(c) 2001 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Kápolna - hegy (687m) - Karancs(729m) kerékpárral

Táv: 18km.
Szint: 580m.
Műút: 85%
Terep: 15%

Kreicsi Gábor (kreicsi@nograd.net)
2001. július 25., szerda 9:20

" A salgótarján vidéki neogén-dombvidék felett uralkodó hatalmas Karancshegy ( a palóc Olympus ) közvetlenül Salgótarján felett üti fel dómszerű, hármas kupolával bíró, erdőkoszorúzta fejét és nagy kiterjedésű vidék szemét irányítja magára. Ez okból és az evvel összefüggő szép kilátása, továbbá aránylag könnyű megközelíthetősége és gyönyörű erdei miatt, kedvelt és gyakran felkeresett kiránduló helye a salgótarjáni és vidéki, sőt a budapesti stb. turistáknak is. "

Az idézet Dr. Dornyai Béla Salgótarján vidéki turista kalauzából való, mely 1929-ben íródott. Nagyon bízom benne, hogy a közel 70 éve leírtakat fogják azok az emberek is tapasztalni akik, akár az idézet tanúsága szerint messzi vidékről látogatnak ide. Tehát a Karancs-Medves csúcsain túramozgalom újabb két gyöngyszemét szeretném bemutatni nektek. Ezen a túrán megmászhatod a környék két legmagasabb csúcsát. Ha a Cserhát fő tömegéhez viszonyítjuk, akkor ezek azokon is túln?nek, hisz a Naszály "csak" 652m magas.

Salgótarján központjából a főúton a határ felé indulj el és folyamatosan a 21-es úton haladva a Salgótarján vége táblánál kell balra lekanyarodnod. Az autószalon mellett egy köves(valamikor aszfaltos út) kanyarog kifelé a már jól látható csúcsok felé. Utadat a pirosŮ jelzés segíti. Átkelve a síneken (Vigyázz ha jön a vonat !) a terep egyre inkább kezd bekeményedni főleg az emelkedést tekintve. Jó kilóméter után egy kis párkányszerű szakasz szórakoztat a kanyarjaival, majd hamarosan elérjük a 400 m-es magasságot és a Kercseg-lapos felé vezető leágazót. Akinek esetleg elfogyott vagy nagyon fogytán a vize, az itt a balra a fák alá vezető úton guruljon be a Gyopár-forrásig (kb. 300m).

Tovább folytatva túránkat egy újabb köves szakasz következik a balos kanyar után. Az emelkedés itt sem piskóta, de gondolj arra, hogy milyen lesz itt lefelé jövet. Hamarosan kibukkan a régi kőbánya gazdasági épülete a meddőhányóval. Az épület mellett tekerj el és kezd el felfelé haladni a még mindig nyomokban aszfaltos úton. Az aszfalt eltunik, és lágyan magához ölel az erdő. Egy kereszteződésnél utunk hirtelen jobbra meredeken kapaszkodik kifelé. Lehet gyakorolni, hogy ki meddig tud itt tekerni lábletétel nélkül. Igazi izzasztó kúra ez a szakasz. Ha meglátod a két óriási bükkfát, akkor már bízhatsz benn hogy mindjárt felérsz ... egy kis pihenő állomáshoz. Itt vannak padok és esőbeálló is. Jegyezzük meg a helyet, mert visszafelé majd innen másik utat választunk. Újabb emelkedés kezdődik a sárga sáv jelzésen balra, de rövidesen már ki is érünk a Karancs-nyeregre.

Egy hármas kereszteződésnél balra tartva feltűnik előttünk a Kápolna-hegy stációképe. A sárga+ jelzésen egy rövid, de kemény emelkedés után felérünk az eredetileg XIV. században épült és 1991-ben felújított Margit-kápolnához. A csendes szemlélődés után beírhatod magadat az emlékkönyvbe is. A hármas kereszteződésig száguldj le a már ismert útvonalon, majd ott balra tartva nyomulhatsz ki a főcsúcsra. Az eleje kifejezetten nehéz az emelkedőnek, mert nagyon köves és meredek, de később megszelídül, olyannyira hogy még két lejtő is keveredik bele. Egyszer csak megjön a küzdelem gyümölcse, hisz felérsz a vidék legmagasabb pontjára. A kilátóból igazán szép panorámát kap a vándor. A nézelődés után ülés le, védőcucc fel és a felfelé megismert úton előbb a hármas kereszteződésig, majd a padokig lehet ereszkedni.

Itt ne kanyarodjunk a pirosŮ felé, hanem haladjunk egyenesen a sárga sáv jelzésen. Rövid emelkedés után a hegyoldalban futó, jobbra intenzíven lejt? úton ereszkedünk lefelé egy ritkán használatos dózerútig. Sajnos sok a kidőlt fa, úgyhogy aki ettől megriad, az válassz a felfelé már megismert köves utat. Egy helyen kiérünk a határkövekig. Innen ezek követésével is megtehetünk egy szakaszt, mire újra találkozunk a sárga sáv jelzéssel. Utunk a nagy lejt?zés után egy kerítésnél lyukad ki, ahol balra tartva hamarosan beérünk a Salgótarjánhoz tartozó Somoskőújfaluba. Átmászva a vasúti felüljáró hídján lefelé még lépcsőzni is lehet. Elérve a 21-es főutat jobbra kanyarodva még 5km a városközpont. Vége