Keresés

Részletes keresés

beritibi Creative Commons License 2004.05.28 0 0 29
Sziasztok,

3 év telt el a legutóbbi hozzászólás óta.
Most hogy ítélitek meg a magyar gyógypedagógia jelenét és jövőjét?
Mit tudtok tanácsolni a mostanában erre a szakra felvételizni szándékozóknak?

Köszönöm,
Tibi

delfyn Creative Commons License 2001.05.22 0 0 28
Ezért nem szabad ezt a kormányt az élen hagyni.
Előzmény: ibolyka (27)
ibolyka Creative Commons License 2001.05.20 0 0 27
Nincs min csodálkozni. Kapjuk, amit érdemelünk.

Én évek óta azon gondolkodom hol a határ? Mit tűrünk el szó nélkül?

Előbb kezdték a parlament elleni támadással - bezárással.
Majd új törvények rohamos gyártásával. Ellenzéki képviselők semmibe vevésével.

Én arra várok, hogy mikor álljuk végre körbe a parlamentet, mikor követeljük ki újra a folyamatos működést.

Mikor állunk ki amellett, hogy a képviselőkbe ne folytsák bele a szót.

Ajánlom mindenkinek nemcsak a hozzászólások, hanem a parlamenti bizottságok jegyzőkönyveinek olvasását is.

Előbb kezdték kis iskolákka, egyetemekkel, műszaki könyvtárral, firlharmóniával, családi pótlékkal, szülői státus erőszakos megszűntetése, ........

Egyenlőre ott tartunk, hogy a legfőbb törvényhozó szerv döntését egy db. bírónő merészkedik megváltoztatni

Tényleg hol a határ? Ki várjuk mikor már tiltakozni sem tudunk?

Balázs Creative Commons License 2000.03.29 0 0 26
Elnézést kell kérnem az érdekeltektől: a Tanítóképző Kar jelenlegi főigazgatója nem felesége az egyik rektorhelyettesnek, ami tény abban nyeri végső megalapozását, hogy a főigazgatót Kelemen Elemérnek hívják. Akire pedig mint rektorhelyettesre gondoltam (érdekes, hogyan hall az ember hülyeségeket), nem rektorhelyettes, hanem az ELTE Pszichológiai Intézetének a vezetője, a Bölcsészkar volt dékánja, ha jól tudom, vagy az oktatási miniszter, vagy az OM helyettes államtitkárának tanácsadója.
Elnézést a pontatlanságért.
Üdv:
Balázs
Előzmény: Balázs (24)
Pásztörperc Creative Commons License 2000.03.27 0 0 25
Tegyük hozzá: ez a szándék az integráció pillanatában is világos volt: nem véletlen, hogy a kari önállóságra csak 1 év garanciát adtak.
Előzmény: Balázs (24)
Balázs Creative Commons License 2000.03.27 0 0 24
Kedves Mindnyájan!

Amikor több mint egy éve Esik megnyitotta a topicot, még az integráció előtt álltunk. Azóta elfogadtatott a kormány javaslata és a törvény is (LXX/1999.). Ennek értelmében az addig önálló Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 2000. január 1-jétől mint az ELTE egyik kara működik tovább.
Ennek a döntésnek jobbára csak a negatívumait érzékeltük eddig:
- gazdaságilag rosszabb helyzet;
- a kollégiumi férőhelyek számának csökkenése a jövő évben;
- a szakmai és szervezeti érdek-érvényesítés nehezedése.
E három nagy terület már önmagában, pusztán a struktúrákon keresztül is megnehezíti a dolgokat, de a lényeg csak most jön.
Dr. Klinghammer István, az ELTE rektora, az ELTE intézmény-fejlesztési tervében 3-5 éven belül azt irányozza elő, hogy a Bárczi kari önállósága szűnjék meg, és egy újonnan létrehozandó kar, a Pedagógiai és Pszichológiai Kar egyik intézeteként működjék tovább. Idézek ebből az előterjesztésből (az új kari struktúra részei, a számok a karokat jelentik):

"4. Pedagógiai és Pszichológiai Kar
például: pedagógia, pszichológia, neveléstudomány, gyógypedagógia

(...)
7. Tanítóképző Főiskolai Kar
tanítóképzés, óvóképzés

A fentiekből megállapítható, hogy a tanítóképzés nem pedagógiai jellegű. Az igazi sirám oka persze nem az, hogy a Tanítóképző Kar önálló marad, hanem az, hogy a Bárczi nem. (Érdekes adalék a témához, hogy az ELTE egyik rektorhelyettesének felesége a Tanítóképző Kar főigazgatója. Ha ki nem mondott gyanúm helytálló, ezt hívják nepotizmusnak.)
Még néhány adalék:
Az ELTE rektora még tavaly nyáron kijelentette, hogy ha rajta múlna, a Bárcziból intézetetet csinálna (egész pontosan, csak intézetként fogadná be az ELTE-be). Azóta persze ígért már fűt-fát, mint pl. azt, hogy a gyógypedagógia ügyét nemzeti ügynek tekinti, és nem tervezi a kar átalakítását stb. Most ott tartunk, hogy mintha nem azt tenné, amit ígért.
Folytatása a napokban következik.
Sajnálom, hogy nem egy jó hírrel élesztettem újra ezt a topicot.

