Keresés

Részletes keresés

Galfi Gergo Creative Commons License 1 órája 0 0 106173

Anélkül hogy a konkrét esetről tudnék bármit azonkívül ami a sajtóban megjelent, amit írsz, az több sebtől is vérzik:

1. a HA-PET ránézésre nem típusjogosítás-köteles gép. Egymotoros-egypilótás járgány, jogilag sima PPL elegendő kell legyen ahhoz, hogy PIC feladatot lásson el rajta valaki., Hogy nem lenne túl okos dolog egy cessnás 100 órával valakinek csak úgy belecsüccsenni, az nem kérdés, de papír külön nem kell hozzá. És ha jól értem, MJ az nem a fent említett 100 órás kategória volt.

2. Kb. 20 évvel ezelőtt eléggé benne voltam a műrepülésben, még vitorlázó műrepülő nemzetközi versenyeken is indultam, és a 2. kategóriájú orvosi mindig elegendő volt. De nem is nagyon látom, hogy mit lehetne műrepüléshez azon kívül nézni, amit a 2. kategóriához vizsgálnak. A balesetben érintett pilóta 60 körül járt, tehát neki már kétévente EKG-t néznek, vérnyomást meg minden vizsgálatkor. Ha meg limiteken kívül van valaki, akkor még a sportrepülőkkel is elég szigorúak. Nyilván lehetne kitalálni ilyen speckó centrifugás vizsgálatokat, mint az űrhajósoknak, meg a Gripen-pilótáknak, de amúgy minek? Rosszullétből fakadó baleset nem történik szignifikánsan gyakrabban műrepülés közben, mint sima talponrepülésnél, és amúgy mindkettő elég ritka.
3. A hírek nem beszéltek arról, hogy miféle volt az a rosszullét, és mivel látok arra esélyt, hogy barátok-hozzátartozók is olvassák a topikot, ezért nem fogok nekiállni itt tippelgetni, csak általánosságban írok arról, hogy milyen súlyos esetek jöhetnek szóba: szívprobléma, vesekő, stroke - de ezek normál repülési helyzetben is előfordulnak. Ami speciálisan a műrepüléshez köthető, az a GLOC (bár én ezt nem is hívnám rosszullétnek): ez ugye az a ideiglenes eszméletvesztés, amit nagy pozitív túlterhelés tud előidézni. Az tény, hogy az Extra rettenetesen masszív, azt hiszem +12g-ig terhelhető. Ráadásul elég erős motorja van ahhoz, hogy szűk fordulóban nagy túlterhelést lehessen tartósan előidézni. Viszont a műrepülés nem erről szól: vannak hirtelen manőverek, pl. dobott orsó, vagy egy vízszintesből függőlegesbe felvétel, amikor néhány másodpercre bele tud szaladni a G-mérő a "rettenetesbe". Viszont egy félbukfenc már nem mutat olyan jól, ha azt valaki nagyon szűk íven csinálja. Egy szó mint száz, műrepülés közben előjöhetnek nagy terhelések (még nagyobbak is, mint vadászgépen), de jellemzően ezek rövidebb ideig tartanak. De tegyük fel, hogy igaz az a pletyka, amit írsz és a pilóta vadászrepülős élényt akar magának vagy az utasának. Csakhogy a GLOC a nem a semmiből ugrik az emberre, csomó figyelmeztető jel van: elkezd beszűkülni a látótér, egyre kevésbé lát színeket az ember - de attól még teljesen tudatánál van az rgv. Műrepültem sokat vitorlával, keveset motorossal, és párszor - főleg, ha durva negatív manővert követett egy pozitív terhelésű figura - akkor volt hogy szürkült a szemem előtt a világ, de pontosan tudtam, hogy mi történik körülöttem, a gépet is vezettem közben, és műrepülésről lévén szó, ez az állapot sem tartott tovább néhány másodpercnél. Szóval nem vonom kétségbe, hogy az Extra elég strapabíró és nagy teljesítményű ahhoz, hogy GLOC-ot lehessen vele előidézni, de úgy gondolom, hogy ezt a pilótának is kell akarnia.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106159)
XANTIi Creative Commons License 2 órája 0 0 106172

Amikor először hobbipilótaként elvittek egy Z-526-al műrepülni, kellett egy számértéket mondanom. Egy pozitiv G-értéket amit bevállaltam. Tizedre annyit húzott bele a pilóta.

Előzmény: Kront (106170)
XANTIi Creative Commons License 3 órája 0 0 106171

Félelmetes laposdugó. Hihetetlen, hogy látszólag semmi sebessége nincs. Mint egy hulló falevél.

Egy ekkora szuperszónikus nagy vastól.

