|
Jégvitorlázás a Balatonon2002. február 13., szerda 13:21
Nem volt túl erős szelünk, így "csak" 50-el sercegett alattunk a jég, a sebességrekord 105 km/h, ezzel a 300 kg-os szerkezettel, amelyen persze a vitorla ugyanúgy cserélhető a szél függvényében, mint egy "normális" hajón.
A hideget kedvelők nagy örömére meglehetősen kemény telünk volt. A jó 25-cm-re dagadt balatoni jégen minden hétvégén emberkék ezrei élvezték a hoki, a korcsolya és a fakutya örömeit, a lékhorgászokról nem is beszélve. Ebbe a népes csapatba idén különösen nagy számban álltak be a jégvitorlázók, akik egyébként "normális" vitorlázók, legfeljebb télire a hideg miatt vastag arcszőrzetet növesztene...
Mivel a Balaton jege csak 5-6 évente fagy be olyan jó minőségűre, mint ahogyan tette azt idén, érthető a lelkesedés, a jégen le-föl futkosó jégvitorlások nagy száma -a jégszörfösök és mindenféle egyéb "tákolmányok" mellett. Milyen is a jégvitorlás? Van neki egy normális árbóca, vitorlája, mint a hajókon, és van persze van bum-ja is. Tőkesúlya viszont bármilyen hihetetlen is, nincs, helyette úgy van kialakítva a szerkezet, hogy a stabilitását a háromszög alakban elhelyezett élek adják. Ezeknek az éleknek a hossza elsősorban a vitorlás méretétől függ, anyaguk pedig fa és bronz. A hagyományos értelemben vett hajóteste sincs, az egész egy geometriai szerkezet inkább, minimális súlyra és maximális stabilitásra kihegyezve, egy ülésre alkalmas résszel a test hátsó részén. Létezik egy- és kétszemélyes változata is, de az utóbbi már-már unikumnak számít. Nekem a kétszemélyest volt alkalmam kipróbálni, igaz, csak az utasülésben. Kényelmes, mert szinte fekszik benne az ember, hogy ne kaszálja el a fejét a bum a kanyarokban, a lábait pedig oldalt ki kell lógatni, mert a fekvő helyzethez rövid a hely. Másfelől viszont még egy szép napos vasárnap délelőttön is Dumb&Dumber-esre tud az ember fagyni, ha nem takarja el az arcát. Kormányosunk talán nem véletlenül jelent meg maszkban, és nekem mint szűz jégvitorlázónak egyből bevillant: Tudhat valamit! Az első kör után ki is derült: jól tudta! Nem volt túl erős szelünk, így "csak" 50-el sercegett alattunk a jég, a sebességrekord 105 km/h, ezzel a 300 kg-os szerkezettel, amelyen persze a vitorla ugyanúgy cserélhető a szél függvényében, mint egy "normális" hajón. Amikor én voltam, az erősebb szélhez való kis vitorla volt fent, gondolom egy nagyobbal jobban meg lehetett volna küldeni, de legalább élve megúsztuk a kalandot. Az egyszemélyes változattal a csúcssebesség 207 km/h, amennyivel még kocsival menni is csokis. Nagyon jópofa látvány, ahogy ezek a kis "törpicsekek" döntött vitorlával ezerrel fel-le rohannak a jégen. Azt hiszem halálfélelmem lenne rajtuk... Egy ilyen kisebb szerkentyű ára egyébként 700 ezer HUF körül mozog, ezért senki se csodálkozzon, ha nem kapja kölcsön egy körre_És mivel nagyon veszélyes is, sajnos kölcsönözni sem lehet -egyelőre. Így én sem aggódom a halálfélelmem miatt. Mivel a nagyobbiknak, a kétszemélyesnek pedig eszmei értéke van, tisztán látom: egy darabig csak utas lehetek! De egyszer nagy leszek, lesz egy jégvitorlásom és megdöntjük a 207-et! Addig azonban iszom egy forralt bort, mert hideg ám a jégen álldogálni! |