Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 2 perce 0 1 348447

Sajnos igaz.

 

3-as (nem M3-as)út,  vasúti átjáró.

Nagyút - Visonta vasútvonal.

 

Az ügyben tanú voltam csak.

Bár kétségtelen, hogy miattam történt az eset.

 

Ha én is átmegyek a piroson, nem történik semmi.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

A többieknek abban van igazuk, hogy az ilyen baleset igen ritka.

Azon kívül ott se történt volna ha mindenki betartja a szabályokat.

 

 

 

Előzmény: névtelen (348440)
r1232 Creative Commons License 15 perce -1 1 348446

És ez nem a nagyvasút, ahol a fehér árbocos önműködő térközjelző mellett elmehetünk 15-el,

 

Aminek amúgy vannak plusz feltételei, nem automatikusan alkalmazható.

Előzmény: Grgabácsi (348438)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 45 perce -1 2 348445

Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a kerékpárosok arányaiban több és kirívóbb szabálytalanságot követnek el, mint az autósok. Nagyjából 1/3-1/3-1/3 arányban kerékpározom, autózom, tömegközlekedem (megállók között gyalogosként, ugye) Budapesten.

 

Ha kerékpáron ülök, szinten minden bringasávos pirosnál állva valós veszély, hogy piros-sárgánál induláshoz készülve egy lendületből érkező kerékpáros vagy motoros 0 oltaltávolsággal elzúz mellett, ahogy majdnem minden (5-10 km-es) utamon jut egy olyan pirosnál állás, ahol lendületből elmegy mellettem a kerékpáros, robogós, rolleres, akár forgalmas gyalogátkelőhelyről van szó, akár erős keresztező forgalom. Megállnak a lehető legkésőbb, amikor már muszáj, és ahogy van egy kis ablak a keresztirányban közlekedők között, már nyomják is neki.

 

Ha gyalogos vagyok, minden, ismétlem, kivétel nélkül minden utamra jut olyan, amikor meglévő kerékpáros infrastruktúra ellenére a bringás a járdán csenget le, centiz ki, és neki áll feljebb, hogy nem tud haladni. Autósok azért ritkán akarnak lenyomni a járdán.

 

Autóban ülve sok a pofátlan, főleg a másfelé karanyorodó sávoknál, amikor nyilván utolsó utáni pillanatban jut eszébe a nem torlódó irány sávjából besorolni a torlódó irány sávjába, de mivel körülöttem is van másfél tonna, simán nem engedem be azt rohadjon meg (ha elfogyó sáv van, onnan meg beengedem az érkezőket, mert nincs más választásuk). Piros első két másodpercében még elég sokan átcsúsznak sajnos, ez kb. tény, ahogy a hosszabb, egyenes, széles utakon, hiába 50 km/h a limit, inkább 70 lesz sokaknál, főleg olyan helyeken, ahol korábban az volt. Amit nagyon be szoktak nézni, azok a jobb horgok,ott nagyon észnél kell lenni, amikor az út melletti kerékpársáv/kerékpárút keresztezésével tudnak jobbra, kis íven fordulni, ott muszáj lassítani és figyelni a kanyarodókat, mert legalább a fele annyira figyel a gyalogosra sréhen szemből, hogy a háta mögül érkező kerékpárost nem látja meg.

 

Ha összességében mérlegelek, akkor közlekedési módtól függetlenül szinte mindig a kerékpárosok okozzák a legtöbb megoldandó problémát a közlekedésem során, akkor is, ha bringán ülök.

Ashi Valkoinen Creative Commons License 1 órája 0 1 348444

Szerintem segítene, bár kicsit félek attól, hogy ezt meg pláne akként értelmezik helytelenül, hogy akkor ez balra, a túloldalon folytatódik. Ahogy Ásítósárkány is írta, valamiképp, ha  közúti sávok is rákerülnének, akkor egyértelmű, hogy melyik oldalon kell lenni, bár én a kerékpáros információs irányjelző táblára voksolnék továbbra is, amely az építkezés után is maradhatna a helyén.

