Harmincmillió csomagot vesztettek el a légitársaságok

2006.03.21. 11:00
A reptéri dolgozók hanyag csomagkezelése a legfőbb oka annak, hogy tavaly harmincmillió csomagot vesztettek el a légitársaságok. Kétszázezer csomag örökre eltűnt.

"Reggeli Londonban, ebéd New Yorkban - csomagok Kalkuttában" - egészítette ki a kilencvenes évek egyik legviccesebb grafittije a British Airways reklámját. A probléma azóta sem oldódott meg, sőt. A légiközlekedéshez technológiai megoldásokat szállító SITA Inc. felmérése szerint 2005-ben 30 000 000 csomagot vesztettek el a légitársaságok. Ez ugyan csak az évi hárommilliárd csomag egy százaléka, de a 2004-es 0,7 százalékos arányhoz képest drámai a romlás, írja az AP.

Elveszett, mert elvesztették

Az elveszett csomagok kezelése tavaly 2,5 milliárd dollárdos (544 milliárd forintos) pluszkiadást jelentett a légitársaságoknak. 2004-ben még csak 1,6 milliárd dollárnyi kárt okoztak a rossz helyre került csomagok.

A SITA megállapításai szerint a csomagok eltünésének a leggyakoribb oka, hogy a "reptereken elvesztik a csomagokat". Gyakori problémát jelentenek a jegykezelési hibák, illetve hogy a reptéri személyzet "rosszul tölti fel a csomagokat", azaz más gépre pakolják, mint amivel a tulajdonos utazik. A félrecimkézés csupán az esetek három százalékát teszi ki.

Kétszázezer bőrönd a zoknibolygón

A SITA kutatása szerint az elveszett csomagok átlag 31 óra után jutnak el gazdáikhoz, de kétszázezer csomag örökre eltűnik. Azoknak a csomagoknak a kezelésére, amikért nem jelentkezik gazdájuk, nincsen általános szabvány. Az Egyesült Államokban árveréseken szokták értékesíteni azokat a tárgyakat, amikért nem jelentkezik tulajdonosuk. Ezek többségében ruhák, de drága elektronikus eszközöket és ékszereket is árvereznek.

A SITA - ami évi másfélmilliárd dollár értékben ad el technikai megoldásokat a légitársaságoknak - egy újfajta cimkézési módszerben látja az elveszettcsomag-probléma megoldását. Terveik szerint a mostani vonalkódos rendszert mikrocsipekkel helyettesítenék. A csipek vezeték nélküli hálózaton folyamatosan követhetőek lennének, így akár az utolsó pillanatban is le lehetne szedni a járatokról a becsekkolt, de végül a gépre fel nem ülő utasok csomagjait is.

Automatát a népnek

A SITA ezen túl a csomagkezelés rendszerének megújítását is javasolja, terveik között önkiszolgáló csomagleadó pultok és internetes csomagfeladás is szerepel. Ez szerintük egyszerűsítené az utazás és csökkentené a késéseket is, írja az AP. A SITA szerint ugyanis az elveszett csomagok növekvő aránya a légiforgalom növekedésének is betudható, ráadásul a végsőkig terhelt rendszer felel a legtöbb késésért is.