London és Párizs a terepjárók ellen
További Bulvár cikkek
Tuvalu-díjas termék
A négykerékhajtású autók a fenyegető klímakatasztrófa ellenére is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a francia utakon. Miközben 2003-ban összességében 6,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el az országban, terepjárókból 31 százalékkal több kelt el. A típus egyébként Németországban is dacol az általános autópiaci forgalom csökkenésével.
A környezetvédők szemében elsősorban a magas üzemanyag fogyasztás a szálka. Párizsban három környezetvédelmi szervezet a Mercedes G500-as terepjárónak ítélte oda az idei Tuvalu-díjat, amit a globális felmelegedés miatt eláradással fenyegetett szigetcsoportról neveztek el. Egy-egy ilyen két tonnánál nehezebb jármű több mint húsz liter üzemanyagot fogyaszt, a legtöbb széndioxidot termelő 18 autótípus közül 14 terepjáró.
Komplett idióták
Ken Livingstone, London újraválasztott polgármestere keresetlen szavakkal adott hangot a terepjárók tulajdonosairól alkotott véleményének. Szerinte mindenki, aki terepjáróval viszi gyermekét iskolába, az komplett idióta. A járművek státusszimbólumként szolgálnak és semmi keresni valójuk nincsen a városi forgalomban - véli a polgármester.
Jean-Pierre Raffarin francia miniszterelnök konzervatív kormánya is célkeresztbe vette a benzinfaló szörnyeket. A jövő évtől kezdődően a különösen környezetkárosító járműtípusok, mint például a nyolchengeres motorral rendelkező terepjárók, de más nehéz személygépkocsik árát akár 3200 euróval megemelő környezetvédelmi adóval terhelik meg. Az adókivetés kritériumai az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag kibocsátás mértéke lesz.
Párizs városa többségi döntéssel felszólította a rendőrséget és a közigazgatási hatóságokat, hogy a lehető leghamarabb dolgozzák ki a terepjárók városi használatát korlátozó szabályokat. A zöldek javaslata még a helyi lakosok parkolási jogát is megvonná a terepjárók tulajdonosaitól és egyes védett forgalmi övezetekből teljes egészében kitiltanák a járműveket.
Kirekesztő kampány
A tiltakozás nem is váratott magára. A francia terepjáró tulajdonosok szervezete "egymillió francia család ellen irányuló hazug diszkriminációs kampányt" emleget. Számos személyautó jóval többet fogyaszt és nagyobb helyet igényel mint a terepjárók többsége, amelyek viszont egyáltalán nem a Mercedes G500 vagy az ML500 kategóriájába, hanem a Nissan X-Trail vagy a Toyota RAV4 kategóriájába tartoznak. A terepjáró kedvelők mérgükben már az egész környezetvédelmi mozgalmat totalitárius hatalmi szervezetnek titulálják. Henri Pons, Bordeaux polgármestere pedig demagógiának nyilvánította a zöldek által benyújtott párizsihoz hasonló kezdeményezést - ami némiképp érthető is, hiszen terepjáróval jár maga is.