Mária
-7 °C
3 °C

Taxisbunyó telefonhívásra

2006.03.07. 20:43
A rendőrség megerősítette, hogy a hétvégén Budapesten megvert brit állampolgárok nem egy hiénával utaztak, hanem az egyik legnagyobb társaságtól, a City Taxitól hívtak autót. A fuvardíj miatti vitából verekedés és késelés is lett. A nyomozás eddigi adatai szerint a City Taxi alkalmazottja ebben nem vett részt, ő csak segítségül hívta kollégáját, aki nem a céghez tartozott. A fővárosi fogyasztóvédőkhöz évente mintegy húsz panasz érkezik taxisok miatt, a sértettek 99 százaléka külföldi.

A külföldieknek vagy a Budapesten járó vidékieknek általában azt ajánlják, telefonon rendeljenek taxit egy ismert társaságtól, akkor elkerülhetik, hogy a taxis hiénák átverjék, vagy épp megverjék őket. Úgy tűnik, ez mégsem jelent egyértelmű garanciát. Azt a két brit állampolgárt az egyik legismertebb társaság autója szállította, akiket március 3-án péntek hajnalban taxisok vertek meg, s egyiküket késsel szívtájékon is szúrták.

Az első hírek után a City Taxi vezetése mindenütt tagadta, hogy bármi közük lenne az esethez. A társaság vezetése azzal érvelt, létezik Budapesten egy City Cab nevű társaság, amely régóta másolja a City Taxi logóját és ezzel téveszti meg az utasokat.

A megkéselt brit állampolgár azonban régóta Magyarországon él és tudta, hogy nem szabad bármilyen taxiba beülni. Évek óta City Taxit rendelt, így tett akkor is, amikor Nagy-Britanniából érkezett barátjával péntek hajnalban szórakozott.

A nyomozás adatai szerint valóban a City Taxi diszpécserközpontján keresztül hívott autót a két brit – erősítette meg az Index információját Szigeti József őrnagy, a Budapesti Rendőr-főkapitányság alosztályvezetője. A nyomozás eddigi állása szerint ugyanakkor a társaságnál dolgozó taxis nem követett el bűncselekményt. Ő csak szállította az utasokat, ezért tanúként hallgatták ki.

Súlyos következmények

Milliárdos kár az országimázsnak

A két brit állampolgár megveréséhez hasonló esetek olyan sokat árthatnak az ország imázsának, amelyeket csak milliárdos kampánnyal és évek hosszú munkájával lehet ellensúlyozni – véli Asztalos Zoltán, a Magyar Turizmus Rt. belföldi hálózati igazgatója. Bár a cég információi szerint az ügyet a brit lapok egyelőre nem dolgozták fel, a publicitástól függetlenül is rendkívül káros a hazai idegenforgalomnak egy-egy ilyen nyilvánosságra került eset. Tudni, kell, hogy ezen a téren más országokban is hasonló a helyzet, a turistákat ott is érhetik hasonló atrocitások – mondta Asztalos Zoltán.

A Magyar Turizmus Rt. huszonkét külföldi képviseletén, többnyelvű honlapján, évente 8-10 millió példányban megjelenő kiadványaiban igyekszik tájékoztatni a turistákat arról, mire érdemes figyelni magyarországi utazásaik során. Az Rt. működtet egy éjjel-nappal hívható telefonvonalat is, amelyen az itt járó turisták angolul és németül is kérhetnek segítséget. Az ügyfélszolgálat kapcsolatban áll a rendőrségi ügyelettel is.

Ebben az esetben nem klasszikus átverésről, inkább súlyos félreértésről lehetett szó. Az ötperces fuvar végén a szórakozásból hazatérő, és bevallottan részeg angolok az ezervalahány forintos viteldíjat egy kétszázassal akarták kifizetni. A taxis kétezrest kért, vitatkozni kezdtek.

A taxis segítségül hívta egyik, nem a cégnél dolgozó kollégáját, s a helyszínen volt egy harmadik, pontosan nem azonosítható személy is, amikor a verekedés és a késelés történt. Az ilyen esetekben általában kettőn áll a vásár: a verekedésben részt vevő taxis korábban azt mondta, hogy az angolok megrongálták társa autóját, és őt is bántalmazták. Az egyik britet mindenesetre a mentők életveszélyes sérülésekkel vitték kórházba. A kés pengéje a mellhártyát szúrta keresztül, és a szívtől egy milliméterre állt meg.

