Nem oda Lada!

1999.08.10. 13:43
Lada. A szó mögött rejtőző életérzés ebben az országban mindenki előtt ismert lehet. Az nem létezik, hogy Göncz Árpád soha nem vezetett Ladát, és egy huszasba fogadunk, hogy Orbán Viktor is Ladán tanult vezetni. A márka 1970 óta jelen van Magyarországon. Most is több, mint 400 ezer példány szaladozik belőle az utakon, tessék csak lenézni az utcára. Budapesti útikönyvekben egyébként nincsen olyan kép, ahol ne kavarna a forgalomban vagy ne parkolna a háttérben minimum egy Zsiga.

A történet 30 éve kezdődött. Az oroszok már a 2102-es kombi tervezésénél alkalmazták a Volkswagen által "feltalált" költségtakarékos Baukastenprinzip-et (építődoboz-elv). Minden eddig készült, Fiat 124-re hajazó Lada ugyanazt a váltót, motort, gyújtást kapta, kis változtatásokkal. Kiszedem, megbuherálom, és berakom a jó öreg 2102 kombi rövid differenciálművét, és az ezeröcsi feltépi az aszfaltot. Ugyanaz minden kocsiban a hátsó híd, a fékek, a szélvédő, a futómű. Az ülések típusok között csereberélhetők, mindegyik műszerfal jó mindenhová. A Lada valódi sziget (értjük: SZIGET) a többi márka kavargó típus- és évjárat-tengerén. Termosztát kell? Szamara vagy nem Szamara, ennyi csak a kérdés, és biztos működni fog. 30 év alatt igazán összerázódik a konstrukció, itt a kor már nem állapot, hanem érdem.

Az egymilliomodik Lada
A motorháztetőn: "Fogadd, Hazánk, az első gépkocsit!"
(1970 április, az első Lada 2101 kijön a gyártósorról. )
1972-ben készült el az egymilliomodik 2101-es
Wágner úr, köszi! :-)

A félreértések elkerülésére: az új Lada értékesítés sajnálatos leamortizálódása nem a csalódott arcú vásárlói tömegek rendszerváltó pálfordulása miatt követlezett be. Emlékezzünk vissza, a Lada sokáig vezette az eladási listákat. Bejött a kilencvenes évekelején nyomatott reklám: Lada - az újrakötött barátság.
Az új kocsik ára egyszer nagyot emelkedett, aztán másfél évig nem változott. De a Ladára áhítozó tömegek közel egymillió forintot nem tudtak adni az új családtagért. A szállítások az orosz hazából mindig más okból akadoztak, mi pedig egyébként is Ejrópába nyomulunk, ugye. Most csak Szamarát kapni, az új 2110-est, meg a pár éve megújult Nivát, de azokat akciósan. (Figyeljük meg a HungaroLada honlapján, kissé alul: a Lada-korszak nem ért véget!)

A Niva új típusait csak az interneten csodálhatjuk meg:
ötajtós 2131-es
platós 2329(?)-es
brutál tuning Bigfoot Niva
páncélozott pénzszállító

A hátsókerékhajtású igazi Lada (2104, 2105, 2107) itthon évek óta nem kapja meg a típusengedélyt. Hiába ott a motoron az amerikai befecskendező, az elosztó nélküli komputeres gyújtás és a szabályozott katalizátor, ez már nekünk nem elég európai. A tesztelésre behozott néhány példány értékesítéséhez is alig kapta meg az engedélyt a HungaroLada.
Németország keleti felében ezt azért nem csinálták meg az emberekkel. Ha 13 ezer márkáért is, de kapható az új 1,7-es motorral a tufák által itthon csak parasztmercinek titulált kocka ezerötös. A neve Lada Classic, ősszel még biztos kínálták, pédául az EuroLada oldalain.

Kis hazánkban ennyi év után sem ereszt a Lada-érzés. Akármilyen furcsa, tetszőleges autótípusból itt a négyajtós+csomagtér jármű számít AZ autónak. Ezt keresik leginkább még a Mazda 323 tucatnyi változata közül is, mert bizony a Wartburgra és a Zsigára emlékezteti a polgárokat. És persze sokadik életciklusukat élik az öreg Ladák is. Eldobni kár volna, újra amúgy se telik. Mindig lesz, aki felújítja. A most futó "bezúzzuk a Zsigáját" Suzuki reklámról mondani sem kell - kissé elfogódva - mit gondolunk, hova dugják.

A Ladát a benne alkalmazott, tartósra túlméretezett alkatrészek eleve tuningra predesztinálják. El lehet képzelni a tervezőket, ahogy ruszki precizitással leintegrálták a terhelés megoszlását, az eredményt megküldték 2,8-as biztonsági szorzóval és hajrá kész a dugattyú. Ezért bírja ki az utcai használatra szánt alkatrész a 110-120 lóerős spéci motor terhelését. Lada tuningműhelyek sora működik az országban, motoralkatrészeket, 4-csöves kipufogókat, komplett motorokat lehet kapni.

Egyébként Lada témában a világháló is elég jól el van eresztve. Jancsiszeg oldalai a VFTS világba kalauzolnak el. Orosz Lada oldal is annyi van, hogy Volgát lehet velük rekeszteni. A hivatalos honlap mellett mellett elérhetők technikai fórumok és ismertetők. A nagy keresők is csak úgy ontják a Ladás találatokat. Nem szabad kihagyni az ausztrál(!) Lada hívek oldalait. Mutatnak képet egy Nissan motoros hosszú orrú ralli Niva Hawk-ról, állítólag 260 km/h a végsebessége.
A Lada topic nemrég nyílott az Index Törzsasztalban, és nyár óta létezik magyar nyelvű Lada levelezőlista (feliratkozás egy üres levéllel ezen a címen: lada-subscribe@onelist.com Az eszmecsere itt nem kizárólag Lada-tuningról folyik: alkatrész-lelőhelyek címei, szerelési és beállítási tanácsok forognak közkézen. A LadaKlub oldala a http://www.extra.hu/ladaklub címen érhető el. Amúgy kedvcsinálónak pedig itt olvasható egy korábbi hozzászólásom a levelezőlistáról (a porlasztás rejtelmei, avagy hova fejleszthető karburátor ügyileg a széria motoros Lada).