Olivér
1 °C
5 °C

Bangkoki álométterem agrárpénzből

2001.02.20. 19:03
A royal vetőmagproject sikere és a thaiföldi piacra való betörés vágya vezérelte az akkor még Torgyán József vezette földművelési tárcát arra, hogy elsőként éppen Bangkokban nyisson közpénzből éttermet. Az ügyletet az utóbbi időben többször a figyelem középpontjába kerülő Agrármarketing Centrum irányította, amelynek közvetlen felügyeletét a Thaiföldre feltűnően sokat utazó, időközben lemondott Szabadi Béla államtitkár gyakorolta.
A földművelési tárca a thaiföldiek megkeresését követően, tavaly tavasszal utasította az Agrármarketing Centrumot (AMC) egy thai-magyar vegyes vállalat létrehozására - tájékoztatta az Indexet Vargha László, az AMC helyettes vezetője.

bor és pohár
A magyar élelmiszerek jó hírneve a cél
Az AMC úgynevezett tagi hitelként mintegy 18 millió forintot adott az általa alapított cégnek, az Agrárpiac-fejlesztési Kft.-nek, amelyet az 2001. április 30-ig köteles visszafizetni. A cég harminc százalékos tulajdonosi részt birtokol a bangkoki Budapest Éttermet működtető Budapest-Thai Company LTD-ben. A vegyes vállalat másik hetven százalékát a Roses Are Red thai részvénytársaság birtokolja.

Miért éppen Thaiföld?

Vargha elmondása szerint a thaiföldi megkeresés hátterében a thai és a magyar földművelési tárca között hosszú évek óta sikeresen futó, a magyar vetőmagok kinti meghonosítását célzó royal-project áll. Továbbá az az igény, hogy a thaiföldi mezőgazdasági termékeket itthon, a magyarokat pedig az ázsiai ország piacain népszerűsítsék.

A bangkoki étterem megnyitása csupán az első az Agrárpiac-fejlesztési Kft. tervei között: a jövőben a cég nagyszabású mezőgazdasági exportot kíván lebonyolítani Thaiföldre. Hogy miért éppen Thaiföldre esett a tárca választása, arról Bercsényi László, az AMC vezetője szerint inkább Torgyán Józsefet, a miniszteri utasítás kiadóját kellene megkérdezni.

A Bangkok legforgalmasabb főutcáján fekvő, hatvan fős étterem kialakítására 19 millió forintot költött az Agrárpiac-fejlesztési Kft. A magyar gasztronómia bemutatásán túl olyan helyi befektetőket céloz meg az étterem, akik elősegíthetik a mezőgazdasági termékek két ország közötti kereskedelmének megélénkülését - fejtette ki Varga. A helyszínt egyébként a thaiföldi magyar nagykövet ajánlására és garanciája mellett választották ki.

Oscar díjas szakácsok bevetése

Akadozik a magyar ételekhez feltétlenül szükséges nyersanyagok beszerzése
Az étterem színvonaláról a két Oscar-díjas magyar szakács és a magyar menedzsment gondoskodik. Az AMC helyettes vezetője a térségben természetes jelenségnek nevezte azt, hogy akadozik a magyar ételekhez feltétlenül szükséges nyersanyagok beszerzése; a különböző alapanyagok importja ugyanis engedélyhez kötött. Jelenleg 114 magyar termék - a libamájtól a szalámiig és a különféle magyar borokig - vár arra, hogy a bangkoki hatóságok engedélyezzék bevitelét.

A hét hónapja működő Budapest Étterem vezetésével állandó kapcsolatban álló Vargha László szerint az étterem kitűnő látogatottságnak örvend, napról-napra egyre ismertebb. A helyi sajtó tudósításain túl az étteremből befolyó összeget PR-tevékenységre fordítják: decemberben 30 ezer példányban, e hónapban 2500 példányban nyomtak különböző szóróanyagokat - mondta el Varga László.

Az új cél Európa

Bercsényi László, az AMC első embere az Indexnek elmondta, hogy a bangkoki étterem megnyitása csupán az első a sorban: a gazdasági tárca részvételével már folynak a megbeszélések további magyar éttermek megnyitásáról is. A célpont ezúttal Európa: Berlin, Brüsszel és Prága.

Kérdés Orbán Viktorhoz

Hétfőn Szalay Gábor szabaddemokrata képviselő a Budapest Étteremmel kapcsolatban a miniszterelnökhöz intézett kérdéseket. A honatya többek között arra szeretne választ kapni, miért tart fenn a magyar állam éttermet Thaiföldön, mennyi pénzbe került és kerül ez az országnak, milyen szerepet játszik az üzemeltetésben az Agrármarketing Centrum és mire fordítják az étterem bevételét.