Előzmény: martinaxe7 (106169)
Kront Creative Commons License 3 órája 0 0 106170

erről a "spec. eü. jogosítvány"-ról lehet tudni valamit? én is műrepülőgépen tanultam meg vezetni, de soha nem kértek tőlem ilyet. sima 2-es kategóriával vezethetem. tudtommal van 4 eü. orvosi osztály (1-es kereskedelmi, 2-es hobbi pilóta + eje + utaskísérő, 3-as irányítók, LAPL (4-es) meg a siklóernyősöknek, UL-eseknek) azután ha sok pénzed van, mehetsz hobbiból barokamrába, pörgetősbe, orientációsba, de ezek mind privát egyéni igények, aminek a pénztálcád szab határt. ha hivatásszerűen versenyzel, akkor ezekre jön még a sportorvosi.  soha nem hallottam műrepülős orvosiról. katonáéknál van talán még kettő, szuperszonikusra az egyik és minden másra a másik.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106159)
martinaxe7 Creative Commons License 3 órája 0 0 106169
heted7 Creative Commons License 5 órája 0 0 106168

4:20-tól elég jól elmeséli a víz-glikol befecskendezés működését és értelmét.

Előzmény: heted7 (106167)
heted7 Creative Commons License 6 órája 0 0 106167

Ez egy nagyon jó videó az esetről: https://www.youtube.com/watch?v=fT6r9_wmT20

Előzmény: névtelen (106162)
BJani Creative Commons License 7 órája 0 0 106166
Előzmény: Hattori Hanzo69 (106161)
XANTIi Creative Commons License 7 órája 0 1 106165

Minden motornak/hajtóműnek van többféle terhelési üzemmódja. Ezekhez üzemórák tartoznak.

Nem szabad ide keverni a háborús regényeket. Ha a gyártó beépítette a víz vagy víz/alkohol/stb keverék használhatóságát, azt is szabályozza szigorúan. Az ÜZEMszerű használatát.

 

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106161)
Jahno Creative Commons License 7 órája 0 0 106164

Szerintem meg deklarált tény, hogy az utas teste megtörte a napfényt és ez okozott zavart a kartergázvisszacsapó szelepvezérlő késleltető segédelektronikai interfésznél.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106159)
XANTIi Creative Commons License 7 órája 0 0 106163

Ennek a forrása?

Mert idáig pont az ellentéte volt a vélemény M.J. repülési szokásairól.

Sima mezei utast is elvihet egy műrepülő gép, még biciklire se kell képesítésének lenni. A legtöbb repülőnapon van mód erre. Mindig megkérdezi a pilóta az utastól, hogy mit vállal. (Senki nem szeret takarítani egy utas után...)

Annak magítélése, hogy egy repülés mennyire megterhelő csak SZAKEMBER szemtanútól elfogadható!

Ilyet hol lehet olvasni ebben az esetben?

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106159)
névtelen Creative Commons License 7 órája 0 1 106162

Volt egy kvázi-baleset, anno, jó rég, Görögország felett, amikor a transzatlanti B747-en leállt az egyik hajtómű, és centizve ugyan, de nem zuhant le.

 

Ott írták/mondták, hogy volt vízbefecskendező rendszer, de nem volt beindítva.. az emlékeim (nem feltétlen teljesen megbízhatók) azt is mondják, hogy ilyenkor füstölt, stb. szóval nem volt szép, nem volt jó, de adott egy kis plusz teljesítményt, pl, egy transzatlanti úton maximumra terhelt B747-nél felszállásnál.

Szóval, ez szerint ez egy esetileg alkalmazott dolog volt, de nem arra tervezett, hogy utána a hajtány megy a kukába.

 

A történet érdekessége, hogy az akkori szabályzattal ellentétben a pilóta behúzta a futóművet (így csökkentve a légellenállást), és egy darabon az átesési sebesség alatt repült, közel a földhöz a föld effektust (nem tudom mi a pontos neve, de a földközeli felhajtóerőt jelenti) használta ki, hogy ne legyen lepotty. Nem mert kanyarodni, mert az is lepotty lett volna. Megúszták.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_Airways_Flight_411

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106158)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 7 órája 0 0 106161

Taníts!

Előzmény: XANTIi (106160)
XANTIi Creative Commons License 7 órája 0 0 106160

Részigazság. Sőt, annál is kevesebb.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106158)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 7 órája 0 0 106159

- ,

 

Más(illetve vissza a balesethez):

Úgy hallottam, hogy nagyon kemény meglehetősen megterhelő műrep. figura után történt a hirtelen rosszullét. "Vadászpilótának lett volna ez való (sőt...), nem mezei civilnek". A pletyka szerint "volt ott már baj korábban is: előfordult olyan bemutató, hogy az egyik ülésben ülőnek volt érvényes engedélye a típusra, a másiknak meg a megfelelő, spec. eü. jogosítványa; Jó lett volna, ha ez "egy ülésben ülőre érvényes", nem külön a kettőre." ....