"Sajnos a rendőrség egyelőre kevés információt adott, így nem tudjuk kideríteni, melyik autónkról lehet szó" – mondta az Indexnek Tamás Miklós, a City Taxi elnöke. "A társaságnál a nem megfelelően dolgozó taxisok súlyos következményekre számíthatnak: letiltják őket egy időre vagy kizárják a cégtől" - hangsúlyozta.

A nagyobb társaságok általában szigorú belső szabályokat állítanak fel, és ellenőrzik is vállalkozóként dolgozó tagjaikat, így náluk kifejezetten ritkák az ilyen esetek. Hasonló súlyos esetek inkább a társasághoz nem tartozó „talpas” taxisok esetében fordulnak elő.

Trükkök

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez a fővárosban évente húsz panasz érkezik taxisok miatt, az esetek 99 százalékában külföldiektől – mondta Siklósi Máté, a felügyelőség helyettes szóvivője. Volt olyan eset, amikor valakit a Keleti pályaudvarral átellenben lévő Grand Hotel Hungáriába 5 ezer forintért vittek el. Egy külföldi akkor tett bejelentést, amikor pesti szállodájából az ugyancsak Pesten lévő Ferihegyi repülőtérre vitette magát. Az utas akkor fogott gyanút, amikor a taxi átment az egyik Duna-hídon – annyira ugyanis ismerte Budapestet, hogy tudta, Pestről Pestre nem Budán át vezet az út.

Bevett átverésnek számít az is, amikor a taxistársasághoz nem tartozó hiénák a 4800 forintot jelző taxiórára mutatva azt mondják az utasnak: 48, rosszabb esetben 480 euróba került a fuvar.

A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint az ilyen viták során többször tettlegességre is sor kerül. A talpas taxisok ilyenkor azonnal hívják kollégáikat, akik segítenek „elrendezni” az ügyet.

Külföldiekre utaznak

Bizonyos taxisok kifejezetten arra specializálódtak, hogy a magyarul nem beszélő utasokat vagy a Budapesten járatlan vidékieket átverjék. Egy taxis szerint szinte mindennapos az, hogy a szakmára rossz fényt vető magánzók valakit bántalmaznak. „Ez a 20-30 ember eleve úgy indul el az éjszakába, hogy az utasokból a lehető legtöbb pénzt verje ki, a szó szoros értelmében” – mondta az Indexnek.

Ezek a pályaudvaroknál, bevásárlóközpontoknál, ismert szórakozóhelyeknél posztoló taxisok általában többszörös árat mondanak a fuvar végén, szándékosan konfliktust gerjesztenek. A félénkebbek inkább kifizetik a pénzt, másokat általában megfenyegetnek, esetleg egy-két pofon is elcsattan. Az áldozat csak ritkán megy a rendőrségre, mondta a taxis.

Sajnos az ilyen eseteket hagyományos ellenőrzéssel nehéz felderíteni, mert a papírok általában rendben vannak. A fogyasztóvédők gyakran tudják valakiről, hogy nem tisztességes, mégsem tudják ezt bizonyítani.

Fedett ellenőrök

„Ők valamit tudnak csinálni a taxiórával, amit mi nem veszünk észre” – mondta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője. A fogyasztóvédők ezért gyakran a Mérésügyi Hivatal szakembereivel együtt mennek próbaútra, s ilyenkor bizonyítható a különbség a valóban megtett út és a taxióra által mutatott érték között.

A taxisok arra panaszkodnak, hogy a fogyasztóvédelemtől két nyugdíjas végzi az ellenőrzéseket, akik inkább a nagyobb társaságok amúgy is sokszorosan ellenőrzött autóit vizsgálgatják, az igazi hiénák közelébe azonban nem merészkednek. A Főfelügyelőség illetékese szerint ez csak legenda, egyik ilyen ellenőrük például kifejezetten atlétikus termetű.

Majercsik Tamás, a hallotaxi.hu online magazin főszerkesztője szerint van mit javítani a nagyobb társaságok belső ellenőrzési rendszerén is, a legnehezebb azonban a helyzet a magánzókkal. Majercsik szerint olyan idegen nyelvet tökéletesen beszélő, rejtett magnóval vagy videókamerával felszerelt ellenőrökre lenne szükség, akik a próbaút során adott esetben provokálják is a hiénákat. Természetesen ha atrocitásra kerül sor, a próbaút végén már rendőrök várnák az autót. A bűnözőket csak így lehetne kiszűrni a tisztességes taxisok közül.