(c) 2000 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Pilis

Az első igazi, tavaszi hétvége. A napsütés feledteti a hosszú téli hónapok szürkeségét, a görgő is elfoglalhatja végre méltó helyét a pince mélyén. Már csak az a kérdés, hogy hova vezessen az első bringatúra?

Bringa (bzs@mail.index.hu)
2000. december 2., szombat 20:04

A Budai-hegység? Sajnos túl sok nem maradt belőle. Az utóbbi tíz évben a természetvédelmi terület feliratú táblák egyre feljebb vándoroltak a hegyoldalakon. Mára a valamikori nagy erdőségek, villatelepek közötti parkocskákká silányultak. A maradék erdőben hétvégenként gyalogosok tömegét kerülgetheted. Ha háborítatlanul szeretnél bringázni, ha az erdő csendjét keresed, vagy egyszerűen csak új élményekre vágysz, tekints kicsit északabbra.

A város határain túl kéklő hegyvonulat, a Pilis igazi mountainbike eldorádó. Jól kijelölt utak, változatos terepviszonyok, szebbnél szebb túrák várnak rád. A Budapest, Visegrád, Esztergom között elterülő hegyvidék pontos elnevezése Pilis-Visegrádi hegység. Földtani szempontból érzékelhető különbség van a Pilis, mint mészkőhegység és a Visegrádi, mint vulkanikus eredetű hegység között.

A Visegrádi- hegység, amely Esztergomtól Visegrádig, onnan délre pedig a Szentendre fölötti hegyoldalakig terjed, változatosabb, tagoltabb formájú terület. A Budapest határánál kezdődő Pilis- hegység, a Kőhegy, Ezüsthegy, Kis-Kevély, Nagy-Kevély, Hosszúhegy, Pilis, Nagy-Szoplák vonulatból áll. A több mint hatszáz négyzetkilométeres terület a legváltozatosabb nehézségű és hosszúságú túrákra is lehetőséget nyújt.

Megközelítés, kiindulópontok

Az útvonalak megtervezésénél több jól megközelíthető kiindulópont közül választhatsz. Budapestről a HÉV-vel és a Szentendre irányába vezető kerékpárúton is elérhető a Pilis. Az ország más vidékeiről érkezők, megfizethető szálláshelyeket találhatnak a Római parton, vagy Szentendrén is. Szintén kitűnő bázis a hegység felfedezésére Visegrád.

Utak, terepek

A túrákba mindenképpen be kell kalkulálni több, kevesebb aszfaltozott utat is. A hegység egyes részein csak egy-egy ilyen erdészeti műút vezet keresztül. Ezeken az útvonalakon elvileg a közforgalom tilos, azonban a közlekedési szabályok betartása mellett a kerékpáros túrázást elnézően kezelik. A mountainbike túrázásra kiváló lehetőséget nyújtanak a jelzett turistautak, ösvények is. Ezek általában jól járhatóak, a jelzések követhetőek. Az utak jól kijártak, agyagos, löszös, mészköves vagy murvás talajúak. Leszámítva a tavaszi hóolvadást és a nagyobb esőzések utáni időszakot mtb-vel jól bejárhatóak.

A hegységet átszövő turistaút hálózat sűrűsége, a gyalogtúrázás valaha volt kultuszát mutatja. Manapság, néhány kirándulóhely közvetlen környékének kivételével, nem kell különösebben sűrű gyalogosforgalommal számolni. A Pilis és a Visegrádi hegység tehát ideális célpont lehet a mountainbike túrákra. Az útvonalak megtervezéséhez, mindenképpen szerezd be a Pilis és a Visegrádi-hegység turista térképet. Figyelj a szintvonalak sűrűségére! A jelzett utak egy része, a kerékpáros túrázásra alkalmatlan, vagy legalábbis nem sok élvezetet jelent. Ha az út a szintvonalakat merőlegesen metszi, vagy azok nagyon sűrűn helyezkednek el meredek emelkedőre számíthatsz. Ugyanígy nem túl járható néhány szűk patakmeder, hegyszoros és hegygerinc. (Holdvirág-árok, Rám szakadék, Pilisszentkereszti szurdok, Vadálló kövek) A Pilis és Visegrádi-hegységben található utak számtalan változatban kombinálhatóak egymással. Az általunk megadott útvonalakat csupán kedvcsinálónak szántuk.

