Elmaradt az ellenőrzés a vonatbaleset előtt

2002.03.06. 11:32
Tovább vizsgálták az osztrák vonatbalesetet okozó vagon fékrendszerét. Egy szakértő szerint ha a teljes vagonsoron nem működött a fék, a vonat el sem tudott volna indulni. A másik lehetőség szerint csak az egyik kocsi fékje nem működött.
Szerdán még tartottak a vizsgálatok a múlt kedden az ausztriai Wampersdorfnál szerencsétlenül járt tehervonaton, amelynek ütközése a főleg magyar kamionokat és vezetőiket szállító vonattal hat halálos áldozatot, köztük négy magyar kamionos életét követelte.

A Der Standard című bécsi lap szerdai számában Andreas Rinoferre, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) szóvivőjére hivatkozva azt írta, hogy kedden a szakértők újra a vonat fő fékvezetékét, az arról a vagonokhoz leágazó vezetékeket, és "az állítólag már Magyarországon hibás szelepet" vizsgálták.

Fékezetlen vagonokkal el sem indul a szerelvény

A szóvivő elmagyarázta: amennyiben a szelep hibája folytán a sűrített levegő el tudott volna illanni, akkor az átrendezés után a vonat nem tudott volna elindulni az ebenfurthi állomásról. A szerelvények fékjei ugyanis a csökkenő nyomás hatására "fognak", s csak megfelelő nyomás megléte esetén engedik azokat forogni. Ha viszont a szelep valóban hibás lett volna, és ráadásul eltömődött volna, akkor csak ez az egy kocsi maradt volna fék nélkül, a többi nem.

A kérdés tehát az, hogyan tudott egyáltalán a szerelvény elindulni az állomásról 26 fékezetlen vagonnal.

Michael Palfinger, a Közlekedés-politikai Munkaközösség szakértője a lapnak nyilatkozva úgy vélekedett: a történtek csakis kétféle képen magyarázhatók: a kocsikat "féktechnikailag nem kötötték össze", vagy a hiba a fék fővezetékében volt. Ám mindkét esetben észlelni kellett volna a hibát az előírt fékellenőrzésnél.

Az ellenőrzés szabályai

Palfinger elmondta: a fékellenőrzést akkor kell végrehajtani, amikor a mozdonyt lecserélték és a vagonokat "féktechnikailag összekötötték". Ekkor a fékrendszer fő légvezetékét feltöltik kereken 5 bar túlnyomással, ezáltal válik a szerelvény fékezhetővé. Az úgynevezett "egyszerű fékpróbánál" aztán a levegő kiengedésével csökkentik a nyomást, s ekkor a fékpofák enyhén elmozdulnak. Ekkor kell ellenőrizni, hogy ez az elmozdulás megtörténik-e az utolsó kocsinál is, mert ez mutatja, hogy a fékrendszer zárt. Ezután a fővezetékben újra 5 barra emelik a nyomást, s ha erre minden fék megfelelően kienged - amit szintén ellenőrizni kell - akkor indulhat el a vonat.

Az osztrák vasút cáfol

Rinofer az ÖBB nevében cáfolta, hogy a személyzet létszámának csekély volta miatt esetleg nem ellenőrizték volna megfelelően a fékeket. Korábban ugyan jóval több ember végezte a rendezést és az ellenőrzéseket, de az ÖBB műszaki fejlődése nyomán ma már a feladatok kevesebb emberrel is megoldhatók - mondta.

Wilhelm Haberzettl, az osztrák vasutas szakszervezet elnöke ugyan elmondta, hogy az elmúlt években az ÖBB személyi állományát több mint 120 ezerről alig 50 ezerre csökkentették, ám szerinte a szerencsétlenséget az idézte elő, hogy "nem tartották be a játékszabályokat" - idézte a Der Standard.