Üdv:
Balázs

Balázs Creative Commons License 2000.03.27 0 0 23
Kedves Mindnyájan!

Amikor több mint egy éve Esik megnyitotta a topicot, még az integráció előtt álltunk. Azóta elfogadtatott a kormány javaslata és a törvény is (LXX/1999.). Ennek értelmében az addig önálló Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 2000. január 1-jétől mint az ELTE egyik kara működik tovább.
Ennek a döntésnek jobbára csak a negatívumait érzékeltük eddig:
- gazdaságilag rosszabb helyzet;
- a kollégiumi férőhelyek számának csökkenése a jövő évben;
- a szakmai és szervezeti érdek-érvényesítés nehezedése.
E három nagy terület már önmagában, pusztán a struktúrákon keresztül is megnehezíti a dolgokat, de a lényeg csak most jön.
Dr. Klinghammer István, az ELTE rektora, az ELTE intézmény-fejlesztési tervében 3-5 éven belül azt irányozza elő, hogy a Bárczi kari önállósága szűnjék meg, és egy újonnan létrehozandó kar, a Pedagógiai és Pszichológiai Kar egyik intézeteként működjék tovább. Idézek ebből az előterjesztésből (az új kari struktúra részei, a számok a karokat jelentik):

"4. Pedagógiai és Pszichológiai Kar
például: pedagógia, pszichológia, neveléstudomány, gyógypedagógia

(...)
7. Tanítóképző Főiskolai Kar
tanítóképzés, óvóképzés

A fentiekből megállapítható, hogy a tanítóképzés nem pedagógiai jellegű. Az igazi sirám oka persze nem az, hogy a Tanítóképző Kar önálló marad, hanem az, hogy a Bárczi nem. (Érdekes adalék a témához, hogy az ELTE egyik rektorhelyettesének felesége a Tanítóképző Kar főigazgatója. Ha ki nem mondott gyanúm helytálló, ezt hívják nepotizmusnak.)
Még néhány adalék:
Az ELTE rektora még tavaly nyáron kijelentette, hogy ha rajta múlna, a Bárcziból intézetetet csinálna (egész pontosan, csak intézetként fogadná be az ELTE-be). Azóta persze ígért már fűt-fát, mint pl. azt, hogy a gyógypedagógia ügyét nemzeti ügynek tekinti, és nem tervezi a kar átalakítását stb. Most ott tartunk, hogy mintha nem azt tenné, amit ígért.
Folytatása a napokban következik.
Sajnálom, hogy nem egy jó hírrel élesztettem újra ezt a topicot.

Üdv:
Balázs

Pásztörperc Creative Commons License 1999.04.06 0 0 22
Kedves Esik!

Ismereteim szerint az Általad leírt dolgok pontosak. És sajnálatosak. Csak színezékként teszem hozzá, hogy amikor kint volt Nálatok (úgy egy hete) Pokorni miniszter úr, nagyon megsértődött, amikor megtudta: azt várják tőle, hogy az integrációról beszéljen. Ha tudta volna, hozta volna magával a szakértőket, de így ő felkészületlen! (Tehát mindent csak magánvéleményként. Ügyes.) Időpontot, témát, január óta folyamatosan egyeztetett a főiskola a miniszter titkárságával. Vajha ezt ő is megtette volna! (Csak egyszer!)

Előzmény: Esik (20)
Törölt nick Creative Commons License 1999.04.06 0 0 21
Mit sírsz? Teljes egyetemeket is likvidálnak.
Előzmény: Esik (-)
Esik Creative Commons License 1999.04.06 0 0 20
Sajnos meg aktualis...
F.B. I. doktor Creative Commons License 1999.03.12 0 0 19
Mégegy vélemény:

