kepzelet

H. Kollmann András kép-receptjei

2000. 11. 21., 19:05 | Frissítve: 2000. december 15., péntek 14:53

New Wave I

New Wave II

Shah Faisal Mecset, Islamabad

Film: Kodak T-Max 400,

Gép: Canon AE1, optika:50 mm, szűrő: piros

A Shah Faisal mecset építészeti remekmű, mérföldkő a kortárs muszlim építészet számára. Ugyanakkor megépítésének hátterében a pakisztáni kormány azon törekvése rejlik, hogy a saját hatalmát igazolja a vallás segítségével. Pakisztán nemzeti kultúrájának konstruálásában kizárólag a vallásra és a hadseregre támaszkodik. A legfontosabb összetartó erő az ország számára a nagy ellenség, India árnya. A mecset tervezője Vedat Dalokay török építész az ottomán építészet gyökereihez nyúlt vissza és ötvözte azt Le Corbusier korszakalkotó építész stílusával. A mecset hangulatát akartam megfogni. Akaratlanul is Lucien Hervé épületfotói ötlöttek az eszembe. Geometriai formákra - főleg háromszögekre - építettem fel mindkét képet. A New Wave I-nél piros szűrőt raktam fel, hogy a sötétkék ég erősen alulexponált (fekete) legyen. Az árnyékos és a napsütötte felületekre mértem, ezek átlagától a világosak felé tértem el az expozíciónál. Éppen mosták az épület tetejét. Megvártam, amíg az egyik tisztítómunkás lefelé haladva beér a képbe. Fontos volt, hogy ember legyen a képen, hisz így érzékelhetővé válik az épület monumentalitása, nem-emberi arányai.

Baleset

Bakhtapur, Nepal 2000 január

Film:Kodak T-Max,

Gép:CanonAE1, optika:50

A kép véletlen. A nénik beszélgettek, talán éppen ezt akartam lefényképezni. Közel 20 perce ültem mellettük, amikor egy motorbiciklista elütött egy fiatalembert, aki közel harminc kg paradicsomot szállított a fején. A hölgyek és a járókelők a szerencsétlen találkozás láttán felháborodtak. A motoros szedegetni kezdte a szétgurult paradicsomot. Az ülő hölgy szitokáradatot zúdított a fejére. Exponáltam, ahelyett, hogy segítettem volna. Talán mégis agresszív műfaj a fotó? (lásd Café Müezzin)

Marionett

Thamel; Kathmandu, Nepal 1999 december

Film:Kodak T-Max,

Gép:Canon AE1, optika:135mm

Amikor egy árus standján megláttam a bábokat, bevillant, hogy a legfélelmetesebb urak, félistem-brahminok, gengszterek és bürökraták is alárendeltek valakinek. A teleobjektívemmel portrét akartam készíteni a báb arcok soráról. Tág blendével fényképeztem, hogy csak a fókuszban lévő báb-arc legyen éles.

hirdetés
hirdetés