|
A létezés Skodája2001. 02. 13., 18:27 | Frissítve: 2001. február 14., szerda 13:40
A
Törzsasztal Skoda-topikjai miatt tört ki rajtam
megint ez a. A skodásság. Amit egyébként
próbálnék kerülni, úgy
értve, igyekszem magam távoltartani az
autómtól, az autótól egyáltalán,
legalább mentálisan - mert fizikailag,
ugye, képtelenség, ott rohadok benne minden
nap -, próbálom megúszni ezt az
össznemzeti autóbetegséget, a mániát,
lóerők, krómok, befecskendezések,
rettentő betűszavak, szóval ez nekem
büdös, már bocsánat, mint az
egész városom, a kutyaszar és a
füst metropolisza. (Megjegyzem, megúszni
nem lehet. Én is hengerezek, lóerőzök,
felnizek szűk baráti körben, verbális
autóskártya, gondoljátok meg, óvodások!)
Másrészt
azt gondolom, azzal hitegetem magam, hogy a skodásság
maga távolságtartás. A skodásság
antiautósság nekem. Ezt próbálom
majd itten, lejjebb, ha valakit még érdekel...
Nézem, Escort-üléses,
sárga sportkormányos szélesített
nyomtávú, sportkipufogós, megbuherált
gyújtásos 105-ös, olvasom a topikban
a főtengelycserét, a hengerfejtegetést,
és. Nem értem. Nem egészen. Pedig
még rokonszenves is, megható ragaszkodás,
eltökéltéség, törődés,
szeretet, de másrészt tényleg ott
vagyok, hogy:
A Skoda eleve: csehszlovák.
Ezt a jelzőt
kéne megfejtenünk. Ravasz, finoman, szeretettel,
humorral lesajnáló szó, megértő
és megbocsátó. A csehszlovák
jelző mögé igen szép jelentésárnyalatokat
játszik a magyar (nyelv). Mi (volt) a csehszlovák?
A fémvázas hátizsák, a szoknyás
légpuskalőszer, a Pomarancovi Dzus, a
Botas cipő, Karel
Gott, Gustav Husak (aki miatt át kellet keresztelni
a Gusztáv rajzfilmet odaát), az orkán
dzsoki, az Artis síléc, a színesceruza,
a radír és a Skoda. Szoci meg gagyi, meg
benne a lesajna, de másrészt az is, hogy
nekünk olyan sincsen, hogy ezen a színvonalon,
a mienkén még ez is kunszt.Tisza kontra
Botas, hoppá, mindjárt nem állunk
olyan jól! A csehszlovák ironikus, sőt
önironkius (mi, magyar csehszlovákok) jelző
egyszersmind, ott bujkál benne a monarchista
véres derű (Hrabal, Hasek, Hrabal, Hasek,
Hrabal, Hasek... mindig ide lyukadunk, a fenébe),
és azért a haloványrózsaszín
tisztelet is, a Monarchia tudta tisztelni a cseh ipart.
(A Skoda - senki
ne röhögjön! - valódi tradíció.
Az első európai autógyárak
között volt. És hogy ez a hagyomány
létező, túlélte a negyven
évet, azt akár igazolhatnánk azzal
is, hogy a Skoda az egyetlen az ex-szocialista automárkák
közül, amely rövid idő alatt sikeresen
átállt, képes volt új modelljével
- Octavia - nemzetközi elismerést
kivívni.) Meg ott bujkál a jelzőben
a szeretet is, akárhogy, a kádári-zoráni
megbékélés, de nekünk így
is jó, kicsit savanyú, sárga, a
csehszlovák narancs, elégedettek vagyunk
szoknyás géppuskalőszerünkkel,
büszkék a Botasra (sikerült átcsempészni
lábon Sahynál), az Artist síléc
príma jó, tartós, talán
nem olyan szép, mint az osztrák, de jobban
bírja a köves pályát, hétszentség.
A Skoda az maga a csehszlovák.