Vélemények
Bonifert Mária: Most jön a java

"A felsôoktatás jövôjét érintô stratégiát nehéz fellelni a parlament elé kerülô integrációs csomagban. Az eredeti elképzelés, miszerint a jövôben csak integrált, több tudományterületen oktató és kutató intézmények működhetnének Magyarországon, elsôsorban a pedagógusképzô lobby ellenállásán bukott meg. Ezért maradhatott önálló vagy egy-egy kihelyezett mezôgazdasági fôiskolai karral "kikozmetikázva" egyedülálló néhány tanárképzô fôiskola. Az agrárintézmények, valamint a tanító- és tanárképzô fôiskolák újszerű véd- és dacszövetsége egyébként is érdekes jelenség. Az elv tetszetôsen hangzik: a vidék tanítóit, valamint a mezôgazdasági és vidékfejlesztési szakembereket képezzék ugyanazon intézményen belül. Kis szépséghibája, hogy mindkét területen túltermelés van, s ezt az integrált forma sem fogja megszüntetni, sôt. De ha már a minisztérium áldását adta az önálló pedagógusképzô intézmények fennmaradására, miért kellett a Budai Tanítóképzôt meg a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fôiskolát minden áron betagosítani az E LTE-be, ebbe az amúgy is túlfejlett, állandó pénzügyi zavarokkal küzdô mamutegyetembe? Nem véletlen, hogy a közgáz az utolsó leheletéig harcolt az ELTE-vel való házasság ellen, s mint kiderült, nemhiába."
(HVG 99/10. szám, 1999. március 13., 57. oldal)
Teljes cikk: Mazsolázás a sajtóban

Balázs Creative Commons License 1999.03.05 0 0 18
Csak hogy újra felbukjon a téma a mélyből, a nagyobb nyilvánosság kedvéért. Tehát: itt olvashattok róla.
Esik Creative Commons License 1999.03.01 0 0 17
Egyebkent gondolkodtam adolgon. En elhiszem, hogy bead az OM egy hulye eloterjesztest. De a kormany donthetett volna(meg persze donthetne) okosan. Ha masert nem, akkor azert mert Orban Viktor anyukaja is gyogypedagogus...(Tehat csak a GYP-n tanulhatott o is...)
Balázs Creative Commons License 1999.02.25 0 0 16
Kedves bakitak!

A tények ismerete érdekében: nem állítottam soha sehol, hogy az ELTE a Bárcziért lobbizott volna. Azt azonban igen, hogy nem érdekelt az integrációban, legfeljebb gazdaságilag. Viszont ha ELTÉ-s lobbi is van a háttérben (Kiss Ádám OM helyettes államtitkár pl. ott tanított), akkor lehetséges, de nem kizárólagosan biztos, hogy ez az érdek is a gyógypedagógia súlyos kárára válik.

Üdv:
Balázs
Előzmény: bakitak (14)
Esik Creative Commons License 1999.02.25 0 0 15
Kedves bakitak!

"Offtopic on"
Az intezmeny velemenyekent az adott intezmeny vezetoinek informalis es hivatalos targyalasokon ismertetett velemenyet vagyunk kenytelenek tekinteni. Ha az ELTE TFK altal valasztott foigazgato hivatalos targyalason nem tekintheto hivatalos forrasnak, akkor folosleges leulni targyalni az intezmennyel.(Gondolom "hivatalos velemeny" alatt kari tanacsi hatarozatot ertesz.)
Ez esetben azonban az sem allithato, hogy "a TFK hallgatoi mereven elleneztek" a kivalast. Egyszeruen azzal cafolom: sok TFK-s ismerosom van.
1.A legtobbet ez a kerdes nem erdekli. Csak annyi, hogy kapja meg a diplomajat(ami igy is ugyis foiskolai).
2.Masok ellenzik a kilepest.
3.Megint masok kifejezetten menekulnenek az ELTE-bol.(Be is mutathatlak egy-kettonek, ha erdekel.)Van kozottuk kifejezetten csinos is.;-))
(Gondolom a "hallgatok" kitetelt nehany HOK tisztsegviselo velemenyere alapozod. Teheted, mert -mikent SZVSZ a foigazgato kepviseli a TFK-t hivatalosan, ok kepviselik SZVSZ a hallgatokat-hivatalosan. A parhuzamot nyilvan Te is latod.)

En nem allitom, hogy az ELTE kuncsorgott. En azt allitom, hogy asszisztal egy ostoba donteshez. Es nem is minden erdek nelkul. Ez persze egyszerubb.

DE: Ennek egy szinten tul nem sok koze van ahhoz, hogy joidore megolhetik, hosszu evekre visszavethetik gyogypedagogiat Magyarorszagon egy buta es rosszul elokeszitett -raadasul a jelek szerint politikai- dontessel.

