Ennek -- már évek óta jeleztem több irányban --- egyelőre sajnos jogszabályi akadálya is van, ld FMSZ 10.2.1.3. és 10.2.2.2. pontokat (az FMSZ a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet melléklete)
10. 2. 1. 3. Korlátozott sebességű övezetben, kivéve a gyorsforgalmi utak pihenő helyein
a)- ha az nem a település egészére kiterjesztett korlátozás - csak egyenrangú útkereszteződések vagy - indokolt esetben - körforgalmak lehetnek,
b) párhuzamos közlekedést kijelölni vagy megengedni, főútvonalat kijelölni nem szabad.
10.2.2.2. Lakó-pihenő övezetekben csak egyenrangú útkereszteződések lehetnek, az övezetet tömegközlekedési járat vagy vasúti pálya nem keresztezheti.
Meg kellene engedni a védett kereszteződést, akár a főútvonalat is, ha a védett úton két kereszteződésnyit csak kerékpárral lehet szabályosan megtenni, szembe egyirányúsíłtás (egyirányú út / behajtani tilos alá kivéve kerékpárral) vagy zsákutcásítás (kerékpáros továbbhaladási lehetőséggel) miatt. Sok helyen az ott lakók is jobban járnának egy gépjárművek számára kialakított labirntussal. Indokolt esetben (pl. mentőbejárat) mozgó pollerrel lehet a gépjárművek közt is válogatni.
"Első lépésként a nagy gyalogos és kerékpáros intenzitású közterületeken kérjük a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetését, ami közlekedésbiztonsági előnyei mellett a zaj- és légszennyezést is csökkenti, ennek eredményeként pedig minőségi és élhető közterek alakulnak ki."
Jelenleg nincsenek igazán "nagy gyalogos és kerékpáros intenzitású közterületek", ahol autóforgalom is van!
Engem a fekete dízel füstöt okádó fehér furgon akkor zavar, ha 29-cel megy el tőlem egy méterre! :-(
A Kerékpáros Klubnak szerintem a kisforgalmú mellékutcák hálózatának kialakításában kellene valamit tenni (kitáblázás, app, amellyel kifejezetten ilyen utakra lehet tervezni, az ellenirányú kerékpáros forgalom általánossá tétele).
Sajnos a fiatal és/vagy a vidékről felkerült bringások nem ismerik eléggé a várost, a főutakra, és/vagy a tömegközlekedési élményeikre hagyatkoznak, közben a kis utcákon át léteznek rövid, csendes útvonalak is!
A 3.75 km amúgy egy Vörösmarty tér - Orczy tér vagy egy Jászai Mari tér - Szentlélek tér (Margit-szigeten keresztül!!!) távolság, szerintem nem rossz egy negyedórácska alatt.
Az infrát amúgy használják e-rásegítős bringások, e-rolleresek is, sőt a wannabe sportolók is. :-)
Részben mert az eloszlás alighanem haranggörbe-szerű lehet, részben mert nem holnapra érdemes tervezni, hanem pár évtizedre, és az átlag változhat. A 80 km persze túlzás, de a 3.75 km helyett kb 8-10-re terveznék.
Még abban az időben, mikor a ZIU-k mellett 280-as és GVM trolik szaggatták az aszfaltot, foglalkoztak a témával. Persze, az akkori akkumulátorokkal megbukott az egész ötlet, mert a telep aprócska emelkedőjén sem tudott felmenni - üresen.
Nem voltak alacsonyak azok a jószágok sem. Nem gondoltak volna a híd magasságára?
Nekem amúgy nem tűnik alacsonynak, még sosem vertem be a fejem, pedig szeretek ott legurulni:-).
Látom, a Kerékpárosklub is szorgalmazza a BKK-s lehetőségek bővítését. Anno a 4-es metrónál jól beharangozták a tesztüzemet, aztán meg sem valósult még a teszt sem.
Bécsben kiválóan működik (ráadásul ingyenesen) a metrózás bicajjal, Berlinben is, és még további nagyvárosokban is.
12. A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein
A csúcsidők kivételével legyen lehetővé téve minden akadálymentesített metróvonalon, minden villamoson (a 4-es, 6-os kivételével), minden buszon minimum 2 kerékpár szállítása járművenként a mozgássérültek és babakocsik utazási elsőbbségének kikötésével. (Alátámasztó dokumentumok: Budapest Mobilitási Terv)
Várj, itt most kétféle dologról van szó! Én a BKV-s bringaszállítással kapcsolatosan írtam. Az infrát illetően természetesen igazad van, az a közösségi közlekedés részeként a "hétköznapi" átlagemberek igényeinek és képességeinek megfelelő legyen.
Sikerült megint megfelelő képpel illusztrálni a cikket! :-(
Városi közlekedés célú kerékpáros fejlesztéseket nem városi (kosárkás, sárvédős) bringákon, a Belvárosban bringázó, utcai ruhás kiscsajokkal, nénikkel illusztrálnak, hanem zöldben kerékpáros sport "jelmezben" kerékpározó férfi sportolókkal!
