A fékhatás hiánya okozta a keddi vonatbalesetet

2002.03.01. 05:22
A Sopronból érkező tehervonat egyik vagonjának hibás fékje, s ennek következtében a fékhatás hiánya okozta a kedden Baden mellett történt balesetet, amelyben 6 ember - közöttük négy magyar - életét vesztette - közölte csütörtökön este az osztrák televízió híradójában immár hivatalosan az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a vizsgálat eredményére hivatkozva.
Eszerint a Sopronból érkező GYSEV-tehervonat hibás fékű kocsija eredetileg a szerelvény végén volt, de amikor mozdonycserénél megfordították a vonatot, a fék nélküli vagon közvetlenül az immár osztrák mozdony mögé került. Így az egész mögötte haladó kocsisor fék nélkül maradt. A szerelvény nem tudott megállni a wampersdorfi állomáson - ahol el kellett volna engednie az egy sínpárú szakaszon érkező kamionos vonatot -, s így következett be az ütközés.

Az ÖBB részéről az is elhangzott, hogy a vizsgálat kiterjedtebb volt a szokásosnál, mert a szerelvény Magyarországról érkezett. A nemzetközi vasúti közlekedésben szokásos úgynevezett bizalmi vonatról van szó, amelynek az ugyancsak nemzetközi normák szerint kifogástalan műszaki állapotban kellett volna lennie. A vizsgálat első biztos eredménye azonban azt mutatja, hogy nem volt kifogástalan a szerelvény állapota.

"Bizonyos, hogy a magyar vonat egyik vagonjának hibás volt a fékje" - szól az ÖBB közleménye. Arra is rámutat azonban, hogy az átvételnél a bizalmi vonatok esetében is ellenőrzik a fékrendszert. "Ez Ebenfurthban történt, ahol azonban nem vették észre a hibás vagont. A vizsgálatok részben most erre összpontosulnak" - közölte az ÖBB.

A vagon a közlemény szerint csütörtökön este különleges műhelyben volt, ahol szimulációs technikával elemzik a balesetet. "A vizsgálatnak kell kideríteni, hogy a fékhibát már Ebenfurthban észlelni lehetett volna, avagy nem. Az elemzések elkészítése több napot vesz igénybe" - szól az ÖBB közleménye.

A vállalat sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta a Kurier című bécsi lap értesülését, amely szerint felfüggesztették állásából az ebenfurthi állomás egyik munkását, aki valószínűleg nem a szerelvény végén, hanem a közepén végezte az ellenőrzést.

A Kurier pénteki számában egyébként arról is beszámol, hogy az ÖBB munkatársai 1994-ig Sopronban ellenőrizték az Ausztria felé induló szerelvényeken a fékeket, akkor azonban aláírtak egy bizalmi megállapodást és beszüntették a soproni ellenőrzéseket.