Offtopic off"
Előzmény: bakitak (14)
bakitak Creative Commons License 1999.02.25 0 0 14
Most mar nem tudom visszatartani magam, mivel a dontes kapcsan az ELTE-t (is) szidjak a hozzaszolok, meg a lobbizását.
Ami teny: az ELTE nem kpalozott sem az Allig, sem a BKE, sem a Barczi, sem a Tanitokepto integralasaert, sem ellene.
Ami mellett az ELTE ervelet (eleg sokat) az az, hogy a foiskolai es az egyetemi kepzest nem kellene szetvalasztani, mivel eleg nagy az atjaras.
A Tanarkepzo velemenyerol: a Tanarkepzo Foiskolai Karnak mind a mai napig NINCS hivatalos velemenye az integraciorol. Ami velemeny elhagzott (tobbszor is), az egyreszt az ELTE Egyetemi Tanacs velemenye (ez ellenzi a TFK levalasztasat) illetve a TFK vezetesenek es vezetojenek velemenye (ez partolja).
Arrol en is tudok, hogy a TFK hallgatoi mereven elleneztek a kivalast.
Ezt csak a tenyek ismerete erdekeben kellett kozzetennem.
Laci
F.B. I. doktor Creative Commons License 1999.02.25 0 0 13
Megnéztem a Tanítóképző honlapját. Nincs sok információ rajta. Az, hogy a közérdekű információk között szó sem esik az egyetemi integrációról, szerintem elárul valamit a dologról.

Találtam egy régi Népszabadság cikket (1996. október 28., hétfő), ami arra utal, hogy régóta vitatott problémáról lehet szó:

"Az integráció nagy vesztese az ELTE. Inzelt György rektorhelyettes szerint a SOTE-nak csatlakoznia kellett volna az ELTE-hez, s a klinikák leválasztásával egy nagy budapesti tudományegyetem alakulhatott volna ki. A tárgyalások során a túlsúlyosnak tartott ELTE több megcélzott partnere, így a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola és a TF is visszalépett, az ELTE így csak egy belső integrációs pályázatot tudott beadni, ami nem felelt meg a törvény szabta követelményeknek."

Két cikk a JPTE sajtófigyelőjéből:

1/1. A muvelodési tárca pályázata a romáknak /
= Népszava 1997. július 3. 2.. p (125.évf./153.. szám)
Elkészült a középtávú cigány fejlesztési program része, amely a roma fitatalok tömegeinek a felsooktatásba kerülését, valamint a cigányelit képzést tekinti feladatának. Magyar Bálint a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Foiskolán

1/2. Megszunnek a kihelyezett tagozatok : Kevés a gyógypedagógus vidéken / Hanczár János
= Napi Magyarország 1999. január 22. 4. p (3/18. szám)
A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzo Foiskola csak úgy tudna elegendo szakembert kibocsátani, ha újra indítanák a vidéki kihelyezett tagozatokat. Kulcsszavak: gyógypedagógus képzés

Tisztelettel,
mint fent
Előzmény: Esik (12)
Esik Creative Commons License 1999.02.25 0 0 12
Kedves Doki!

A Tanitokepzo donteserol oket kellene kerdezni. Amirol en tudok, az nehany ember szemelyes motivaltsaga az ELTE iranyaba (nevetni fogsz, en rokoni kapcsolatokrol halottam), szakmai ervet nem nagyon tudok . Errol inkabb oket kerdezd.

A legrosszabb, hogy, mint megtudtam, mar az ELTE TFK sem meri vallalni korabbi allaspontjat. (Pedig ok sok szep erdekeset meseltek a nagy testverrol, az egyetemrol...)

Maga a kormanydontes informacioim szerint tokeletesen nelkulozte a szakmai erveket, egy politikai alkufolyamat eredmenye volt. A Kozgaz + az Allamigazgatasi eleg eros lobbista volt, meguszta az ELTE frigyet. De fel kellett mutatni valamit az ELTE fele is, igy estek aldozatul a pedagogiai foiskolak. Az ELTE pedig forgatja a szemet es kozli, nem erdeke az integracio, de ha Parlament igy dont, hat legyen.
En az utolso pillanatig biztam benne, hogy gyoz a jozan esz, legalabb annyira, amennyire -ebben a helyzetben egyaltalan lehetseges.
Mellesleg a GYP Foiskolan tobb even keresztul torte a fejet jonehany ember, mi lenne a jobb a fogyatekos ugy szempontjabol, elemeztunk sok mindent pro es kontra, rengeteg agyalas eredmenye volt az elsosorban onallosag, ha az nem megy, Pedagogikum dontes.

Mellesleg meg az OM-ben is jokora csatakat vivtak holgyek es urak. Erdekes volna itt is megnezni a ki honnan jott, mit miert tamogat dolgokat. A legkozelebbi zongoradobalason meg el is fogom mondani, de itt neveket nincs kedvem irni. Hidd el, lesz egy-ket erdekesseg...

