Nyilván úgy képzeled el a szituációt, hogy van egy 2X3 sávos út, ahol 70-nel haladnak a buszok, kamionok, villamosok tömött sorokban és egy őrült kerékpáros 50-nel közébük veti magát.
Az eredmény óriási fékcsikorgás, ütközések, kisikló villamos, járdára felszaladó, óvodás csoportokat (!) elgázoló autók! :-)))
Igazából meg csak egy rosszul beállított lámpánál, alapos körülnézés után átcsorgó bringásról van szó.
"Azt is számoljátok meg ugyanott, hogy hány kerékpáros hajt át a piros jelzésen a kereszteződésben."
És abból hány piros volt kamu piros? Szerintem 100-ból 99! De inkább 1000-ből 999! :-(
A "Közlekedési" topic csoportból a "Kresznáci/önkéntes rendőr" csoportba kerültem? :-)
"Utána levonjuk a megfelelő következtetéseket."
Valószínűleg azt tapasztalnánk, hogy a közlekedők nagy többsége türelmetlen, udvariatlan, figyelmetlen. Ez van bármelyik buszmegállóban, aluljáróban a gyalogosok között is.
Lényegében semmilyen érdemi ellenőrzés nincs a közúti forgalomban, elszórt (és jellemzően fix helyszínes, zavarbaejtően magas tűréshatárral folytatott) sebességméréseken kívül. Nem csak az azonosíthatatlan közlekedők veszélyeztetnek másokat, hanem széles tömegek, eszköztől szinte teljesen függetlenül*. Legfeljebb különféleképpen: biciklivel a járdán cikázva, autóval a városban 70-nel cikázva és nem megállva a zebránál, teherautóval a sarokra parkolva megszüntetni a beláthatóságot stb. stb. Az, hogy be lehet-e valakit azonosítani, ebben igen csekély szerepet játszik, ellenben sokkal fontosabb a kultúra (azazhogy az esetek legnagyobb részében különösebben fel se tűnik az egyes cselekvőknek, hogy ők most épp szabálytalakodnak - úgy élik meg, hogy ahogy közlekednek, az a napi rutin része). Meg persze az is fontos, hogy a lebukás szinte minden eszköz és minden szabálytalanság esetében közel 0, a teljes rendszer alapvetően az önmérsékletre épít a gyakorlatban.
Szerintem ha ezzel elégedetlenek vagyunk, akkor első körben az élőerős ellenőrzések érdemi művelését lenne érdemes visszahozni, ahhoz nem kell azonosítós póló meg efféle fura társadalommérnökösködés. A helyszíni ellenőrzés intézménye abszolút bevett rutin lenne, csak egyfelől Magyarországon leszoktak róla az illetékes szervek, másfelől amikor csinálták, akkor is igen nagy részt valami öncélú rituálé volt csak, amikoris pár konkrét szabálytalanságra utaztak (sebesség, izzókészlet stb.), másra meg csak elvétve. Ti mikor hallottatok utoljára olyan kampányról, amikor a rendőrök mondjuk egy zebrához álltak volna ki megnézni, hogy átengedik-e az átkelni szándékozó gyalogosokat? vagy amikor jobbkezes sarkokon nézték volna, hogy megadják-e az elsőbbséget?
*Persze a szabálytalankodás soha nem lehet eszköztől teljesen független, hiszen nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak a különféle eszközökre, nem ugyanolyan magas a belépési küszöb a használatukhoz stb. stb. A lényeg az, hogy nincs olyan közlekedési eszköz, aminek ne lennének meg a tipikus és nagyon széles körben, szinte már normaszerűen űzött szabálytalankodási formái.
Így látatlanban az a feltételezésem, amit a fenti méréssel kívánok alátámasztani, hogy a gyalogos aluljáróban kerékpárt hajtók közül kevesebb, mint 10% azok aránya, akik ezt lépésben, gyalogostempóval teszik meg.
Hillél híres ókori talmudi mester szerint a Tóra alapja:
„Ami neked nem esnék jól, azt ne tedd felebarátodnak!”
Tanításaival ellentétben állt Sammáj által alapított Bét-Samájjal (Samáj háza), mely szigorúságot és istenfélést hirdetett - a Tórában leírtak alapján, „betű szerint értelmezték a törvényt”.
A Talmud ma is ismert didaktikus rendszere e két irányzat állandó vitái miatt alakult ki.
Szerintem ez a vita is ennek a megközelítés folytatása. :-)
Figyelembe véve, hogy a kerékpáros rendszám nem túl esélyes mindenféle nemzetközi egyezmények okán, gondolkodni és beszélgetni szabadjon róla kötelezettség nélkül.
Nyilvánvaló, hogy egy kerékpáros, mint jármű és járművet vezető személy, lényegesen kevésbé veszélyes a nála gyengébb közlekedőkre, mint a gépjárművek, de azért nem is egy gyalogos dinamikájával rendelkeznek a forgalomban, pláne a városi forgalomban (ezért a "gyalogosokra is rendszámot" felvetésed egy abszurd "érv").