"Még önjárással is problémás a trolibusz magassága miatt. Még lehúzott szedővel sem fér el az Árpád-híd alatt, amikor Göncz Árpád városközpont felől lemegy a szigetre a félkör alakú lejtőn. Azt lejjebb vinni nem lehet, a hidat megemelni sem..."
Hát ja, ez sem elhanyagolandó szempont! Én Bp-en belül sem szeretem otthagyni a bringát hosszabb időre.
És a bubi sem megoldás mindenre Bp-en belül.
Rövid távon, egyéb tömegközlekedés hiányában, vagy shortcut miatt nagyon jó. De kicsit is hosszabb útra már nehézkes, lassú, és nem is feltétlenül olyan kényelmes mint a saját bringa.
És akkor még ott van az is, hogy nem mindenkinek elég a saját kerületében tekerészni. Miért ne mehetne fel valaki busszal a Tétényi fennsíkra pl. Zuglóból jövet, hogy aztán Budaőrs-stb. felé tegyen egy nagyobb kört? Nem mindenki van 80-100 km-re hitelesítve.
Nem értetted már odaát sem, hogy a kérdés _nem_ rólam szólt. Úgy látszik, nem fogtad fel azt sem, amit ott írtam. Egy 50-60 km-es túra utáni utolsó 2-3 km, 100+ m emelkedővel megfejelve nem mindenkinek sétagalopp. NEM arról van szó, hogy felviteti magát és legurul. Hanem hogy előtte már leküzdött 3-600 méter össz-szintet a túrán.
Ennyire nem lehetsz empátiahiányos! Elképzelni sem tudod azt, hogy vannak olyan élethelyzetek, amikor ez nem kényelem és lustaság kérdése? Legyen az kor, egészségi állapot, bringa meghibásodás, vagy egyéb körülmények.
Igen, láthatsz öregeket is feltekerni a Pilisben (is). De ők a vékony 5-10%-ot képviselik abból a korosztályból. A többi meg maradjon otthon, vagy tekerjen a kertjében? Hulljon a férgese, aki hegyen lakik?
Ezzel az erővel kioktatod a kerekesszékeseket is, hogy ne vitessék fel magukat a busszal, hanem milyen jó bicepszük lesz, ha saját erőből felhajtják a rokikocsit a hegyre? Nem érzed, hogy mennyire méltatlan az, amit képviselsz?
Még a BKK oldalán is leírják, ha már a szemellenződ nem engedi a széles látókört!
" A sziget két végén ott van a tápfesz, csak vezetéket kéne kiépíteni."
Hát emiatt kiépíteni többe kerül a hús mint a leve, nem olyan olcsó móka az (és nem kis egyéb vonzata is van új felsővezeték hálózatot létesíteni). Olcsóbb lenne ha elektromos busz menne végig - a buszok megvételével együtt.
Harmincas-negyvenes? Az bizony már történelem - ha rám vonatkozott.
Nem fölényeskedtem, de komolyan nem értem, miért jó az, ha valaki felviteti magát egy dombra és legurul. Ugyanigy a villanybringa sem az a sporteszköz, amit használnék.
A Pilisben, Visegrádi-hegységben lehet látni nálam is öregebbeket (jó, nem sokat), akik szintén saját erőből jutnak fel Pap-rétre, Dobogókőre.
ezen felül agglomerációban van olyan település, ahol a saját bringa nem árt a vasúti megálló megközelítésében, de nem feltétlen jó ötlet lelakatolni (értsd: ha nem sikerül ellopni, inkább szétverik)
Ha a Dohány utca szintjén a védett útvonal meglenne, elég vonzó lenne egy amennyire lehet, nem girbe-gurba kanyarokkal telített útvonal.
A védett útvonal meg összehozható lenne úgy, hogy csak kerékpárral lehessen 2 egész sarkot haladni. Ihlet: Eindhoven, Kruisstraat és Pastoor Petersstraat kereszteződése, érdemes megnézni Street View-n
Nagyjából megfogalmaztam már véleményem. Ha ez nem elég, fogadd el, hogy ez a kerület 19-re lapot húzott és vesztett.
Így aztán, aki itt akar lejtőzni, annak előbb emelkedőznie kell - és ez nem egészségtelen dolog. Sőt, eléggé mindennapos. Ez tök jó.
Ha meg másként tekintünk rá, éppen ez a kerület nem mostohagyerek. Itt nem engedik elpuhányodni a bringásokat. Hízzanak csak az alacsonyabb értékű kerületekben.
Szerintem Bubizz inkább, mint a saját bringád hurcolod.
Szerintem jellemzően nem a munkába járó, napi bringahurcolók a békávézók. De lehet, hogy tévedek.
Mindazonáltal itt is megkérdezem: Vajon mi lehet az oka, hogy az összes "hegyvidéki" kerületben van kerékpárszállítós járat, kivéve a XXII. kerületet. Vajon miért lett mostohagyerek?
