Az osztrákok a magyarokat hibáztatják - a GYSEV visszautasítja a vádakat

2002.02.28. 11:17
Emberi mulasztás okozta a kedden Baden mellett bekövetkezett, hat halálos áldozatot követelő vonatbalesetet. A csütörtöki bécsi lapok szerint a mulasztást a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV) szerelvényének összeállításánál követték el. Osztrák szakértők szerint már Magyarországról úgy indult a vonat, hogy néhány vagon fék nélkül maradt. Magyar szakértők nem osztják ezt a nézetet. Berényi János a GYSEV elnök-vezérigazgatója visszautasítja az osztrák sajtóvádakat.
A Die Presse című lap a helyszíni vizsgálatot folytató osztrák vasutasokra és bűnügyi nyomozókra hivatkozva, a Kurier - pedig forrásait meg nem nevezve - azt írta, hogy a mulasztást a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV) szerelvényének összeállításánál követték el.

A magyarok másként látják

Kielemezték a magyar szakértők is a kedden Ausztriában balesetet okozó tehervonat mozdonyának fekete dobozát és megállapították, hogy a szerelvény Sopron és Ebenfurt között jó fékhatással rendelkezett - közölte Berényi János, a Győr-Sopron-Ebenfurt Vasúttársaság (GYSEV) elnök-vezérigazgatója csütörtökön.

Ezen a szakaszon a magyar vasutasok feleltek a szerelvényért, és Ebenfurtnál jó fékhatású szerelvényt adtak át. Tudomása szerint az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) vizsgálata még nem fejeződött be. Így egyelőre még azt sem lehet tudni, hogy Ebenfurtnál az ÖBB elvégezte-e a kötelező fékpróbát, és az milyen eredményt mutatott.

Hangsúlyozta: nem akarja vádolni az ÖBB-t, vagy az osztrák személyzetet, ám a fékprobléma, és a baleset már az osztrák vasutasok felügyelete alatt történt.

Közölte: a soproni elindulás előtt kiderült ugyan, hogy két vasúti kocsival kisebb fékproblémák voltak, ám az előírások szerint eléjük egy-egy jó fékhatású kocsit tettek.

Problémát okozhatott azonban, hogy Ebenfurtban mozdonyt cseréltek, valamint megváltoztatták a kocsik sorrendjét is, ám erre is csak az osztrák vizsgálat után derülhet fény.

Berényi visszautasítja a vádakat

Berényi János hozzátette: az előírások szerint egy vasúti szerelvény 64 százalékának fékezhető kocsikkal szabad csak közlekednie, ezzel szemben a balesetet okozó tehervonat 84 százaléka fékezhető kocsikból állt. - Mindezek alapján visszautasítom azokat az osztrák sajtóvádakat, miszerint a baleset azért következett be, mert Sopronból fékezetlen kocsikkal, rossz fékhatású szerelvény indult volna el - szögezte le a GYSEV elnök-vezérigazgatója.

Vagonok fék nélkül

Noha Mathias Reichhold osztrák közlekedési miniszter fékhibát jelölt meg a baleset okaként szerdán a bécsi parlamentben, ez csak áttételesen felel meg a valóságnak: a fékrendszer rendben volt, és működött volna, ha valamilyen okból nem szakították volna meg a rendszer hidraulikus vezetékét.

Az osztrák szakértők szerint már Magyarországról úgy indult a vonat, hogy néhány vagon fék nélkül maradt, de mivel ott még a vonat végén voltak ezek a kocsik, ez nem okozott problémát, mert a kocsisor első, nagyobb része rá volt kötve a hidraulikus vezetékre. Ám Ebenfurthban megfordították a szerelvényt, osztrák mozdonyt állítottak elé, a fékezetlen vagonok előbbre kerültek - vagyis a fékvezeték előrébb szakadt meg -, s valamiért a fékeket a szokástól eltérően nem a szerelvény végén, hanem előrébb ellenőrizték.

Az osztrákok még vizsgálják a körülményeket

A wampersdorfi állomás előtt a vonat vezetője nem tudott megállni egy előjelzőnél. A vonat vezetője ezt érzékelvén értesítette a wampersdorfi állomást, és fény- és sípjeleket adva átfutott azon, noha meg kellett volna állnia, hogy elengedje az egy sínpárú szakaszon szemből érkező kamionos vonatot.

A wampersdorfi állomásfőnök nagy lélekjelenléttel lekapcsolta a felső vezeték áramellátását, de már késő volt: a "gördülő országútnak" is nevezett kamionos vonat fékezett és leállt, de a GYSEV tehervonata mintegy 30-35 kilométer/óra sebességgel beleütközött.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nem kívánt állást foglalni, arra hivatkozva, hogy a vizsgálat még tart. Ám az illetékes hangsúlyozta, hogy az ÖBB eleve nem fékhibáról, hanem a fékhatás hiányáról szólt közleményében.

Több sérültet mesterséges kómában tartanak

A magyar sérültek közül az egyik állapotát a többféle sérülés miatt a bécsi Általános Kórház (AKH) orvosa életveszélyesnek mondta, de az illetőt mesterséges kómában ápolják, s állapotáról csak a több nap múlva várható felébresztése nyomán tudnak pontosat mondani.

Egy másik magyar férfi ugyancsak az AKH-ban van: ő csonttöréseket szenvedett, és megsérült egy ütőere, állapotát az orvosok komolynak mondták. A Donauspitalban lévő magyar beteg állapota stabil. Az a magyar kamionos, akit négy órai munkával szabadítottak ki a felágaskodott vagonból, a bécsi Lorenz Böhler baleseti kórházban van, s csoda, hogy a balesetet és a kiszabadítást egyetlen csonttöréssel úszta meg.

Bécsújhelyen a kórházban egy magyar kamionos még mesterséges kómában volt, állapotát stabilnak mondták, az e kórházban lévő többi hat magyart néhány napon belül haza szándékoznak engedni.