Előzmény: Il Leone (348397)
Grgabácsi Creative Commons License 1 órája 0 1 348443

Egyébként meg nyilván, ha a mentők csak úgy tudom elengedni, hogy túlmegyek a vonalon, akkor jóhogy túlmegyek. De ez nem a szabály, hanem a kivétel.

Előzmény: névtelen (348440)
Grgabácsi Creative Commons License 1 órája -1 1 348442

Igen, ez egy a többszázmillióból. Te is találj ki valami hihetőbb faszságot.

Előzmény: névtelen (348440)
Grgabácsi Creative Commons License 1 órája -1 2 348441

Kicsit életszerűbb faszságot találj ki.

Előzmény: NAR (348439)
névtelen Creative Commons License 1,5 órája -2 1 348440

Ha jól emlékszem trizs77 mesélt arról anno, hogy hogyan lett egy ilyenből halálos baleset.

(emlékeim szerint szabály betartós sztrájkot tartottak, tehát, mindent betű szerint. A beragadt vörösnél megállt, a mögötte lévő dugóban meg történt egy halálos baleset).

Előzmény: Grgabácsi (348437)
NAR Creative Commons License 1,5 órája -3 2 348439

Tehát ha hónapokig rossz a lámpa, pirosat ad folyamatosan, akkor te tábort versz előtte és ott maradsz hónapokig?

Előzmény: Grgabácsi (348438)
Grgabácsi Creative Commons License 1,5 órája 0 1 348438

És ez nem a nagyvasút, ahol a fehér árbocos önműködő térközjelző mellett elmehetünk 15-el, meg nem lamentálunk azon, hogy most itt mire gondolt a szabályzó, hanem MEGÁLLUNK a pirosnál.

Előzmény: Grgabácsi (348437)
Grgabácsi Creative Commons License 1,5 órája 0 2 348437

A közlekedés NEM gyógyszeripar.

 

A pirosnál MEGÁLLUNK!

 

Pont.

Előzmény: névtelen (348423)
névtelen Creative Commons License 2 órája 0 0 348436

Igen, ez a következő lépcső, hogy mennyire fogadják el "szabályozottak", a nem feltétlen logikusnak tűnő szabályt.

Ha maga a szabályozási rendszer alapvetően jó, dinamikában jól működik, akkor - szerintem - kialakul egy általános bizalom a szabályokkal szemben, és ha annak ésszerűségét, realitását nem feltétlen látják, akkor is betartják, mert bíznak a _rendszerben_.

 

Példa: ha azt látod, hogy van kint egy csomó felesleges sebességkorlátozás, kint felejtett 30-as tábla, vagy 90-el stabil fix 60 stb, akkor ha látsz egy 60-as táblát nem azt gondolod, hogy okkal van kint, hanem azt, hogy vajon van-e rendőr, vagy, hogy már megint ennek sincs értelme. Akár betartod, akár nem.

 

Ha mindenhol a sebességkorlátozás jó, és van egy olyan szokás, hogy bejelentik, ahol nem ez van, és akkor - ha indokolt - változik, akkor a többség bízik a szabályban és arra fog gondolni, hogy biztos okkal van ott (mert a többi is okkal szokott lenni).

 

És, ez a nem mindegy. Ez már túlmutat a szabályozás törvényi keretein.

Előzmény: IZé (348435)
IZé Creative Commons License 2 órája 0 3 348435

Hosszú véleményeddel alapvetően egyetértek, de itt arról van szó, hogy -főleg az élet bonyolult területein- nincs olyan szabály, ami mindig mindenkinek hasznos. Van olyan eset, amikor a szabály betartása senkinek nem hasznos, de senkinek nem okoz kárt, csak a betartással járó kellemetlenség a veszteség. Ezeket az élet minden területén el kell fogadni. Ha valaki úgy érzi, hogy ez a kellemetlenség aránytalan, akkor megfelelő helyen reklamálhat, de nem szegheti meg a szabályt tetszése szerint. És nem csak a közlekedés területén van így.