Ugyanakkor a kerékpárosok számára a szabályszegést nyilvánvalóan elősegítő tényező, hogy azonosíthatatlanok, egy levideózott, piroson áthajtó, záróvonalazó, tiltott helyen balra kanyarodó tahó autóst (vagy üzemben tartót) felelősségre vonhatnak, pl. egy budapesti autósok videóban való megjelenést követően (a nem kitakart rendszámos verziók mennek a rendőrségre), de egy kerékpáros esetén - még ha balesetet is okoz! - az azonosítás utólag teljesen lehetetlen, a helyszínről pedig akár járdán, ösvényen, bárhol anélkül le tud lécelni kockázatmentesen, hogy bárki vissza tudná tartani.
A kerékpárosok mellett pedig van egy halom rendszámtalan közlekedési eszköz, amely dinamikájában teljesen megegyezik a városi forgalomban közlekedő rendszámos járművekkel - robogó, elektromos roller, rásegítéses vagy segédmotoros kerékpár, az egykerekes segwayek, stb., stb. Nyilván egy "rendszámossal" való ütközősben még mindig ők a gyengébb fél, azonban menettulajdonságaik, végsebességük, gyorsítóképességük miatt egyértelműen olyan közlekedési eszközök, amelyeket már nem szabad összeengedni a legvédtelenebb szereplőkkel, a gyalogosokkal.
Ennek ellenére - főként az azonosíthatóság híján - nap, mint nap, percről percre láthatjuk, hogy ezen - részben nem is szabályozott járművek és vezetőik - a közlekedés legvédtelenebb résztvevői között cikáznak, szabályszegésük és veszélyeztetésük pedig nem elszámoltatható, a lebukás és büntetés nulla valószínűsége miatt pedig a cselekményeik nyugodtan ismételgethetik, amíg jól esik.
Itt pl. mindenki a gyalogost gázoló wolt-futárral foglalkozott, miközben a másik kerékpáros tahó szerencsés volt, mert őt nem tarolták le a pofátlan gyalogosok, akik a saját zöldjükön keltek át.
A kijelölt gyalogos átkelőhelyen tömegbe hajtó bringás pedig nem egyedi eset, hanem mindennapos. Állj ki a Nyugatihoz, Oktogonhoz, Blahához, Corvin-negyedhez és figyelj!
És ezt, ismétlem, azonosíthatóság hiányában büntetlenül meg lehet tenni.
Persze, végülis az autóknál is minden faszaság, ráadásul ott még jogosítványuk is van a vezetőknek!
Most így elképzelem özv. Reichenberger Szidónia (92) tetszőleges falusi lakost, ahogy egyszámos pólót visel. Vagy amikor a 11 éves Dominik egy kiadós esős bringázást követően agyig sárosan vajon milyen szinten olvasható gönccel rendelkezne....
Pedig meg lehetne oldani,pl kötelezni kéne a kerékpárost,biciklist egy regisztrált számsorral ellátott mellény/póló akármi hordására,aztán mehetne is a csekk.
A robogó az új kerékpár, nincs azonosítás, a vmax=40 km/h-t nem ellenőrzi senki, lebukás és retorzió valószínűsége 0, mennek járdán, aluljárón, parkon, villamossínen, mindenen át. Akarat, erőforrás nincs a számonkérésükre, te meg gyalogosként vigyázz, mert útba vagy nekik a járdán. Ez van.
"Nálunk sem volt jó az utolsó 3 vécé (26-28. kocsik)."
Ja, így én is jártam már pár hete - a teljes első osztályon nem volt működő illemhely.
"Egyébként sokan használták egy megállóra is pl. reggel Hannover és Göttingen között, ahogy elnéztem egyetemisták voltak laptoppal, jegyzettel."
Időnyereség és kényelem szempontjából egyaránt durván megérheti, az előző munkahelyemen kollégáim nekem is rendszeresen ingáztak ICE-vel Mannheimból Frankfurtba - összecsukható székkel, mert ülőhelyük jellemzően nem volt. Egyébként is sokat utaztak, volt céges BahnCard 100-uk.
Nálunk sem volt jó az utolsó 3 vécé (26-28. kocsik). Egyébként sokan használták egy megállóra is pl. reggel Hannover és Göttingen között, ahogy elnéztem egyetemisták voltak laptoppal, jegyzettel.
Ja, még az infrához, Bajorországban élve: a bőven értelmezett müncheni agglóban (mondjuk 100 km) elővárosi/regionális forgalomban is rengeteg az egyvágányú szakasz, nagyon hiányos keresztezési lehetőségekkel. A púposra tömött mühldorfi vonalon meg a reggeli csúcsban a Regionalexpressz közösködik kétvágányos szakaszon huszoniksz kilométeren a reggeli csúcsban Erding felé is tízpercező S2 keleti ágával. Ott úgy "sikerül" menetrendnek látszó dolgot csinálni, hogy az S2 sűrítőjáratai sem állnak meg Markt Schwabentől Münchenig sehol.
Amit leírtál, szerintem bármely napon egy erős átlagnak felelt meg. Az itt legfeljebb hajánál fogva ontopik (München-Nürnberg között az ICE vonatokat van, aki ingázásra használja) ICE-n jártam úgy, hogy bemondta a kalauz, Nürnberg a végállomás ma München helyett, mert (és itt kapaszkodj meg) nincs elég működő WC a vonaton. Az utastársak reakciói alapján ezt a kifogást ők is akkor hallották először. Angolul értelemszerűen nem merték az indoklást bemondani :) csak, hogy ez és ez a vonat megvár minket, de aki Ingolstadtba megy, várjon még, mert amaz nem fog ott megállni.