Emőke
8 °C
19 °C

Kigyulladt egy iráni utasszállító

2006.09.01. 14:15
Leszállás közben gyulladt ki az orosz gyártmányú utasszállító, legkevesebb 80 ember vesztette életét.

Kigyulladt pénteken az északkelet-iráni Meshedben leszállás közben egy orosz gyártmányú iráni utasszállító repülőgép. A korábbi 80 halálos áldozatról szóló beszámolót azonban néhány órával később helyesbítették, de így is 30 ember vesztette életét a szerencsétlenségben. Az állami televízió szerint 62-en sértetlenül vészelték át a tragédiát, 47 sérültet kórházba szállítottak, így 8 ember sorsa még ismeretlen.

A CNN jelentése szerint a futómű robbant szét leszállás közben, majd az irányíthatatlanná vált gép az oldalára vágódott, és lángba borult. A repülő a dél-iráni Bandar Abbászban szállt fel.

Ellentmondó hírek

Az iráni polgári légügyi hatóság egyik tisztségviselője, Reza Dzsafarzadeh az IRNA hivatalos hírügynökségnek nyilatkozva szintén arra utalt, hogy a valódi veszteségmérleg alacsonyabb a korábban közöltnél, Dzsafarzadeh legalább 97 túlélőről tudott. A hatóság egy másik tisztségviselője ennél is kevesebb, 29 halálos áldozatról számolt be az állami tévének, hozzátéve, hogy 47 embert szállítottak kórházba.

A Iran Airtour iráni légitársaság Tu-154-es típusú repülőjének fedélzetén 147 utas tartózkodott. Az állami televízió szerint a személyzet tagjai közül senki nem sérült meg. Arról egyelőre nem érkezett jelentés, hogy sikerült-e megfékezni a tüzet, mindössze arról tájékoztattak, hogy a szakemberek már helyszínen dolgoznak. Legutóbb augusztus 22-én zuhant le Tu-154-es típusú utasszállító.

A repülő célállomása, Meshed 1000 kilométerre, északkeletre fekszik Teherántól, a síita muszlimok egyik fő zarándokhelye, évente 12 millió ember látogatja.

Elavult géppark

Szakértők a szerencsétlenség kapcsán megjegyezték, hogy Iránban egyre elavultabbá válik a géppark, tekintve, hogy az országot sújtó amerikai gazdasági szankciók miatt a helyi légitársaságok nehezen tudnak Nyugatról beszerezni repülőgépeket, ezért főként elöregedett Boeingeket és Airbusokat, illetve még a szovjet időkben gyártott légi járműveket üzemeltetnek.

A teheráni magyar nagykövetség elmondta, hogy az iráni hatóságok egyelőre nem közölték a gép utaslistáját, így nem tudni, hogy vannak-e külföldiek akár az áldozatok, akár a túlélők között. Az Iránban élő és a követség diplomatái által ismert magyarok közül senki sem lakik egyik szóban forgó városban sem, és nem tudnak arról, hogy magyar állampolgár korábban Bandar-Abbász városba utazott volna, ahonnan a gép indult.

Tupoljev Tu-154

Közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép, 1968 október 4-én repült először, 1972-ben állt forgalomba, legnagyobb számban az Aeroflot használta, a Szovjetúnió felbomlása után főként belföldi utakra. A sok típusmódosítást megélt gép utolsó példánya 2006-ban gurult ki a gyárból.

A baleseti statisztikák tekintetében nem festhető túl pozitív kép a géptípusról, bár sok esetben emberi mulasztás és nem technikai hiba okozta a Tu-154-esek baleseteit. Az orosz légitársaságokon kívül többek között magyar, kínai, kubai, ukrán, koreai, bulgár, líbiai, szíriai, szlovák zászló alatt repültek.

A gép 48 méter hosszú, 53 tonnás és 950 km/órás a maximális sebessége. Körülbelül 180 utast tud szállítani, utazó magassága 12,1 kilométer, tele kerozintartályokkal 6600 kilométeres távolságra tud repülni.