Gyöngyi
9 °C
9 °C

Életveszélyesnek tartják a három éve vett tűzoltóautókat

2008.05.15. 07:16
A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete szerint nyolc olyan tűzoltóautó és körülbelül tíz olyan műszaki mentőautó van az országban, amik potenciális életveszélyt jelentenek a bennük ülő tűzoltókra.

Független szakértővel vizsgáltatná meg a tűzoltóság járműveit a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete, mert több sofőr is jelezte: egyes járművek balesetveszélyesek, túl könnyen felborulnak. Kormos Csaba, a szakszervezet ügyvivője elmondta: szerintük gond van egy bizonyos típusú tűzoltóautóval - hivatalosan "tűzoltó fecskendővel" - és egy bizonyos típusú műszaki mentőautóval.

Az instabil járműveket három éve adták át, azóta három baleset is történt, ezekben ketten életüket vesztették. Szolnokon egyszerűen "eldőltek" a járművel a tűzoltók, abban a balesetben személyi sérülés nem történt. Jászberényben viszont 2006 februárjában meghalt egy tűzoltó, amikor csekély sebességnél felborult a tűzoltóautó és rázuhant. Egy hónappal ezelőtt pedig Kaposvár külterületén egy kanyarban, szintén kis sebességnél borult fel egy tűzoltóautó, és rázuhant egy személyautóra; a sofőr szörnyethalt, emlékeztetett az esetekre Kormos.

Borulnak, pattognak

A Mercedes tűzoltóautók nagy igénybevételnek vannak kitéve, állandó a túlterhelésük, a súlypontjuk magasan van, miközben speciális manővereket kellene végezniük; a szakszervezet szerint egyáltalán nem garantált, hogy az autók a jelenlegi szerkezettel meg tudnak felelni ezeknek a feladatoknak. A tuzoltosagservice.hu tavaly nyári híre szerint volt már garanciális szakértői vizsgálat a kifogások miatt, működési és futáspróbát tartottak, konkrétan a rossz minőségű, elsősorban nyomvályús úton panaszkodtak a tűzoltók a járművek stabilitására.

Egyes műszaki mentőautóknak pedig az a bajuk, hogy kicsi a súlyuk, viszont nagyon erős a rugózásuk, emiatt az autó "nagyon pattog". "Én magam is vezetek ilyen autót, és az a tapasztalatom, hogy már 20-30 kilométeres óránkénti sebességnél is olyanokat pattog az autó, mint egy gumilabda, ez pedig rendkívül balesetveszélyes" - magyarázta a szakszervezeti ügyvivő, aki szerint csak idő kérdése, mikor borul fel a következő jármű. A szakszervezet szerint a kritikus tűzoltóautókból nyolc, a műszaki mentést végző járművekből öt-tíz lehet az országban.

Elvileg alkalmasak

A szakszervezetnél több sofőr is jelezte a problémát. "A mi célunk, hogy ne forduljon elő még egy halálos baleset, ezért független szakértő bevonásával kívánjuk megállapítani, hogy valóban balesetveszélyesek-e ezek a járművek. Azt akarjuk elérni, hogy a járművek biztonságosak legyenek, a vonulós tűzoltók pedig munkájuk során ne legyenek kitéve feleslegesen veszélynek" - közölte Kormos Csaba.

Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője szerint kétségtelen, hogy a tűzoltóautók magas súlyponttal rendelkeznek, borulékonyabbak, mint egy átlagos teherautó. De bármilyen technikai eszközt - például járművet, sisakot - rendszeresítenek, azt előtte alkalmassági vizsgálatnak vetik alá, és így történt ez a kifogásolt járművekkel is. Mint mondta, a katasztrófavédelem is várja a szakszervezet által felkért független szakértő véleményét arról, valóban balesetveszélyesek-e a járművek.