Mária
-6 °C
-2 °C

Mándoki: A busz vezetője okozta a tömegszerencsétlenséget

2003.05.08. 15:48
A MÁV tájékoztatása szerint a fénysorompó tiltó jelzése ellenére hajtott a sínekre a siófoknál balesetett szenvedett, német turistákat szállító autóbusz. A vonatfogalom csak péntek reggel indul meg az érintett szakaszon. Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szerint egyértelműen a busz vezetője okozta a tömegszerencsétlenséget.
A Budapest Déli pályaudvarról Nagykanizsa felé tartó gyorsvonat 8 óra 50 perckor Siófok és Szabadisóstó között elgázolt egy német turistákat szállító autóbuszt. A MÁV közlése szerint az autóbusz a jól működő fénysorompó tiltó jelzése ellenére hajtott a sínekre. A Somogy megyei rendőrfőkapitány rögtönzött sajtótájékoztatóján viszont délelőtt kijelentette: azt, hogy működött-e a fénysorompó, szakértői vizsgálat tisztázza majd.

A Bild szerint a a vasúti átjáró előtt a jármű dugóba került. A lap azt írja, az átjáró tilosra váltó fényjelzése ellenére a buszvezető még megpróbálta átvinni a járművet a túloldalra.

Az ütközéskor a mozdony egy tengellyel kisiklott, és a pálya is megrongálódott. A busz utasai közül legalább huszonnyolcan vesztették életüket. A gyorsvonat utasai közül viszont senki nem sérült meg, a mozdonyvezető könnyebb sérülést szenvedett.

Kerülő útvonalon a nemzetközi szerelvények

Kattintson a nagyításhoz!
Megrázó Felvételek a balesetről
A baleset okának kivizsgálását a rendőrség a MÁV szakemberek bevonásával megkezdte. A pálya felszabadítása és helyreállítása idején az utasokat Siófok és Szabadisóstó között vonatpótló autóbuszok szállítják. A nemzetközi vonatokat pedig egyelőre kerülő útvonalra terelik el.

A baleset helyszínén péntek reggelre tudják helyreállítani a vasúti forgalmat - mondta az Indexnek a MÁV Kommunikáció munkatársa. Both Ferenc elmondta, hogy a kiemelik a sérült szerelvényt, és a siófoki állomásra szállítják, majd helyreállítják a sínpályát.

A busz vezetője okozta a tömegszerencsétlenséget

Szakértő
Az országban csaknem 6000 közúti és vasúti kereszteződés van, ezek mindegyike kiemelten veszélyes közútbiztonsági szempontból. A KRESZ előírja, hogy lakott területen belül óránként 30 kilométer, lakott területen kívül 40 kilométer a maximálisan megengedett sebesség a vasúti átjáróknál. Az elmúlt évben 28 esetben ütközött gépkocsi vonattal. Az idei év első négy hónapjában az előző évekhez képest összességében csökkent a közlekedési balesetek száma; vonat és gépjármű ütközése pedig nem okozott tömeges sérülést. Az átjárók felét biztosítja fénysorompó, félsorompó vagy hagyományos teljes sorompó. Az legtöbb ütközés itt azért következik be, mert a gépkocsi a jelzőrendszer tilos jelzése ellenére, illetve a félsorompót megkerülve akar áthaladni a kereszteződésen. A KRESZ azt is előírja, hogy a járművezetők nemhajthatnak a kereszteződésbe, ha megállás nélkül nem tudnak áthaladni.
Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szerint egyértelműen a busz vezetője okozta a tömegszerencsétlenséget. Közölte: a vasúti átjárókban bekövetkező balesetekben 100 százalékban a gépjárművezetők a hibásak és a MÁV nem tehető felelőssé a történtekért.

Mándoki ismertetése szerint 5000 vasúti átjáró van ma Magyarországon, ezek közül hatszázra tehető azoknak az átkelőknek a száma, ahol a fénysorompó mellett csapókar is jelzi, ha közeledik a vonat. Tájékoztatása szerint csaknem harmincmillió forintba kerül, hogy a jelzőláma mellett fizikai akadálynak tekinthető sorompót is felszereljenek.

Mándoki Zoltán elmondta: jelenleg is zajlik egy program, amelynek keretében 250 ilyen vasúti átkelőt alakítanak ki, ezek közül még ötven sorompót fognak felszerelni. A Siófok melletti vasúti átjáró nem szerepel azok között az átkelők között, amelyeket felszerelnék fizikai akadályokkal is. Mándoki szerint az EU-nak volna forrása a fejlesztésekre, de ehhez magyar költségvetési pénzekre is szükség volna, mivel önrészre van szükség.

Másik baleset

Ajka és Devecser között 9 óra 55 perckor a jól működő fénysorompó tiltó jelzését figyelmen kívül hagyva hajtott a vasúti átjáróba egy kisteherautó. A Velencébe tartó Dráva InterCity mozdonyvezetője a vonatot ekkor már nem tudta megállítani és a közúti járművet elgázolta. A vonaton senki sem sérült meg, de a teherautó két utasát a mentők súlyos sérülésekkel kórházba szállították. A Dráva InterCity jelentős késéssel tudja folytatni útját. A helyszínelés miatt a Székesfehérvár - Szombathely vasútvonalon utazók 60-80 perces késésre számítsanak.