Mindenesetre az elozo masfel honapban a Foiskolankat tokeletesen atvertek, minden szinten.
Az is erdekes volt, hogy a sajtoban mindig masok nyilatkoztak arrol, hogy mit akar a Barczi, vagy mi a jo neki-Tanitokepzo foigazgato , ELTE rektorhelyettes, miniszteriumi tisztsegviselo. Es persze mindig tudtak, mi a jo a Foiskolanak..Olykor persze nem ugyanazt,.de nem ugyanazt, de a nekik legjobbat mindenkeppen.
Előzmény: F.B. I. doktor (11)
F.B. I. doktor Creative Commons License 1999.02.25 0 0 11
Kedves Esik,

""Két rossz közül a kisebbik" - Kelemen Elemér, a Budapesti Tanítóképzô Fôiskola fôigazgatója kérdésünkre így kommentálta a kormánydöntést"

Mivel több alternatíváról olvashattam, lehet arról valamit tudni, hogy Kelemen Elemér melyik kettőt emlegette. Mivel a Tanítóképzô Fôiskola fôigazgatója szerint a kormánydöntés szerinti megoldás a jobbik, ezért feltehetően az ő véleménye esett a latba a döntésnél. Lehet tudni valamit arról, hogy a Tanítóképző Fôiskola miért tartotta ezt hasznosabbnak?

Számomra is megfelelőbbnek tűnik a Pedagógiai Főiskola létrehozása. Az ELTE túlságosan nagy ahhoz, hogy sokáig idegen testnek tekinthető kisebb intézményeket kapcsoljanak hozzá. Könnyen agyonnyomhatja őket. Elég, ha nem figyel oda a beruházási igényekre.

Tisztelettel,
mint fent
Előzmény: Esik (10)
Esik Creative Commons License 1999.02.24 0 0 10
Kedves Doki!

Es megegyszer, mert ezt nem ertettek meg a bolcsek: GYP EGYvan az orszagban, a fogyatekosoknak ez az EGY intezmeny kepez tanarokat, terapeutakat. Es ezt az intezmenyt kenyszeritik be az ELTE-be - tokeletesen ignoralva a szakma velemenyet.
Mindezt elkepeszto cinizmussal. Hetfon meg azt mondjak, Pedagogiai Foiskola, masnap meg jon a dobbenet. (Megjegyzes: azt mondjak Europaban a Barczi az egyetlen onallo intezmeny, amelyik csak erre kepez. Csak azt felejtik el, hogy:
1.Magyarorszagon ugy alakult, hogy csak ez az intezmeny foglalkozik ezzel.
2.Az europai GyP-s szakma minket irigyelt, es kivalonak tartotta a kepzest.

P.s.Ilyenkor volna szukseg a kormany reszerol a bolcs uralkodoi belatasra...
Előzmény: F.B. I. doktor (9)
F.B. I. doktor Creative Commons License 1999.02.24 0 0 9
Hát nem ártott volna az ő véleményüket is közölni, hiszen mégiscsak érintettek ebben az integrációban.
Előzmény: Esik (8)
Esik Creative Commons License 1999.02.24 0 0 8
Es persze megkerdeztek az ELTE TFK-t meg a Barczit is, akik nem igy gondoljak...
Előzmény: F.B. I. doktor (6)
F.B. I. doktor Creative Commons License 1999.02.24 0 0 6
Tény, hogy ma már több lapban megjelent a kormánydöntés.

Döntés az integrációról



""Két rossz közül a kisebbik" - Kelemen Elemér, a Budapesti Tanítóképzô Fôiskola fôigazgatója kérdésünkre így kommentálta a kormánydöntést, amely szerint az intézmény tanító- és óvóképzô fôiskolai karként integrálódik az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel (ELTE), csakúgy, mint a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fôiskola. Az ELTE korábban többször is jelezte: az ország egyik legnagyobb intézményeként megfelel a törvény feltételeinek, tehát számára az integráció nem kényszer. Amennyiben mégis integrációra "ítélik", befogadja a Bárczi Gusztáv, a Budapesti Tanítóképzô és az államigazgatási fôiskolákat - nyilatkozta Bakonyi László, az egyetem oktatási referense. Az ELTE mindenképpen egyetért a kormány döntésével, bár az Államigazgatási Fôiskola (ÁF) integrációját Bakonyi kérdésünkre nem kívánta kommentálni (az ÁF-ot a kormány döntése értelmében a Közgázhoz csatolják)."