Már pofára is. Kicsit komikus, de már majdnem-autó.
De ha a Skodába
beülünk, mégsem áll a mellkasunkba
rút bakelitkormány, nem sípcsontközépig
nyomódik föl a gáz, nem verjük
a térdünket kapcsolókba, nem kell
feltétlenül lehúznunk az ablakot,
hogy elférjen a könyökünk, a műszerfal
helyén is valami műszerfalféleség
van, nem pedig gusztustalan káosz vagy tankbelsőhatású
félkatonai elrettentés. A Skodába
ülő ember talán nem találkozik
azzal a kíméletlen prosztósággal,
mint a többi klasszikus szocialista típusnál.
Mintha tervezők tervezték volna, csak
aztán beleszólt az üzemi négyszög
meg a nemzetközi helyzet.
A létező
szocializmusban vagyunk, a vége fele, nyolcvanas
évek, a KGST-motorizáció csúcsidőszakában,
amikor a gulyáskommenizmus egyik szimbólumává
növi ki magát krómkipufogós
tuning-Lada. Ebben a társadalmi közegben
kelllene elhelyeznünk a Skodát.
A Skodás csak úgy van. Fű alatt. Vagyis aszfalt alatt. Megtűrik az úton.
Skodás mögé
nem állnak a pirosnál, mert biztos, hogy
beragad. A skodás mellett nem bőgeti a
motorját a legsötétebb füstüveges
ezeröcsi sem, fölösleges. A skodást
még megalázni, ledöngetni sem érdemes.
A skodás
nincs benne a játékban. Nem ér
a neve. Még a Clark Ádám téren
is beengedik néha: Gyere már, hülye
Mazsola!
A skodás
nem megszállottja a sebességnek, vagy
ha mégis, az súlyos kudarcélményeket,
sőt önértékelési problémákat
okozhat.
A skodás nem az aszfalt ördöge.
Mégis, a megfelelően magas szinten űzött
skodázás bámulatos képességeket
fejleszt a skodásban. A skodásnak érzékenységre,
intuícióra van szüksége. Nem
tud sebességből, erőből
megoldásokat találni, máshogyan
kell próbálkoznia. A skodásnak
például meg kell tanulnia gyorsulás
nélkül előzni. A jövőbe
kell látnia. (Vajon mikor lesz ötperces
szünet a szembeforgalomban, amikor neki lehet indulni?)
Az ellenfél energiáit kell használnia
és saját belső erejét (csi).
Autós kung-fu és ai-kido.
A hideg motorral, télen induló skodás
tud egyszerre fékezni és gázt adni,
keze lába jár, hogy nehogy lefulladjon.
A skodás így is lefullad, a kereszteződés
közepén, mert a Skoda gázfröccsre
fullad, de a skodás megoldja (vagy elpusztul).
(A skodás, ha más autóba ül,
leégeti a kuplungot.)
A skodás hőálló, nyáron
is max. fűtéssel jár, hogy föl
ne forrjon a hűtővíz.(Legszebb a
macskás-kutyás skodás esete, aki
tövig fölhúzott ablakkal - állatkák
nehogy kiugorjanak -, csontra tekert fűtéssel
nyomatta déli negyven fokban a Balatonra.) A
skodás egyik szeme mindig a vízhőfokmérőn.
A skodás szorgalmas, öntevékeny:
kiönti a lökhárítót betonnal,
hogy nehezebb legyen a kocsi eleje. Ezzel a tolólappal
aztán rettenetes pusztításokat
végez.
Egy évtizedes
skodázás után a skodás kibékül
a Skodával, a világgal, csodálatos
evolúciós és jellemfejlődési
pálya végén már a leállósávjában,
a felcsapott motorháztetetejű autó
mellett, derékig gőzben az elakadásjelző
háromszöget keresgélve is képes
megőrizni tökéletes belső
nyugalmát. Tud röhögni saját
magán.
|
hirdetés
|