Persze a körülményektől sok függ. Mert tegye fel a kezét az, aki gyalogosan még soha nem ment át a piroson! De remélem ezt négykerekűvel senki nem tenné meg szándékosan.

Az még mindig nem tudjuk, hogy csőrike mit ért a kamupiroson, de az volt az eredeti felvetés, hogy a kerékpáros azért megy át a legnagyobb délutáni csúcsforgalomban a Szt. István körúton a piroson, mert valahol máshol egyszer "rossz" volt a lámpa. (jelentsen ez a "rossz" bármit is). Ez nem gyógyszeripar, ahol a placebóba vetett hittől is meg lehet gyógyulni. Bár úgy tűnik, egyesek hisznek benne, hogy a piros lámpa csak szívatásból van. És nem csak ő az egyetlen aki szabályismeret helyett hittel felvértezve közlekedik.

Előzmény: névtelen (348423)
IZé Creative Commons License 2 órája 0 5 348434

Ha nem hiszel a kamu piros jelenségben

Nem, én a Mikulásban hiszek. De ez a topik nem a hitről szól. Ha megmagyaráznád, hogy mit értesz kamu piros jelenségben, akkor (se) lenne értelme veled vitatkozni, de így nem is lehet.

Előzmény: altenberger (348419)
trizs77 Creative Commons License 3 órája 0 0 348433
toto92 Creative Commons License 3 órája 0 2 348432

Te írtad hogy ha elnézi a delikvens. Innentől kezdve nem az a felállás hogy azt mondjuk hogy nem fogja elnézni (nyilván direkt senki nem ugrik jármű alá meg üt el/megy neki másoknak), hanem megnézzük hogy mi van ha elnézi. Akkor pedig  nagyjából az a forgatókönyv van amit leírtam, ez nem kákán csomó keresése.

 

Az teljesen mindegy hogy autóból milyen a kilátás, ahogy írtam számtalan olyan helyzetet lehet találni ahol autóval is a kerékpárhoz képest korlátozottabb kilátással is teljes biztonsággal át lehetne haladni a piros lámpán úgy mintha villogó sárga lenne.

Előzmény: altenberger (348431)
altenberger Creative Commons License 3 órája -4 0 348431

Ha kákán csomót akarsz keresni, akkor vedd olcsón is add el drágán! :-(

Értem, hogy bármibe bele lehet kötni, ha az a cél.

 

"ha valami nagyobb járművel elüttetem magam, akkor egyrészt a jármű vezetőjét az időbeli veszteségen túl érheti pszichés sokk is, arról nem beszélve hogy egy menetrend szerinti busz alá besétálva hány utasnak nő meg az utazási ideje."

 

Ez tényleg így van, de a villogó sárgánál sem veted magad a busz elé!

 

A személyautóból összehasonlítatlanul rosszabb a kilátás, mint a kerékpárról. Kb. ez lenne a lényeg!

 

És ismétlem: Nem zöld jelzésről, hanem villogó sárgáról van szó.

Előzmény: toto92 (348430)
toto92 Creative Commons License 3 órája 0 5 348430

Ha elnézed magadnak ártasz nem másoknak?

 

Ha a válasz igen, akkor piros = villogó sárga (gyalogos, rolleres, bringás vagy)

 

Szerintem meg nem. Bringásként behajtva egy keresztetődésbe csúnyán tud fájni a gyalogosnak ha elütöd, és fordítva, ha gyalogosként lelépek egy kerékpáros elé akkor az nem csak nekem hanem neki is fáj. Arról nem beszélve hogy ha valami nagyobb járművel elüttetem magam, akkor egyrészt a jármű vezetőjét az időbeli veszteségen túl érheti pszichés sokk is, arról nem beszélve hogy egy menetrend szerinti busz alá besétálva hány utasnak nő meg az utazási ideje.

