Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Pilótabódító gázok szivároghatnak az utasszállítókon

2006.02.26. 23:40
Legalább kilenc fel- és leszállást zavartak meg a pilótafülkébe szivárgó mérges gázok a brit Légügyi Hatóság szerint. A brit közlekedési minisztérium a Légi Egészségügyi Munkacsoport Mérgezési bizottságához utalta a kérdést.

Mérgező gázok veszélyeztetik két repülőtípuson a személyzet és az utasok egészségét, írja a Guardian vasárnapi hetilapja, az Observer. A brit Légügyi Hatóság (CAA) elemzése szerint a pilotafülkébe és az utaskabinba is beszivárgó gázok az elmúlt egy évben legalább kilenc esetben tették rövid időre munkaképtelenné a személyzet legalább egy tagját fel- vagy leszállás közben.

A CAA pilóták beszámolói és hivatalos jelentések alapján készített elemzése szerint az elmúlt három évben legalább száz alkalommal okozott kisebb-nagyobb problémát a kabinba beszivárgó mérges gáz.

A gázok alapesetben enyhe náthaszerű tünetet okoznakelőfordulhat azonban szédülés, egyes pilóták látászavarokról, szemégésről számoltak be. Ez a hatóságok szerint a légiközlekedés biztonságát is veszélyezteti.

Sok esetben a turbinában elégő üzemanyag párolgó gázai kerültek be a gép szellőzőrendszerébe, írja az Observer. A lapban meg nem nevezett tudósok szerint is üzemanyaggázok, leginkább a mérgező szerves foszfátok okozhatják. A CAA jelentése szerint a probláma két géptípust, a BAE 146-ost és a Boeing 757-est érinti leginkább.

A repülőgyártók elutasítják a vádakat, szerintük az utastérbe és a pilótafülkébe legfeljebb elenyésző mennyiségben juthatnak be méreganyagok. A flottájában mindkét típust üzemeltető British Airways szerint a Boeing 757-esen elrendelt független vizsgálat szerint nincs komoly veszély.

A Bae 146-osokkal más a helyzet, a géptipus motorjában egy zárkészlet beillesztésével lehet gond, de ezt az esedékes felülvizsgálatok során javítják majd ki.

A brit közlekedési minisztérium a Légi Egészségügyi Munkacsoport Mérgezési bizottságához utalta a CAA jelentését felülvizsgálatra. A Malév egyik géptípust sem üzemelteti.