1. Túra
Táv: 47 km.

Bp. Csillaghegy - Üröm -(P-) Kőhegy - Ezüsthegy - (Po ) - Nagy-Kevély - Kevélynyereg - (K-) - Csobánka - (K-) - Hosszúhegy - (Z-)- László kúpja - Pilistető - (z-) - Simon halála - (Z+) - Két-Bükkfa nyereg - Dobogókő - (Ps ) - Király-kuti-nyereg - (P-) - Király patak völgye - (P-) - Sikáros - (K-) - Dömörkapu - Szentendre.

A túra útvonala Csillaghegyen a HÉV megállónál indul. A várost az Üröm irányába vezető meglehetősen meredek aszfaltúton hagyod el. Üröm községből, Pomáz irányába továbbra is aszfalt úton haladsz. 4.1 km-nél egy út menti kőkereszt után, fordulj balra a Kőhegy, Nagy-Kevély irányába vezető piros turistajelzésen. Az út köves, murvás. A 416 méter magas Ezüsthegyet elhagyva, hamarosan útelágazáshoz érkezel. A balra tartó piros sáv jelzés a Nagy-Kevély csúcsán keresztül vezet a Kevélynyergi turistaház romjaihoz. A jobbra tartó piros négyzet jelzés a csúcsot északi irányból megkerülve, lényegesen könnyebben járható úton szintén a Kevély-nyeregbe vezet. A túra útvonala innen az országos kék túrajelzésen halad.

Csobánka fölött, az Ózon camping mellett elhaladva, a Csobánkai nyereghez érkezel. Innen a Hosszú-hegy északi oldalában folytathatod a túra. Itt eleinte a kék jelzésen, majd a térképen vastag szaggatott vonallal jelzett murvás szekérúton tekerj tovább. A kiindulási ponttól számított 19 kilométernél eléred a Szántói-nyerget illetve a Pilistetőre vezető útszakasz kezdetét. A zöld jelzést követve, az előtted álló útszakasz egyre feljebb szerpentinezik a 756 méter magas Pilis-hegy oldalában. Hamarosan a hegység egyik legszebb kilátópontjához érkezel. Ezután a zöld sáv, majd a zöld kereszt jelzésen haladva éred el a Két-bükkfa nyerget. Innen egy rövid szakaszon, aszfalt úton jutsz fel a 699 méter magas Dobogókőre. Dobogókőről a piros háromszög jelzésen először enyhén, azután meredeken lejtős ösvényeken éred el a Király-kúti nyerget. A nyeregből a Király patak völgyében továbbhaladva a piros sáv jelzést követve éred el a Sikárosi rétet. Innen már leginkább lejtős útszakaszokon, a Dömörkapu érintésével Szentendrére érkezel.

2.Túra
Táv: 74 km

Szentendre Skanzen - Pap-rét - Szent László-hegy - (K-) - Pilisszentlászló - (K-) - Király-völgy - Sikáros - Tölgy ikrek - (S-) - Morgó - Kakashegyi út - (P, S-) - Dobogókő - (P-) - Tost szikla - Szakó nyereg - (Z+) - Király-kúti nyereg - Szőke forrás völgye - Dömös - Visegrád - Fellegvár - (K-) - Barát halom - Vízverés nyerge - (K-) (K+) - Palócki rét - Pap rét - Szentendre.

Ezúttal Szentendre, illetve a szabadtéri néprajzi múzeum a kiindulópont. Rövid szakaszon a Pilisszentlászló irányába vezető autóúton indulj el! Mintegy száz méter után jobbra kanyarodva a Sztaravoda patak völgyében haladj tovább. A zárt erdőgazdasági aszfalt úton nyolc kilométer megtétele után éred el a nagyjából 480 méter magasan fekvő Pap-rétet. Az erdészháznál jobbra fordulva kövesd az országos kék túra útvonalát! Az 590 méter magas Szent László-hegy oldalába felkapaszkodva szép kilátásban gyönyörködhetsz. Továbbra is a kék jelzésen haladva keskeny köves, technikás útszakaszokon keresztül érkezel Pilisszentlászlóra.

