Emánuel
3 °C
12 °C

„Elvileg nem volt veszélyes a vihar”

2006.08.21. 12:31
Nem kapott tájékoztatást a közelgő viharról augusztus 20-án a vízi segélyhívó szolgálat. A vízirendészet a vihar előtt pár perccel értesült csak az időjárási helyzetről, így már nem volt idő kikötőbe terelni a hajókat. Az időjárásról amúgy a hajókapitányoknak maguknak kell tájékozódnia.

Sokakhoz hasonlóan a vízi segélyhívó szolgálatot működtető Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE) sem kapott tájékoztatást a várható augusztus 20-i viharról, mondta el az Indexnek Kutasi György, a diszpécserszolgálat vezetője. Mint mondta, az RSOE csak extrém időjárási helyzetekben kap téjékoztatást, és a három halálos áldozatot követelő orkán hajózási szempontból nem minősült extrémnek.

A magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára, Miklós László tájékoztatása szerint 7-8 hajóban okozott kisebb-nagyobb károkat a vihar. A Kossuth múzeumhajó felső éttermének vízfelőli peremét leszakította a vihar, de több hajóról is poharakat, tányérokat sodort le a szél. A Columbus és a Spoon hajónak a "tetejét szaggatta meg" a vihar. A viharban amúgy nem egy kisebb hajó, hanem egy motorcsónak borult fel, két eltűnt személyt még mindig keresnek. Mint mondta, a híradásokkal ellentétben hajók nem ütköztek össze a Dunán, nem borultak fel a viharban.

A MAHART hajói nem sérültek

A megfelelő biztonsági intézkedések mellett engedte ki hajóit a kikötőkből a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. - tudta meg az Index Kovács Zoltántól, a társaság ügyvezetőjétől. Ez annyit jelent, hogy a nagy személyhajók horgonyt vetettek, a társaság kisebb hajói vagy nagyhajókra álltak, vagy a kikötők oltalmát élvezték. Közlése szerint bár konkrét jelzést nem kaptak a közelgő viharról, a hajós rutin azt mondatta velük, nem kockáztatnak, hiszen a Hármashatár hegy felett már olyan sötét volt az ég, hogy lehetett sejteni, megérkezik a vihar. Mint mondta a társaság hajóinak ugyan több vízi jármű is nekikoccant, károkat azonban ezek nem okoztak.

Átlagos szituáció

Kutasi szerint amúgy az átlagosnál nem volt több hajó a Dunán a tüzijáték idején, leszámítva a yachtokat, motorcsónakokat. Ráadásul a teherhajózást leállították. "Elvileg nem volt veszélyes a vihar" - mondta Kutasi, hozzátéve, hogy a vizen csak a yachtokkal volt probléma.

A vízi forgalomban egyébként a hajó kapitányáé a fő felelősség, neki kell például az időjárásról is tájékozódnia. Bár több olvasónk beszámolója szerint is túlzsúfoltak voltak a hajók, Kutasi kizártnak tartja, hogy a megengedetnél több utas lett volna rajtuk. Ezt ugyanis nagyon szigorúan ellenőrzi a vízirendészet. Kutasi szerint valószínűleg annyi történt, hogy a hajókon tartózkodók a szokásos eloszlással szemben mind a fedélzeten tömörültek a tüzijáték miatt.

Nem volt idő

A vízirendészet elvégezte a szokásos ellenőrzéseket a tűzijáték előtt, azaz kizárt, hogy a hajókon a megengedetnél többen tartózkodtak. Schön Péter, a BRFK kommunikációs igazgatója cáfolta azokat a pletykákat, hogy a vizirendészek már 55 perccel a tüzijáték előtt figyelmeztették volna a hajósokat a közelgő viharra, hiszen ők is csak percekkel a vihar előtt kaptak jelzést erről.

"Mindenkit nem lehetett kiterelni, kevés volt az idő" - mondta. A vízirendészet a vihar kitörése után már mentési feladatokba fogott, hiszen egy yachtról többen is a Dunába estek. A rendőrök az összes hadra fogható hajóval a Dunán rekedtek partra terelésén és az áldozatok mentésén dolgoztak.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.