Natália
-3 °C
8 °C

Az osztrákok a magyarokat hibáztatják - a GYSEV visszautasítja a vádakat

2002.02.28. 11:17
Emberi mulasztás okozta a kedden Baden mellett bekövetkezett, hat halálos áldozatot követelő vonatbalesetet. A csütörtöki bécsi lapok szerint a mulasztást a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV) szerelvényének összeállításánál követték el. Osztrák szakértők szerint már Magyarországról úgy indult a vonat, hogy néhány vagon fék nélkül maradt. Magyar szakértők nem osztják ezt a nézetet. Berényi János a GYSEV elnök-vezérigazgatója visszautasítja az osztrák sajtóvádakat.
A Die Presse című lap a helyszíni vizsgálatot folytató osztrák vasutasokra és bűnügyi nyomozókra hivatkozva, a Kurier - pedig forrásait meg nem nevezve - azt írta, hogy a mulasztást a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV) szerelvényének összeállításánál követték el.

A magyarok másként látják

Kielemezték a magyar szakértők is a kedden Ausztriában balesetet okozó tehervonat mozdonyának fekete dobozát és megállapították, hogy a szerelvény Sopron és Ebenfurt között jó fékhatással rendelkezett - közölte Berényi János, a Győr-Sopron-Ebenfurt Vasúttársaság (GYSEV) elnök-vezérigazgatója csütörtökön.

Ezen a szakaszon a magyar vasutasok feleltek a szerelvényért, és Ebenfurtnál jó fékhatású szerelvényt adtak át. Tudomása szerint az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) vizsgálata még nem fejeződött be. Így egyelőre még azt sem lehet tudni, hogy Ebenfurtnál az ÖBB elvégezte-e a kötelező fékpróbát, és az milyen eredményt mutatott.

Hangsúlyozta: nem akarja vádolni az ÖBB-t, vagy az osztrák személyzetet, ám a fékprobléma, és a baleset már az osztrák vasutasok felügyelete alatt történt.

Közölte: a soproni elindulás előtt kiderült ugyan, hogy két vasúti kocsival kisebb fékproblémák voltak, ám az előírások szerint eléjük egy-egy jó fékhatású kocsit tettek.

Problémát okozhatott azonban, hogy Ebenfurtban mozdonyt cseréltek, valamint megváltoztatták a kocsik sorrendjét is, ám erre is csak az osztrák vizsgálat után derülhet fény.

Berényi visszautasítja a vádakat

Berényi János hozzátette: az előírások szerint egy vasúti szerelvény 64 százalékának fékezhető kocsikkal szabad csak közlekednie, ezzel szemben a balesetet okozó tehervonat 84 százaléka fékezhető kocsikból állt. - Mindezek alapján visszautasítom azokat az osztrák sajtóvádakat, miszerint a baleset azért következett be, mert Sopronból fékezetlen kocsikkal, rossz fékhatású szerelvény indult volna el - szögezte le a GYSEV elnök-vezérigazgatója.

Vagonok fék nélkül

Noha Mathias Reichhold osztrák közlekedési miniszter fékhibát jelölt meg a baleset okaként szerdán a bécsi parlamentben, ez csak áttételesen felel meg a valóságnak: a fékrendszer rendben volt, és működött volna, ha valamilyen okból nem szakították volna meg a rendszer hidraulikus vezetékét.

Az osztrák szakértők szerint már Magyarországról úgy indult a vonat, hogy néhány vagon fék nélkül maradt, de mivel ott még a vonat végén voltak ezek a kocsik, ez nem okozott problémát, mert a kocsisor első, nagyobb része rá volt kötve a hidraulikus vezetékre. Ám Ebenfurthban megfordították a szerelvényt, osztrák mozdonyt állítottak elé, a fékezetlen vagonok előbbre kerültek - vagyis a fékvezeték előrébb szakadt meg -, s valamiért a fékeket a szokástól eltérően nem a szerelvény végén, hanem előrébb ellenőrizték.

Az osztrákok még vizsgálják a körülményeket

A wampersdorfi állomás előtt a vonat vezetője nem tudott megállni egy előjelzőnél. A vonat vezetője ezt érzékelvén értesítette a wampersdorfi állomást, és fény- és sípjeleket adva átfutott azon, noha meg kellett volna állnia, hogy elengedje az egy sínpárú szakaszon szemből érkező kamionos vonatot.

A wampersdorfi állomásfőnök nagy lélekjelenléttel lekapcsolta a felső vezeték áramellátását, de már késő volt: a "gördülő országútnak" is nevezett kamionos vonat fékezett és leállt, de a GYSEV tehervonata mintegy 30-35 kilométer/óra sebességgel beleütközött.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nem kívánt állást foglalni, arra hivatkozva, hogy a vizsgálat még tart. Ám az illetékes hangsúlyozta, hogy az ÖBB eleve nem fékhibáról, hanem a fékhatás hiányáról szólt közleményében.

Több sérültet mesterséges kómában tartanak

A magyar sérültek közül az egyik állapotát a többféle sérülés miatt a bécsi Általános Kórház (AKH) orvosa életveszélyesnek mondta, de az illetőt mesterséges kómában ápolják, s állapotáról csak a több nap múlva várható felébresztése nyomán tudnak pontosat mondani.

Egy másik magyar férfi ugyancsak az AKH-ban van: ő csonttöréseket szenvedett, és megsérült egy ütőere, állapotát az orvosok komolynak mondták. A Donauspitalban lévő magyar beteg állapota stabil. Az a magyar kamionos, akit négy órai munkával szabadítottak ki a felágaskodott vagonból, a bécsi Lorenz Böhler baleseti kórházban van, s csoda, hogy a balesetet és a kiszabadítást egyetlen csonttöréssel úszta meg.

Bécsújhelyen a kórházban egy magyar kamionos még mesterséges kómában volt, állapotát stabilnak mondták, az e kórházban lévő többi hat magyart néhány napon belül haza szándékoznak engedni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.