávokat elválasztó járdaszigeten a rendőrség legmodernebb sebességmérő berendezése dolgozik. A tripodra szerelt FamaLaser III. 1800 méterről kiszúrja a gyorshajtókat, a négymillió forint értékű felszerelést egy rendőr kezeli, aki sorban célbavesz minden szemből jövő autót, a 4-500 méterre lévő járműveket a berendezés kis képernyőjén figyelve. A kis keresztet a közeledő járműre vive rögvest megjelenik a pontos távolság és hogy milyen sebességgel hajt a sofőr.
- Ezüst BMW, 71 - veti oda az út szélén álló kollégáinak, akik pár másodperc múlva leintik az X3-as városi terepjárót. A nagydarab kopasz sofőr engedelmesen félrehúzódik, és kicsivel később már szó nélkül alá is írja a büntetési cédulát.
- A mopedesek a legrosszabbak, hetvennel-nyolcvannal száguldoznak, de őket a helyszínen szoktuk megbírságolni, mivel nincs rendszámuk. Sokan vannak, akik meglátva a lézert gyorsan lekanyarodnak valami kis utcába. De ők sem ússzák meg, a gépben egy gigabájtos memóriakártya van, amire több ezer fotó fér, őket ezek alapján utólag bírságoljuk.
A Fama mindennap dolgozik, több napszakban, órákon át lézerezi az autósokat, vannak olyan helyek a fővárosban, ahol csaknem mindenki áldozatául esik.

A Külső Szilágyi úton szintén Fama lézerrel pásztázzák a forgalmat.
- Vagy harminc gyorshajtót fogtunk eddig, a mai csúcstartó 93-mal jött, ez még éppen nem került a jogosítványába - mondja az út szélén posztoló rendőrnő.
Közben megszólal a cébéje: "Kék Audi, 83!" Az autós meglátva a balra integető egyenruhást, gyors manőverbe kezd, hirtelen lekanyarodik a káposztásmegyeri panelházak közé. Az egyik motoros rendőr nyeregbe pattan és utánaveti magát. A rendőrnő rádión tájékozatást ad kollégáinak, majd ekképp kommentálja a történteket.
- Jobban járt volna, ha leáll, a helyszíni bírság kevesebb lett volna.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Az akció egy órakor véget ér, fél egykor szedelőzködni kezdenek a rendőrök, magára hagyják a lanyha péntek déli forgalmat - még jelentést is kell írni. A közlekedési morál, a közlekedési fegyelem ma már nem javul tovább.