 

Persze, ilyenkor mindenki "okos". A rosszullét viszont deklarált ténynek tűnik.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106158)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 7 órája 0 0 106158

Rosszul tudom, hogy ott viszont egy ilyen befecskendezés, nagyjából egyszeri dolog volt (megmentendő a pilótát egy aktuális szorult harci helyzetből), azután a motor nagyjából kuka lett? (Emlékeim szerint pilótától, hallottam /persze ettől még lehet téves az info...)

Előzmény: Atomcsapássy Edömér (106156)
Atomcsapássy Edömér Creative Commons License 7 órája 0 0 106157

Mikor Mi-26 alatt vitték a ruszkik a jégkockába fagyott mammutot, akkor is ment víz befecskendezés a turbináknak, mert oda volt fagyva a talajhoz és 20 helyett 27 tonna kellett az elemeléséhez. Az más kérdés, hogy ezzel túlerőltették a sárkányt és a lapátokat is, úgyhogy ment a gép utána a Jurassic Parkba, de fontosabb volt a nemzeti büszkeség, hogy lássák a népek a NatGeo TV-n repülni a nagy orosz mammutot.

Atomcsapássy Edömér Creative Commons License 8 órája 0 0 106156

Már a Me-109G (DB-605 motor) is használt MW50 (50% víz - 50% metanol) befecskendezést, meg nitrogén-oxid adagolást is.

Előzmény: Töck Jenő (106148)
Jahno Creative Commons License 29 órája 0 0 106155

Motorba üzemanyaggal befecskendezés teljesen más, mint kívülről az eső.

Előzmény: wadam (106151)
XANTIi Creative Commons License 29 órája 0 0 106154

Az eső elkerülhetetlen. A befecsi csak akkor megy, ha tényleg kell.

Előzmény: Töck Jenő (106152)
Töck Jenő Creative Commons License 30 órája 0 0 106153

Meg jóval kisebb mennyiségben jut a hajtóműbe.

Előzmény: Töck Jenő (106152)
Töck Jenő Creative Commons License 30 órája 0 1 106152

Az esővíz elvileg lágy víz. Hasonlít a deszt. vízre.

Előzmény: wadam (106151)
wadam Creative Commons License 30 órája -1 0 106151

és ha esik az eső, szennyeződésekkel tele stb.stb. csak ahogy a természetben előfordul, az nem "rakódik" le?

Előzmény: XANTIi (106150)
XANTIi Creative Commons License 1 napja 0 1 106150

Csapvizet biztos nem, legfeljebb deszt.vizet. A lerakódások nem hiányoznak a hajtóműből.

Előzmény: Töck Jenő (106148)
M9945A Creative Commons License 1 napja 0 0 106149

Van ilyen, ez az ember pl. minden repülését videóra veszi:

https://www.youtube.com/watch?v=kxG2lW0OaKY

Előzmény: Hattori Hanzo69 (106132)
Töck Jenő Creative Commons License 1 napja 0 0 106148

Tudtommal az első B-707 vagy a DC-8 példányoknak is volt. Valahol láttam egy kisfilmet és felszállásnál ott használták. Mintha az lett volna a magyarázat, hogy lehűti a komprimált levegőt és akkor több üzemanyagot lehet befecskendezni. Hogy csapvízet vagy vegyszeres vizet fecskendeztek-e arra nem emlékszem.

Előzmény: TakyL (106147)
TakyL Creative Commons License 2 napja 0 0 106147

B52 G verziójáig volt egy 1400L-es víztartály a befecskendezőrendszernek, a H-nál már nem volt rá szükség a jobb hajtóművek miatt.

Előzmény: Kront (106142)
homerx Creative Commons License 2 napja 0 0 106146

nem emlekeztem pontosan, de most megneztem. hutes miatt fecskedezik a vizet. bezzeg tonink ezzel futott volna.

Előzmény: XANTIi (106145)
XANTIi Creative Commons License 2 napja 0 0 106145

Nyilván, mert nem szabályozott. De van olyan hajtómű is, ahol utólagos módosítással elöl, még a beömlő nyílás elé fecskendeznek.

Előzmény: csíkos-háTTú (106144)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2 napja 0 0 106144

Én ugyan nem vagyok hajtóműves, de tudtommal az a vízbefecskendezés csöppet más, mintha a kompresszor fokozat szívja be a környezetből.

Előzmény: lowpass (106143)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!