Czoma Kálmán kisgazda képviselô szerint illetéktelenül állapodott meg a frakció Horváth Béla vezette általános munkacsoportja Pokorni Zoltán miniszterrel a keszthelyi Georgikon Mezôgazdaság-tudományi Kar veszprémi egyetemhez való csatolásáról. Így a megállapodás nem érvényes. Az érdemi döntést, a keszthelyi kar sorsát is meghatározó felsôoktatási integrációról hétfôn hozza meg frakció és a párt kibôvített ülése, és ennek alapján szavaz majd a képviselôcsoport a parlamentben. Horváth Béla szerint nemcsak érvényes, hanem eredményes is volt a miniszterrel való egyeztetés. Hétfôn mindössze annyi történik majd, hogy a frakció vezetése beszámol a Pokorni Zoltánnal folytatott egyeztetés eredményérôl. A Népszava értesülései szerint az Oktatási Minisztérium tervezi, hogy a jövô évi költségvetésben, az FVM-mel közösen, külön alapot hoznak létre az agrárkutatás támogatására és fejlesztésére.


(Népszava, 127. évfolyam 44. szám, 1999. február 24., szerda)
Teljes cikk: Mazsolázás a sajtóban [1999-02-24 15:51:33]

"A több mint ötven intézményt és kilencvenkilenc kart érintő egyetemi-főiskolai integrációt - a felsőoktatási törvény módosításával - április végén, május elején szentesítheti a parlament."
(Népszabadság, Hazai Körkép, 1999. február 24.. szerda)

A dolog kicsit hasonlít az akadémiai konszolidációhoz. Vesztesek biztosan vannak. Na de szakmai haszon? A hivatal gyors és hatékony munkát végzett.

Tisztelettel,
mint fent
HJM Creative Commons License 1999.02.24 0 0 5
:(((((((((((((((((
Esik Creative Commons License 1999.02.24 0 0 4
Meg egy megjegyzes: a Foiskola vezetese meg hetfon is ugy tudta, hogy kedden a Pedagogiai Foiskola letrehozasarol lesz szo.

Kedden pedig megszuletett a dontes.
Ha szakmai dontes: dilettans, nagyfoku hozza nem ertesrol tanuskodik.
Ha politikai: arcon csapasa a magyar fogyatekos ugynek. Csak ebbe az arconcsapasba jo esellyel bele is hal.

A vegrehajtas modja pedig egesz egyszeruen aljas. Sokaig kerestem, de nem talaltam jobb szot ra.
Balázs Creative Commons License 1999.02.24 0 0 3
Bővebben a Bárczi integrációját megelőző és a folyamattal együtt születő dokumentumokat itt olvashat bárki érdeklődő.
Megjegyzem, én a Fideszre szavaztam, és pl. Pokornit értelmes embernek tartottam, másokkal együtt. Már nem.

