|
The Problem is Big - Repülés Szlovéniában2001. 09. 13., 07:57 | Frissítve: 2001. szeptember 13., csütörtök 08:06
The problem is big, mondja az autószerelő - lágy szlávos kiejtéssel - a járó motorból sugárban ömlő víz láttán. Kínomban mosolygok. Miközben német, angol és szlovén szavakkal ecseteli, mi lenne a teendő és hozzávetőlegesen mennyibe kerülne a javítás, igyekszem meggyőzni magam helyzet komolyságáról. Tönkrement a vízpumpa, elfolyik a hűtővíz. Sült motor 'la carte.
Belevágni valamibe, ami agy valószínűséggel kellemetlen végkifejlettel zárul, nem kifejezetten érett, felelősségteljes gondolkodásmódra utal. Rosszul vizsgázom magam előtt. Ismét. Ezzel a csotrogány mikrobusszal Szlovéniába indulni_ Egy csöpp józan ésszel az ember ilyet nem tesz. Várható volt, hogy cserbenhagy az autó, de felülkerekedett a szenvedély. A megszállottság.
Itthagyni ezt a bódító valóságot, a földi álomvilágot és a felhőket lovagolva más módon szemlélni a dolgokat. A repülés ellenállhatatlan vonzerőt gyakorol rám. Valójában nem pusztán a repülésről van szó, hanem a hiányról. Az érzelmi és szellemi hiány konstans érzéséről. Volt már olyan szakasza az életemnek, amikor háttérbe szorultak a veszélyes sportok és a tanulmányaimnak szenteltem magam. Belső - és legszövevényesebb Ázsiában kutattam társadalmi lét rejtélyeit Tulajdonképpen ez is a kalandról szólt. A valóság végtelen leckéjéről. Az űzöttségről és teljesség kereséséről. Lévén, hogy Óbudai lakásunkban, a munkáimban, sűrűn változó partnereimmel nem találom meg az olyannyira áhított teljességet. Azért vágok neki az ismeretlennek, akár az emberei, akár a fizikai világról van szó, mert félek igazi kihívástól. Megkötni az élettel egy két igazán komoly kompromisszumot és megállapodni. Barátaimon végigtekintve - siklóernyős pilóták, hegymászók, szellemi kihívásokat kereső kalandorok- úgy látom, sokan osztoznak ennak az érzésnek valamilyen formájával. Vajon generációs tünet ez, vagy típusos személyiségjegy? Minig lenyűgöz a a siklóernyőzés, amikor végiggondolom a működését. Hihetetlenül egyszerű -pár madzag, sok négyzetméter orkányszerű anyag és egy heveder amiben a pilóta ül. Az egész egy nagyobb hátizsákba is belefér. A pilóta tudásától és az időjárás aktuális adottságaitól függően mindenre képes. Repül. Start után egy azonnal termiket fogok és emelkedem. Siklom az ég végtelen kékjében és emelő légáramlatokra vadászom. Döntőgombóccá zsugorodva a testem és az agyam nagysebességű processzorként elemez minden információt. Figyelem a levegőben szálló pihéket, a felhőket, a hegyek formáját és a fák csúcsát. Előbb avatkozik be a kezem az ernyő alakjának változásába, mint az tudatomig eljutna. Régen még tudtam mit miért csinálok. Mostanában már csak érzem. Kis fék a baloldalon, testsúlyáthelyezés. Vissza, majd megint fék, termikbe érek, lefékezem az ernyőt_Társas viszonyom van a levegővel és az ernyőmmel, de ebben a játékban én csak kedvezményezett vagyok. Alárendelt. Függő. Két szlovén pilótával kelet felé indulunk a Storič nevű sziklás hegy felé. Hatalmas szikalafalak mellett repülünk. Békésen tekergetjük a nem túlságosan erős lifteket. Mióta a sziklamászással szakítottam, nem kerültem közel szédítően magas falakhoz. Régi jó ismerősként üdvözlöm őket. Itt is egy repedés, ott egy szép áthajlás. A sziklákon mászva méterről méterre kűzd az ember. Most meg egy két forduló egy termikben és száz métert emelkedek. A csúcs fölé érve e hihetetlenül erős koncentráció mellett is magával ragad az érzelmi vihar. Az ég kékjében úszom, az álmok tengerén. A tudatomat átjárja a tér és időbeli korlátok nélkül való létezés élménye. A távolban a Triglav, a Juliai Alpok legmagasabb csúcsa. Hó fedi a tetejét. Sziklás gerincek, fenyőerdő. Szeretnék fényképezni, de nincs itt a gépem.