A faluból kifelé haladva, a Kisrigó vendéglőnél kanyarodj jobbra. Továbbra is a kék jelzést követve, az Öreg nyílás völgyön áthaladva éred el a Bükkös patak völgyét. A völgyben felfelé haladva a Sikárosi rétet elhagyva, először a kék, majd a piros jelzést követve jutsz fel a Lom-hegy nyergébe. Itt jobbra kanyarodva a sárga jelzést kövesd. Széles szekérúton haladhatsz, amelyet a térképen vastag szaggatott vonal jelöl. Könnyen járható úton, a Morgó, Kopasz-hegy, Peres-hegy mentén éred el a térképen Fagyoskatona néven jelzett helyet.

Továbbhaladva a piros, sárga jelzésen köves, vízmosásos szakaszokon felkapaszkodva éred el a 699 méter magasan fekvő Dobogókőt. A kirándulóközpontot a piros sáv jelzésen, a Jász-hegy gerincén vezető úton hagyod el. Élvezetes, lendületes, kanyargós úton éred el a Tost-sziklát. Innen rövid, de meredek lejtőn ereszkedhetsz le a Szakó nyeregbe. Innen balra kanyarodva a zöld kereszt jelzésen jutsz le a Szakó-hegyet megkerülő murvás útra. Jobbra kanyarodva ezt a murvás szekérutat kövesd egészen addig az elágazásig, ahol a Pilismarót felől érkező aszfaltúthoz érsz.

Jobbra kanyarodva, a Király kúti nyeregig a betonúton tekerj tovább. A Király-kúti nyereg után balra kanyarodva, élvezetes ereszkedésben lehet részed a Szőke forrás völgyében vezető murvás kocsiúton. Dömöst elérve a 11-es úton Visegrádra, majd a panoráma úton a Fellegvárhoz érkezel. Visegrádról a kék jelzést kövesd egészen a Vízverés-nyeregig. A nyeregben a kék jelzést elhagyva kanyarodj balra. Széles, murvás szekérúton gurulhatsz lefelé, amely a kék jelzéssel párhuzamosan fut. (a térképen vastag szaggatott vonallal jelölve) 64.1 kilométernél elhagyva az eddigi élvezetes lejtőt, jobbra kanyarodva a kék kereszt jelzésen kapaszkodsz fel a Palócki-rét irányába.

Újabb V elágazás után, a kék jelzést követve érsz vissza a már ismert Pap-rétre. Pap-rétről a már ismert úton jutsz vissza Szentendrére.

3.Túra
Táv: 13 km. Szintkülönbség: 180 méter

Pilisszentlászló - (Z-) - Szarvasbérc - Spartacus ösvény - Jenő kunyhó - Nagy-bükk - Apátkúti-völgy - (P-) - Ördögbánya - Szentlászló-völgy - Pilisszentlászló.

Könnyű és szép utakon vezető túra. A Visegrádi-hegység egyik legszebb pontján fekvő Pilisszentlászló, Szentendrétől mintegy 9 kilométerre található. A község főteréről a zöld jelzést követve, indulj el. 2.1 km megtétele után, az erdőbe érve, rögtön egy rövid árokszerű lejtős szakasszal indítasz. A lejtő alján egy tisztásra érve, figyelmesen keresd meg a jobb oldalon kezdődő keskeny ösvényt.

A keskeny csapást nem könnyű felfedezni, de megéri. Az utacska a hegység egyik legszebb, legvadregényesebb mtb.-vel járható területére vezet. Utad az 565 méter magas Öreg-pap-hegy oldalában kanyarog. 3.8 kilométernél egy szinte merőleges sziklafal oldalában haladsz. Szép kilátás nyílik a Duna túloldalán fekvő Börzsönyre. 5.6 km-nél éred el a Jenő kunyhó névre keresztelt vadászházat.

Innen a 341 m magas Nagy-bükk irányába egy jelzés nélküli erdei szekérúton ereszkedhetsz lefelé. Figyelem eső után, igen vendégmarasztaló ragacsos, sáros a terület. A kiindulóponttól számított 7. kilométernél éred el az Apát-kúti völgyet. Jobbra kanyarodva a piros sáv jelzést követve hamarosan a középkori eredetű Ördög bányához érkezel. Továbbhaladva egy szűk, párás, hűs patak völgyben folytatódik a túra útvonala. Az útvonal befejező szakasza a Szent László völgyben, a piros kereszt jelzést követi. Könnyű, járható úton éred el kiindulópontodat, Pilisszentlászlót. Vége