"a teljes kerékpáros főhálózat a belvárosban egyáltalán nem felesleges"
Legyen inkább az egész Belváros (az a hely, ahol a keretes beépítés a jellemző) kerékpárosbarát!
A főhálózattal (előre kijelölt útvonallal) az a bajom, hogy nem biztos, hogy egybe esik a legrövidebb aktuális útvonalammal. Azért meg nem kerülök szívesen, mert az a "kijelölt" infra.
hát, szerintem sem javult a helyzet. meg mondjuk néha kiállhatna egy rendőr mérni, mert a sebességhatárt senki nem tartja be. főleg nem a darnyis buszok.
Az előző választás előtt Karácsony megígérte, hogy felülvizsgálják a Margitsziget behajtási engedélyeit, mert q-sok autó járkált ott.
Lehet, hogy felülvizsgálták, de nem lett kevesebb.
Egyszerűen minden bűzbogarat ki kéne onnan tiltani - akár uszodaigazgató, akár úszómester autójáról van szó.
Reggel öt-hat környékén nem lehet úgy végig tekerni, hogy két-három pöffenetes ne rontaná a levegőt. Miért nem tudnak buszra szállni ezek a rendkívüli alakok?
Egyébként, ha már busz, miért a büdösek járnak ott? A sziget két végén ott van a tápfesz, csak vezetéket kéne kiépíteni. A szigeten meg azt a 2.5 km-t lehúzott szedővel is bírnák a trolik.
Szerintem a teljes kerékpáros főhálózat a belvárosban egyáltalán nem felesleges, sőt, talán ezt kellene a lista legelejére tenni -- csak épp nagyon nem úgy kellene próbálni megvalósítani, ahogyan az elmúlt években próbálták.
A magam részéről a nagykörúti sávújraosztások és helyenként járdán vezetett gyalog- és kerékpárutak helyett jelenleg a párhuzamos utcákban védett utak kialakítását javasolnám (persze a nagy sugárutaknak alárendelve), úgy, hogy ott csak a kerékpárosok tudjanak 2 egész saroknyit egy irányba haladni: szembe egyirányúsításokkal, esetleg zsákutcák kialakításával kerékpáros továbbhaladási lehetőséggel -- ahol nagyon szükséges, mozgó pollerrel mentőbejárat vagy menetrend szerini közlekedő busz/troli járat kedvéért. A sugárutaknál egy zöld lámpa alatt lehessen átjutni ott is, ahol jelenleg 2 T alakú kereszteződés van.
Mondhatni a Dohány utca stílusú alternatívák kialakításáról beszélek máshol is, körút irányban is.
Az adatalapú fejlesztés nem hülyeség, az összes többi téma mögött: de legyen tiszta mik a mért és mik a közvetve számolt/becsült adatok... esetleges félrebecsült adatok nem segítenek...
A BKK járműveken kerékpárszállításra azt mondanám, a villamosvonal - hálózattal érdemes foglalkozni, kifejezetten hálózat alapon, emiatt az 1-es villamossal kezdenék. Kb. 3-4 jól megválasztott, hálózati szerepá villamosvonal mentén érdemes ezt prioritásként kezelni, azon túl nem feltétlen. A Bubi a belvárosban jó, de a külső részek lefedettsége sehol nincs, agglomerációról nem is beszélve.
A BKK-t és MÁV-HÉVet itt másodlagosnak látom a MÁV-Start mögött.
"Milyen intézkedéseket kér a Magyar Kerékpárosklub a főváros vezetésétől a 2024-2029 közötti önkormányzati ciklusban?
▪️ Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását ▪️ Biztonságosan megközelíthető Lánchidat ▪️ Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban ▪️ Külvárosi kerékpártárolás fejlesztését ▪️ A Bubi továbbfejlesztését ▪️ A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítását ▪️ Teljes kerékpáros főhálózatot a belvárosban ▪️ Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányokat ▪️ Adatalapú közlekedésfejlesztést, nyilvános baleseti adatbankot ▪️ Biztonságosan kerékpározható pesti rakpartot, Rákóczi utat, Petőfi- és Szabadság hidat ▪️ Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg ▪️ A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein"
Szerintem ezek közül a legfontosabbak:
▪️ A Bubi továbbfejlesztése
▪️ A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítása
▪️ Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányok
Szerintem felesleges:
▪️ Teljes kerékpáros főhálózatot a belvárosban - helyette: általános 30-as sebességhatár, egyirányú utcák ellenirányú megnyitása kerékpáros közlekedésre (Belváros = ahol döntően keretes beépítés jellemző)
▪️ Biztonságosan kerékpározható Rákóczi utat, Petőfi- és Szabadság hidat - helyette: A Dohány utca jó alternatíva, Irányhelyes kerékpár sávok kellenének a Szabadság és Petőfi hidak járdáin.
▪️ A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein" - Szerintem Bubizz inkább, mint a saját bringád hurcolod.