A fenyves illatát hozzák felfelé a termikek. Mint megannyi gigantikus karó vagy füstölő, számvetésre ösztökélnek. Meditációra. A repülés, mit hobbi aránytalanul fontossá vált minden mással szemben A teljesség helyett fura értékátrendeződést élek meg. Keresem önmagam, saját magam emelte válsztóvonalon egyensúlyozok. A kétely óriási: beilleszkedjem a hétköznapi életbe és elfogadjam annak behatároltságát és éljek azzal a biztonsággal amit ez adni tud, vagy egy életre vállaljam fel a tengernyi hányattatással járó, ám egyébként mézédes függetlenséget? Az egyik völgy végén megpillantok egy nagyobb települést és egy tavat. Könnyű lélekkel a tó felé indulok és leszállok a partján. Errefelé mindennapos jelenség a siklóernyős, így 'hál Istennek nem keltek feltűnést. A légi sportok itt a természetjárás és a testkultúra elfogadott részét képzik, nem úgy mint Magyarországon. Itthon gyakran bűnözőnek, gyanús alaknak tartják a landoló pilótát. A tó partján nyár délutáni idill: gyerek pancsolnak, lányok napoznak. A falucska procc kávézójában a "Café Lev"-ben bájos pincérlányra akadok. Kis bazsajgás után a mobiljáról sms-t küldök Lukas-nak, aki a cimborám, hogy jöjjön értem a halódófélben lévő járgánnyal. A pincérlány kacér. Nagyopn kacér. Eljátssza a szemérmes kislányt - ezzel csak még jobban adva a lovat az udvarláshoz. Cinikus arisztokrataként ülök a kávézó előtt. Cigizem, kavargatom a capuccino-t. Kortyolgatom a szememmel a pincérlányt. Van valami jó a szláv nőkban. Nyersek, mint a posztó és egyben finomak is, mint a selyem. A nikotin és a koffein átjárja vérkeringésemet. Karjába fogad az öröm és a szeret. Ez egy TÖKÉLETES PILLANAT. Szépnek látom a világot, cinkosa vagyok minden emberinek. Én ezeket a tökéletes pillanatokat gyűjtöm. Méghozzá megszállottan. Mosolygok, akár egy belőtt narkós vagy megingathatatlan nyugalmú szerzetes. Ez a mosoly kitart a budapesti utcákig. A költő erről annyit mond: "Létem mosolya minősülhet szemedben hülye grimasznak." (Fodor Ákos) Kriska Gora: a Kriska csupán az egyik starthelye a Karavanka nevű hegyláncnak, amely közel 80 km hosszan húzódik. Iránya déli, délkeleti illetve délnyugati. A szálirány nem sokat számít, lehet itt repülni gyenge északi szélben is, mert a magas hegyek lefogják a szelet. Főként a nyári hónapokban alkalmas reülésre, de jó idő esetén alkalmas a tavasz és az ősz. Az alsó starthelyre, a kb. 800 m magasGod-ra autóval fel lehet menni. Jó időben innen ki lehet tekerni és át lehet menni a Kriskára, amely 1400 m magas. Az előbb említett hegytől keletre és nyugatra 2000 m magas hegycsúcsok vannak. Távrepülés: a gerinccel párhuzamosan lehet repülni. Jó feladat a csúcsok közti völgyeket átütni. Közepes időben ez jó feledat. Erős időben nem kell nagyon erőlködni. Termékek: időjárásfüggő. Találkoztunk 7.2 vel, amit Lukas tekert, de szükségből tekertem 0.2-t is. A kiterjedt fenyőerdők miatt és a nagy magasság miatt nem kell lerohadástól tartani. A hely bika. Megközelítés: a gyors haladás érdekében érdemesebb Ausztriuán keresztül menni Klagenfurtig, onnan dél felé a Kranj-Ljubljana óton menni Triič városig, ott elkanyarodni Golnik falu felé. Ott a leszálló. A falu előtt van egy meredek út amely God-ba vezet, arra van a starthely. Szlovénián keresztül a Maribor Ljubljana autópályán kell menni Kranj-ig ( amit a helyiek Kranjsterdamnak neveznek, ki tudja miért????). Ott Triič felé fordulni és Golnikba menni. Szállás: az ernyősök általában Babní Vrt-ben szoktak lakni. Sátrazás kb 5 DM / fő éjszakánként, a szoba 15. Költségek: a Slovene Free Flying Association éves tagsága, amely minden starthelyre érvényes (és persze kötelező, ha repülni akarunk) évi 20 DM-be kerül. Az autópályadíjak nem vészesek, a benzin olcsóbb, mint itthon. A kaja ára kb azonos a hazaival. Kommunikáció : a fiatalok általában beszélnek angolul, az idősebb generáció tagjai inkább németül értetik meg magukat a külföldiekkel. Időjárásjelentés: utazás előtt érdemes a www.met.hu Aladdin modelljét megnézni, mert becsapós tud lenni a hegyek időjárása. |