Üdv:
Balázs
Balázs Creative Commons License 1999.02.24 0 0 2
1998 szeptembere óta, amióta az új pártunk és kormányunk felélénkítette az integráció folyamatát, gyakorlatilag hétről hétre tájékoztattak az integrációs folyamatok fejleményeiről. Kezembe került az Oktatási Minisztérium helyettes államtitkára, Kiss Ádám által szignált vitaanyag is, mely az integrált intézményhálózat létrehozására vonatkozó kormányprogram végrehajtásának javaslata. Ez utóbbiról:
1. 1998. október 1-jei keltezéssel érkezett az intézményekbe, a választ október 15-ig kérte. Ez a bő egy hét (posta miatt) azon szándék ellen hat, hogy bevonják azokat "abba a közös gondolkodásba, amelynek eredményeként az ezredfordulóra megújuló, versenyképes magyar felsőoktatás jön létre".
2.a. Az integráció egyik célja és elve, hogy "az új egységek létrehozásánál az ésszerűség elve kell hogy érvényesüljön, minden intézmény mindenáron való beerőltetése közös szervezetekbe értelmetlen, ezért nem szükséges".
2.b. A másik elv, hogy "az integrációnak úgy kell végbemennie, hogy az fokozza az egységes intézmények irányítási hatékonságát és gazdálkodásának pénzügyi átláthatóságát".
Ad 2.a. A Bárczit sem törvényi, sem gazdasági kényszer nem erőlteti integrációba. Arról inkább hallgassunk, milyen is az ELTE gazdasági helyzete, ami ezek után a Bárczira is "átragad". Törvényi kényszer egyáltalán nincs, az akkreditációs bizottság jelentése alapján a Bárczi két tudományágban képes oktatni, tehát ez nem indokol semmilyen integrációt, gazdaságilag pedig kifejezetten jól áll, hála az okos pénzügyi vezetésnek. Ezek alapján az ésszerűség elve ellen hat egy gazdasági csődtömegbe betenni, hogy szakmai kérdések szóba se kerüljenek.
Ad 2.b. Maga a vitaanyag egy gányolás, hogy én is szakszót használjak. A "pénzügyi" kifejezés ui. a szándék szerint vonatkozik a számviteli és bér- és munkaügyi átláthatóságra is, vagyis a "gazdasági" szót érdemesebb lett volna használni. A gányolás nem csak itt érhető tetten. Azt már csak félve említem, hogy SZVSZ az ELTE túlhaladja (a tények erre utalnak) az optimális üzemnagyságot, ezért tovább bővíteni ellentétes a megfogalmazott kormányzati szándékkal.
3. A kormány határozott célja "az intézményhálózat integrációs folyamatainak gyors lezárása"". Úgy tűnik, központi idegrendszerére nézvést meglehetősen differenciálatlan kormányunk nem látja, hogy az integráció nem pusztán elméleti kérdés, azt megfelelően lezárni nem lehet néhány hónap, de akár egy-két év alatt sem.
4. Néhány jogi pontatlanság:
a. "A tagintézmények vezetői saját intézményükben kiírják és lebonyolítják a leendő intézmény tanácsa tagjainak megválasztását. A tanácsok 1999. április 30-ig megalakulnak. (...) Ez a tanács az integrációs folyamatot készíti elő, csak az ehhez kapcsolódó kérdésekben dönt." Ez a megoldás a jelenleg hatályos felsőoktatási törvény logikájával összeegyeztethetetlen, mert az integrációt előkészítő testület (amelynek tagjait a tagintézmények választanák meg) nem tekinthető a leendő intézmény tanácsának, csupán az integrációt előkészítő intézményközi testületnek, bizottságnak. Ebből következően állást foglalhat e kérdésben, de döntési joga csak akkor lehet, ha az intézményi tanácsok ezt rá átruházzák.
b. "1999 májusától a tanácsok kidolgozzák az új intézmények alapító okiratát és az ideiglanes Szervezeti és Működési Szabályzatát (SZMSZ), és ezt 1999. szeptember 30-ig az OM elé terjesztik jóváhagyásra.". A fentiekből következően az intézményközi testület kidolgozhatja az új intézmény Szabályzatának (nem pedig SZMSZ-ének) tervezetét, a hatályos törvényi szabályozás szerint azonban ezt az egyelőre még önálló intézményi tanácsoknak is el kell fogadniuk. Ugyancsak a jelenlegi hatályos jogszabályok alapján az OM-nek nincs jóváhagyási jogköre a fenti kérdésben.
c. "Amennyiben akár az alapító okirat és az SZMSZ jóváhagyása, akár a vezetők kinevezése nem történik meg 1999. december 31-ig, úgy az oktatási miniszter az ebből a célból készített, általános rendelkezéseket tartalmazó keretszabályzatot léptet ideiglenesen életbe az új intézményben 2000. január 1-jén, és ideiglenes jelleggel a választott vezető kinevezéséig általa alkalmasnak tartott, az intézmények állományában dolgozó személyeket bíz meg az ügyek vitelével." Ez a pont egyszerűen csak törvényellenes, mert a jelenlegi törvényi szabályozásból következően az oktatási miniszternek ilyen jogköre nincs. (Mellékes, hogy "életbe", és nem hatályba kíván léptetni.)
d. "Az átalakulás során az egész intézmény rektorának meg nem választott rektorok -eredeti megbízatásuknak megfelelő ideig - az új intézmény társrektorai lesznek." Röviden: jaj! A hatályos felsőoktatási törvény a társrektor fogalmát nem ismeri. A másik: a társrektorok vagy kapnának érdemi döntési jogkört, és ebben az esetben az intézmény csaknem bizonyosan irányíthatatlanná válna, vagy nem, akkor azonban az elnevezésnek semmi értelme.
5. Pokorni Zoltán arra a kérdésemre, hogy mi a helyzet a Bárczi integrációjával kapcsolatban, azt válaszolta, hogy ez minisztériumi akarat, és ha rajta múlna, a Bárczit a Budapesti Tanítóképző Főiskolával és az ELTE TFK-val integrálná. Nagyszerű.

Üdv:
Balázs
hula Creative Commons License 1999.02.24 0 0 1
késő...
Előzmény: stika (0)
stika Creative Commons License 1999.02.24 0 0 0
Csak a nullásozó tahók ellen, nehogy valamelyik iderondítson.
Esik Creative Commons License 1999.02.23 0 0 topiknyitó
Elnezest mindenkitol, de nagyon merges vagyok.

