Tudományosan is bizonyított: működik a kormány agymosása

2017.07.31. 10:09

Vajon a több éve tartó kormányzati kampánynak van-e hatása az emberek gondolkodására? Tényleg jobban terjed a gyűlölet az életben és az online felületeken, mint korábban? Egy szövegelemző szoftver segítségével végzett kimutatások meglepő eredményt hoztak: az agymosás hatására az arra fogékony emberek agya valóban kimosódik.

Feltűnően sok viszont azok száma, akik immunissá váltak a gyűlöletkampány üzeneteivel szemben.

Az emberek kétharmada egyre inkább süket a tízmilliárdokból finanszírozott kormányüzenetekre.

A gyűlölködők egyre inkább gyűlölködnek

A SentiOne nevű szöveganalitikai platformon azt nézték meg a kutatók, hogy 2016-ban milyen módon beszéltek a menekültkérdésről a kommentekben, Facebook-posztokban és blogbejegyzésekben. Kiderült, hogy a nem semleges tartalmak elsöprő többsége menekültellenes:

a hozzászólások 79,3 százaléka negatív töltetű.

Ahogy a következő fejezetben részletesen is írjuk, a kutatásban nem vizsgálták a semleges, azaz a kampányt ignoráló posztokat, pedig ezekből volt a legtöbb.

Az elemzésből készített grafikonon látható, hogy a negatív bejegyzések és kommentek száma akkor ugrott meg, amikor a kormány a számára fontos vagy kritikus események idején erősített a kommunikációján. Ilyen volt az EU ("Brüsszel") figyelmeztetése a kvóták miatt, a kerítésépítés vagy a menekültellenes népszavazás.

Ezek az események hatással voltak azokra is, akik nem a kormányzati világkép szerint gondolkodnak: a menekültellenes kommunikáció erősödését a pozitív tartalmak növekedése is kísérte, ezek száma azonban mindig elmaradt a negatív megszólalásokétól.

Vizualizáció: Kovács Ivett / Starschema

Sokan semlegesek maradtak

A képet az árnyalja, hogy a szoftver nem vizsgálta a menekültüggyel kapcsolatos semleges megszólalásokat, pedig ezekből volt a legtöbb:

a tartalmak kétharmadán nem hagyott nyomot a gyűlöletkampány.

Fontos, hogy az elemzőalgoritmus csak hetven százalékos biztonsággal képes helyesen dönteni a tartalom irányultságáról. Igaz, az az arány a trendek érzékeltetésére már éppen elég. Torzíthatja a képet az is, hogy a kutatók a nyilvános hozzászólásokat elemezték, miközben a Facebookon a legtöbben zárt csoportokban mernek csak hangot adni véleményüknek.

Az adatok mindezek ellenére alátámasztják a Fidesz felméréseit, amelyek szerint érdemes közpénzt fektetni a negatív kampányba: erről beszéltek a párt emberei Tusványoson, és a Publicus felmérései is megmutatták: minél jobban sorosozik a kormány, annál negatívabb lesz a megítélése. Soros gyűlölete szorosan összefügg a negatív kampánnyal, mutatta meg az a riportunk is, amelyben erdélyi magyarok fejtették ki, hogy ők többnyire semmit nem gondolnak Soros Györgyről, sőt, aki ismeri alapítványi tevékenységét, elismerően nyilatkozott róla. A romániai magyar politikusok pedig azt emelték ki, hogy Romániában egészen más problémákkal foglalkoznak.