 

Ezzel szemben autóval is lehet számtalan olyan szituációt mondani ahol 0 kockázattal át lehetne menni a piros lámpán, mégse szokott felmerülni hogy nekik is opcionális legyen a megállás (sőt, már a narancssárgán átslisszolás is közfelháborodást vált ki, egyébként jogosan).

 

Előzmény: altenberger (348426)
névtelen Creative Commons License 3 órája -1 2 348429

Mondok egy gyakorlati példát, látszólag off, de valójában nagyon is on:

 

Egy gyógyszergyártó gép recept alapján hajt végre egy folyamatot, a receptnek vannak jóváhagyott (előre, szakmai alapon próbált, stb) értékei, ami alapján a terméket gyártani kell.

 

Nos, a gép beállításánál két lehetőség van:

1) Nem támaszkodom a gépben tárolt adatokra, és minden gyártás indítás előtt ellenőrzöm a paramétereket, hogy helyesek-e.

2) támaszkodom a gépben tárolt adatokra, tehát recept betölt és indít.

 

A második esetben a gép recept kezelését tesztelni, minősíteni kell, hogy ugyan' nem' babrált-e vele valaki, meg ha elmentem a receptet az jó lesz-e. Ez időigényes, macerás.

 

Ha van 2 db recept paraméterem, akkor teljesen hihető, hogy gyártás indítás előtt leellenőrzöm a beállítást és nem akarom elmenteni, mert a mentés, recept kezelés macerásabb, mint a két paraméter beállítása.

 

Ha viszont van 200 paraméter, az auditor nem fogja elhinni, hogy azt tényleg darabról-darabra naponta leellenőriztem minden gyártás előtt.

Ha ilyen szabályt hozok, az a szabály bukik auditon.

 

A különbség annyi a közlekedéssel kapcsolatban, hogy a szabályozó hatóság felett nincs egy ellenőrző hatóság, vagy pedig csak társadalmi kontroll van. Ha van.

Előzmény: altenberger (348428)
altenberger Creative Commons License 3 órája -3 0 348428

"szabályozás hihetősége"  -> ez egy valós, gyógyszeripari aduitokon létező fogalom"

 

Hát igen.

Ennek ellentétje a "mert, csak", "A szabál az szabál" :-(

Előzmény: névtelen (348423)
attus germanicus Creative Commons License 3 órája -2 3 348427

Most miért csinálunk úgy, mintha nem menne a gyalogosok elsöprő többsége át a piroson, ha nem jön autó? 

altenberger Creative Commons License 3 órája -4 0 348426

Próbálj racionálisan gondolkodni!

 

Elég magasan és elöl vannak a szemeid, hogy átlásd a kereszteződést? Nem korlátoz egy doboz?

Ha elnézed magadnak ártasz nem másoknak?

 

Ha a válasz igen, akkor piros = villogó sárga (gyalogos, rolleres, bringás vagy)

 

Ha a válaszod nem, akkor kuporogj a rosszul kilátható dobozodban és várj!

 

(A hivatásos autóbusz és nem csőrös teherautósoknál is engedékenyebb lennék.)

Előzmény: trizs77 (348424)
névtelen Creative Commons License 4 órája -3 1 348425

A szabályalkotás tulajdonképp egy társadalmi szerződés:

 

- a szabályalkotót "megbízza a társadalom", hogy alkossa meg a közösség számára legjobb szabályt. A szabályalkotó megalkotja és felel azért, hogy a szabály a lehető legjobb legyen, beleértve a kritikák érdemi elbírálását is.

- a szabálykövető felelőssége, hogy a szabályt betartása, illetve, amennyiben problémásnak látja, jelezze a szabályalkotó felé (ám, ez nem menti fel a betartási kötelezettség alól!).

Előzmény: trizs77 (348424)
trizs77 Creative Commons License 4 órája -3 5 348424

Nem rajongok az egyedi elbírálásokért.

 

Mindeni álljon meg ha piros  lámpa, kivéve ha :

 - vörös hajú, zöld szemű, hármas ikrek apja,

 - X párt tagja,

 - gyevi bíró,

 - kerékpáros.

 

a többieknek kötelező megállni?