A kormany ma ugy dontott, hogy az Orszaggyulesnek azt javasolja: a Barczi Gusztav Gyogypedagogiai Tanarkepzo Foiskola "integralodjon" az ELTE-be. Hogy a Gyogypedagogiai Tanarkepzo: Magyarorszag egyetlen olyan intezmenye( a jelek szerint lassan mult idoben), amely a koznyelvben "fogytekosnak"-nak nevezett lakossag ellatasara kepez specialis szakembereket: tanarokat, terapeutakat es rehabilitacios szocialismunkasokat.t

Az elozmenyekrol:
A foiskolak es egyetemek egy reszet az kenyszeriti az integracioba, hogy nem tudnak megfelelni annak a kovetelmenynek, h. -foiskola eseteben- ket tudomanyagban, ill. - egyetem eseten -ket tudomanyteruleten tortenjek kepzes.
A Gyogypedagogiai Tanarkepzo(tovabbiakban GYP-t irok, mert kicsit hosszu...) ket tudomanyagban kepez hallgatokat: torvenyi kenyszer nincs.
Gazdasagi indok nincs: a rentabilisan mukodo GYP-t kuldik a folyamatosan szazmillios nagysagrendu adossaggal kuszkodo ELTE-be.
Szakmai okok:
GyP szamara mind a SOTE-val, mind az ELTE-vel valo kapcsolattartas fontos. A szakmai egyuttmukodes nem indokolja az osszevonast, barmelyik irany preferalasat a masik karara.
Az, aki nem kepes felfogni, hogy egy tanulasban akadalyozottal (enyhe ertelmi fogyatekos) foglalkozohoz eros pedagogiai, egy mozgasterapeutanak pedig anatomiai, orvosi skillekre van inkabb szuksege, az ugy tunik vagy ostoba, vagy politikus.(Es ez sorolhato meg mindket iranyba)
A kedves miniszterium is csak annyit birt mondani, "hat integralni azt kell".Azt ok maguk se tudtak hova. Szinte hetenkent valtozott az allaspont: ELTE, SOTE v. Budapesti Pedagoguskepzo Foiskola. Fogalmuk a kerdesrol persze nincs, de donteni dontottek szepen.
Azt mondtak, nem dontenek a szakma nelkul.Megkerdezik az erintetteket. Meg is tettek:
A Foiskola velemenye az volt: ha mar az eszerveket nem kepesek felfogni, a leheto legkevesebb kart a Pedagoguskepzo Foiskolaba integralodas okozna.(Ej, ha csokorba lehetne kotni mindazt ami elhangzott...) Az ELTE Tanarkepzo es a Barczi emellett volt-az elmult hetig meg a miniszterium is!!!- ellene a Tanitokepzo foglalt allast.
Az ELTE a targyalasokon kozolte, ha hozza megyunk megturt kis valami lesz a Gyogypedagogia, rank kulonosebb szukseg nincs, a politikai donteseket tudomasul veszik, de meg karkent sem latnanak minket legfeljebb intezetkent. A GYP-re befuto penzek husz szazalekat az ELTE automatikusan vonna, a beruhazasi keretebol pedig akkor lat egyetlen petakot is, ha majd az Egyetem ugy gondolja. Es most mas, surgossebb beruhazasaik vannak...
Egy laza mozdulattal kivegzik az orszagban egyedulallo, fogyatekosok rehabilitaciojaval foglalkozo szocialismunkas kepzest is.(Jo esellyel beolvasztjak a Szoc. Intezetbe, szetzavarjak majd azokat az embereket, akiknek a potlasat persze nem lesznek kepesek megoldani- mert meg csak hasonloval sem foglalkoztak.
Megszuntetnek tehat egy szazeves multu, europai hiru foiskolat, amelyet szakmai szempontbol nem egy nyugati egyetemi kepzes irigyel! (Az, hogy a nevvesztese a foiskolanak anyagilag is sokba kerul, es a nemzetkozi szakma is ezt ismeri, mar csak a mazsolacska.)
Ranschburg Pal, Barczi Gusztav, Montagh Imre utan jojjon a feledes.
Az, hogy az orszag EGYETLEN ilyen intezmenyet olik meg, nem egeszen egy evvel a fogyatekosok eselyegyenlosegi torvenyenenek elfogadasa utan, persze senkit sem erdekel.
A tobb szazezer erintett-mozgaskorlatozottak, latasserultek, hallaskarosultak, beszedfogyatekosok, autistak, tanulasban es ertelmileg akadalyozottak, stb.- a jelek szerint nem szamitanak.
Nem szamitanak a szakemberek.
Mi szamit? Hogy felmutassanak kifele egy integraciot.
Koszonjuk, latjuk!

Az osszes lehetseges variaco kozul megkaptuk a legrosszabbat.
Es elvesztettuk a magyar gyogypedagogia ugyet.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!