Lezuhant egy iráni utasszállító

2004.02.10. 13:00
Nem sokkal leszállás előtt eddig ismeretlen okból lezuhant egy iráni utasszállító repülőgép az Arab Emírségekben. Az ország hírügynöksége szerint harmincnégy halottja van a katasztrófának.
Kedden lezuhant egy Fokker 50-es típusú iráni utasszállító repülőgép az Egyesült Arab Emírségekben - áll egy helyi televízió-csatorna híradásában. A tévéfelvételeken a Kish Airline gépének lángoló roncsai, közelben landoló mentőhelikopterek láthatók. Az AP úgy tudja, hogy nem sokkal leszállás előtt történt a szerencsétlenség.

34 halott

Tekintse meg képeinket!
Legkevesebb 34 ember vesztette életét az utasszállító katasztrófájában. Az első beszámolókkal ellentétben a Kish légitársaság repülőgépe 39 utassal és 6 fős személyzettel, leszálláshoz készülődve zuhant le egyelőre tisztázatlan okból Sardzsa és a szomszédos emirátus, Adzsmán közötti területen. Az utaslista tanúsága szerint irániak, indiaiak, egyiptomiak, nepáliak, nigériaiak és Fülöp-szigetekiek utaztak a gépen. Két túlélőt, köztük egy gyermeket válságos állapotban szállítottak kórházba - áll az MTI hírösszefoglalójában.

Az Egyesült Arab Emírségek hivatalos hírügynöksége (WAM) szemtanúkat idézve arról számolt be, hogy a helyszínről 33 ember összeégett holttestét szállították el, egy súlyos sérült pedig az egyik sardzsai kórházban halt meg. A szerencsétlenség körülményeiről egy szomszédos építkezésen dolgozó munkások számoltak be, akik látták, amint a leszállópályához közeledő gép imbolyogni kezd és hajtóművéből szokatlan hangok hallatszottak.

Kish légitársaság

Mehdi Mehranpour, az Iran Air nemzeti légitársaság egyik vezetője az AP-nek elmondta, hogy a lezuhant gép egy kisebb társaság, a Kish Airline flottájába tartozott.

A Kish Airline tulajdonába négy orosz gyártmányú, TU-154M-es sugárhajtású, és négy német gyártmányú Fokker-50-es turbólégcsavaros repülőgép tartozik - áll a társaság weboldalán. A Fokkerek többnyire rövid távolságú, belföldi utakra repültek. A Kish légitársaság alapjában véve belföldi járatokat üzemeltet, külföldre csak kisebb távolságra szállít utasokat a Perzsa-öbölben fekvő Kis-szigetről.

A szabadkereskedelmi övezetnek számító szigetet az iráni hatóságok éppen ez idő tájt igyekeznek vonzóvá tenni az idegenforgalom számára is. Az Egyesült Arab Emírségek és Kis szigete közötti útvonal különösen a tehetős arab országban dolgozó vendégmunkások körében népszerű, akiknek rendszeresen meg kell újítaniuk tartózkodási és munkavállalási engedélyüket - említi meg az MTI a szerencsétlenséggel kapcsolatban.

Az Egyesült Államok is felelős

Klikk a képre!
Teherán sokszor az Egyesült Államok gazdasági szankcióit teszi felelőssé a gyakori iráni légibalesetekért, azt állítva, hogy az alkatrész-behozatali tilalmak miatt képtelenek karbantartani az ország öregedő gépparkját. Irán többször panaszkodott arra is, hogy európai gyártmányú gépeket sem tudnak vásárolni, mert néhány Airbus alkatrész amerikai eredetű.

A legutóbbi súlyos iráni repülőgép-szerencsétlenség, amelyben 276 ember veszett oda, tavaly februárban történt az ország déli részén: akkor egy orosz gyártmányú Iljusin-76/MD csapatszállító repülőgép csapódott a földre.