 

 

 

névtelen Creative Commons License 4 órája -4 2 348423

Ez egy veszélyes kijelentés.

A szabályozott mellett a szabályozónak is van felelőssége. Külön-külön, nem összemoshatóan.

Például:

- a szabályozott fél felülbírálhatja (bizonyos korlátok közt) a szabályt, törvényt, ha a szabály betartásával vagy saját vagy mások testi épségét veszélyezteti,

- a szabályozott félnek be kell tartani a szabályt, akkor is, ha az nem logikus, stb. de egyébként nem életveszélyes. Ha nem tartja be, akkor is felelősségre vonható, ha a szabály nem tökéletes.

- a szabályozott fél bírálhatja a szabályt, és azt a szabályozó félnek meg kell hallgatnia. Ha a szabályozó nem fogad el visszajelzést, akkor az a szabályozás hihetőségét csökkenti ("szabályozás hihetősége"  -> ez egy valós, gyógyszeripari aduitokon létező fogalom).

 

Az már közösségi lélektani kérdés, hogy egy szabályozás akkor tud jól működni, akkor lehet betartani, betartani, ha életszerű és logikus. Minél kevésbé ilyen, annál kevésbé fogják betartani és ha ezt erővel próbálják meg betartatni, annak viszont komoly társadalmi következményei vannak.

 

Igazából a lényeg, hogy a szabályozott és a szabályozó felelőssége külön álló (az egyik nem menti fel a másikat), viszont egy szabály akkor működik jól, ha kettő aránya kiegyensúlyozott (pl, egy szabályt akkor lehet szigorúan betartatni, ha a szabályt érintő kritikákat komolyan veszik és ha indokolt módosítják a szakmai elvek mentén, szigorúan _nem_ ide értve az "engedünk annak aki hangos" elvet).

Előzmény: trizs77 (348420)
altenberger Creative Commons License 4 órája -5 1 348422

Ne told a felelősséget csak az állampolgárra, gondolkodj a közlekedés szervezők felelősségén is!

 

Pl. nem azon kellene agyalni, hogy kamerát rakunk a lámpákba, hogy jól meg lehessen büntetni a bringást,

 

hanem azon, hogy kamerát rakunk a lámpába, hogy ne mutasson kamu pirosat, hanem váltson villogó sárgára, ha 0 a forgalom.

 

 

Előzmény: trizs77 (348420)
somytomy Creative Commons License 5 órája 0 4 348421

Nem mentegetve a tökön-paszulyon átmenő kerékpárosokat, az nem igazán segíti a szabálykövetési hajlandóságot, hogy az infrastruktúra sok helyen elég esetleges, egy kereszteződésen több lámpaváltás átmenni szabályosan biciklivel (pl Karinthyról a Petőfi híd felé balkanyar például) vagy akár bizonyos irányokban nem is egyértelmű, mi lenne a szabályosan követendő útvonal (pl. Kiskörútról a Baross utcába befordulás).

Előzmény: Il Leone (348404)
trizs77 Creative Commons License 5 órája 0 4 348420

Messzire vezet ha az állampolgárra bízzuk, hogy melyik törvényt, rendeletet, jogszabályt tartja indokolatlannak és saját hatáskörben úgy dönt, hogy azt nem kell betartani.

 

Előzmény: altenberger (348414)
altenberger Creative Commons License 5 órája -4 0 348419

"De egyelőre egy pici példát nem sikerült kiizzadni. Mutassál már egy példát, hogy legyen miről beszélgetni."

 

Ha nem hiszel a kamu piros jelenségben, akkor tényleg kár beléd a karakter. :-(((

Előzmény: IZé (348416)
altenberger Creative Commons License 5 órája -4 0 348418

"egy stop-tábla"

 

Ha a kamu piros helyett (normál közlekedési lámpa, ne keverd ide a vasutat!) villogó sárga lenne  - lehetne, mert a technika adott, -  akkor elég lenne lassítani, körülnézni és tovább haladni.

Előzmény: IZé (348417)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!