Ölni a boldogságért

2002.07.30. 08:15
"A szűznek tisztában kell lennie azzal, ami történik, figyelnie a közelítő pengét és nem szabad megállítania azt. Akarnia kell a halált" - magyarázta a Káli istennőnek felajánlott emberáldozat lényegét Kudu Karmakar a Time magazin indiai tudósítójának. Karmakar azonban hiába adott nyugtatószereket a 15 éves Mandzsu Kumarinak, a lányt végül felesége, lánya és három társuk segítségével hallgattatta el, majd szögezte a templom padlójához.
A rítus szabályai szerint ezután Karmakar füstölőt lebegtetett a lány teste felett, majd letépte kék szoknyáját és rózsaszín pólóját, megborotválta, meghintette a Gangesz szent vízével és főzőzsírral kente be a testét. Majd a Káli istennőnek szóló mantrák ismételgetése közben levágta a lány kezeit, melleit és bal lábát. A testrészeket az istennő véráztatta szobrát ábrázoló fotó elé helyezte. A rendőrségi vizsgálat a falakat borító vér alapján megállapította: a lány pillanatokon belül elvérzett. Karmakart a rendőrök elfogták.

A hindu istenek általában vegetáriánusok

Az emberáldozat mindig is anomáliának számított Indiában, még kétszáz évvel ezelőtt is, amikor naponta megöltek egy fiúgyermeket a kalkuttai Káli templomban. A hindu spiritualizmus istenségei általában a tartózkodást és a vegetarianizmust éltetik, szemben a vérkultuszokkal. Káli azonban a Gonosz vérengző gyilkosa a hindu mitológiában, az istennő ellenállhatatlan vonzalmat érez a vér iránt.

Jólét, bosszú és gyermekáldás

Amióta az emberölést szigorúan büntetik, a legtöbb esetben szimbolikus emberalakokat - leggyakrabban sütőtökfejű liszteszsákokat - vagy állatokat áldoznak fel az istennőnek. Titkos szertartásokon azonban tovább él az emberáldozat gyakorlata is - írja a Time. A tantrikusok - a hitüket megtartók - szerint ugyanis Káli gondoskodik azokról, akik gondoskodnak róla: gazdagságot ad a szegényeknek, bosszút az elnyomottaknak, gyermeket a meddőknek. 2002-ben eddig minden hónapban követtek el rituális emberáldozatot az istennő tiszteletére.

Januárban egy 24 éves asszony verte agyon hároméves gyermekét Andra Pardes tartományban, mert egy tantrikus mester határtalan földi gazdagságot ígért tettéért cserébe. Februárban két Tripura tartományi férfi fejezett le egy asszonyt, miután az álmukban megjelenő istennő rejtett kincseket ígért az áldozatért cserébe. Karmakar áprilisban ölte meg Mandzsut, egy hónappal később Bihar államban egy 18 és 13 éves lány holttesteire bukkant a rendőrség, akiket apjuk áldozott fel - sorolja a gyilkosságokat a magazin.

Véget vetni a szenvedésnek

Július közepén egy bombay-i kukoricaárus fejezte le szomszédja kilencéves fiát, hogy egy tantrikus mester tanácsai alapján megmentse házasságát. "Azt ígérte, hogy ezzel véget vethetek minden szenvedésemnek" - nyilatkozta a kukoricaárus a Time-nak.

Az indiai szociológusok szerint mélyrenyúló társadalmi okai vannak az emberáldozatok újbóli megjelenésének. A gyorsan fejlődő indiai kapitalizmusban kiugróak lettek a társadalmi csoportok közti különbségek, és amikor ez a jelenség a helyi hiedelemvilággal találkozik, az katasztrofális következményekhez vezethet.

Kapzsiság, nem hit

"Látod, hogy a szomszédod a kasztja és a rangja feletti jólétben él, és akkor valaki azt ajánlja neked: fogj egy gyereket és menj el egy titkos ceremóniára, így felzárkózhatsz" - világít rá a jelenség lényegére Ászisz Nandí szociológus a Time-nak nyilatkozva. "Ennek azonban semmi köze a miszticizmushoz és a spiritualizmushoz, ez az egész egyszerűen a kapzsiságról szól" - teszi hozzá Nandí véleményéhez Ipszita Roj Csakaraverti miszticizmus-szakértő.

Káli templomaiban manapság nem gyakorlat az emberáldozat. A rituális gyilkosság misztikuma azonban olyan nagy, hogy még olyanok is állítják elkövetését, akik nem tették ezt meg. Kérdés azonban - írja a Time - hogy India poros, hiedelmek és a vér fekete mítosza alatt élő falujaiban hány "szent ember" véli úgy, hogy a végső hatalom a szűzáldozatok mágiáján keresztül szerezhető meg.