Judit
-2 °C
8 °C

Kigyulladt egy iráni utasszállító

2006.09.01. 14:15
Leszállás közben gyulladt ki az orosz gyártmányú utasszállító, legkevesebb 80 ember vesztette életét.

Kigyulladt pénteken az északkelet-iráni Meshedben leszállás közben egy orosz gyártmányú iráni utasszállító repülőgép. A korábbi 80 halálos áldozatról szóló beszámolót azonban néhány órával később helyesbítették, de így is 30 ember vesztette életét a szerencsétlenségben. Az állami televízió szerint 62-en sértetlenül vészelték át a tragédiát, 47 sérültet kórházba szállítottak, így 8 ember sorsa még ismeretlen.

A CNN jelentése szerint a futómű robbant szét leszállás közben, majd az irányíthatatlanná vált gép az oldalára vágódott, és lángba borult. A repülő a dél-iráni Bandar Abbászban szállt fel.

Ellentmondó hírek

Az iráni polgári légügyi hatóság egyik tisztségviselője, Reza Dzsafarzadeh az IRNA hivatalos hírügynökségnek nyilatkozva szintén arra utalt, hogy a valódi veszteségmérleg alacsonyabb a korábban közöltnél, Dzsafarzadeh legalább 97 túlélőről tudott. A hatóság egy másik tisztségviselője ennél is kevesebb, 29 halálos áldozatról számolt be az állami tévének, hozzátéve, hogy 47 embert szállítottak kórházba.

A Iran Airtour iráni légitársaság Tu-154-es típusú repülőjének fedélzetén 147 utas tartózkodott. Az állami televízió szerint a személyzet tagjai közül senki nem sérült meg. Arról egyelőre nem érkezett jelentés, hogy sikerült-e megfékezni a tüzet, mindössze arról tájékoztattak, hogy a szakemberek már helyszínen dolgoznak. Legutóbb augusztus 22-én zuhant le Tu-154-es típusú utasszállító.

A repülő célállomása, Meshed 1000 kilométerre, északkeletre fekszik Teherántól, a síita muszlimok egyik fő zarándokhelye, évente 12 millió ember látogatja.

Elavult géppark

Szakértők a szerencsétlenség kapcsán megjegyezték, hogy Iránban egyre elavultabbá válik a géppark, tekintve, hogy az országot sújtó amerikai gazdasági szankciók miatt a helyi légitársaságok nehezen tudnak Nyugatról beszerezni repülőgépeket, ezért főként elöregedett Boeingeket és Airbusokat, illetve még a szovjet időkben gyártott légi járműveket üzemeltetnek.

A teheráni magyar nagykövetség elmondta, hogy az iráni hatóságok egyelőre nem közölték a gép utaslistáját, így nem tudni, hogy vannak-e külföldiek akár az áldozatok, akár a túlélők között. Az Iránban élő és a követség diplomatái által ismert magyarok közül senki sem lakik egyik szóban forgó városban sem, és nem tudnak arról, hogy magyar állampolgár korábban Bandar-Abbász városba utazott volna, ahonnan a gép indult.

Tupoljev Tu-154

Közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép, 1968 október 4-én repült először, 1972-ben állt forgalomba, legnagyobb számban az Aeroflot használta, a Szovjetúnió felbomlása után főként belföldi utakra. A sok típusmódosítást megélt gép utolsó példánya 2006-ban gurult ki a gyárból.

A baleseti statisztikák tekintetében nem festhető túl pozitív kép a géptípusról, bár sok esetben emberi mulasztás és nem technikai hiba okozta a Tu-154-esek baleseteit. Az orosz légitársaságokon kívül többek között magyar, kínai, kubai, ukrán, koreai, bulgár, líbiai, szíriai, szlovák zászló alatt repültek.

A gép 48 méter hosszú, 53 tonnás és 950 km/órás a maximális sebessége. Körülbelül 180 utast tud szállítani, utazó magassága 12,1 kilométer, tele kerozintartályokkal 6600 kilométeres távolságra tud repülni.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.