Nyolcéves negatív csúcs vár az autópiacra

2009.04.23. 18:31 Módosítva: 2009.04.23. 18:33
Ha csak 45 millió új autót sikerül értékesíteni, akkor végképp beroskadhat az autóipar, vélekedik a PricewaterhouseCoopers. A cég szerint a pozitív forgatókönyv az utóbbi nyolc év negatív rekordja (52 millió eladott négykerekű) lenne, ami már biztosítja a túlélést, és némi növekedést is hozhat. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha a kormányok mentőakciói sikerrel járnak. Mindenesetre Nyugat-Európában egy kicsiot már javult a helyzet.

Ha a kormányok mentőakciói sikerrel járnak, és 2009 második féléve némi javulást hoz, úgy 54 millió darab új személyautót dobhatnak idén piacra. Ám ez a mennyiség is az utóbbi nyolc év negatív csúcsa lesz, jósolja a PricewaterhouseCoopers (PwC). Aminek pesszimista forgatókönyve 45 millió új kocsival számol és ebben az esetben a világméretű iparág szerkezete működésképtelenné válik.

A 2008-as kilátások eleve meglehetősen borúsak voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte visszavetette az értékesítést, és még jó ideig éreztetni majd hatását. Miután a piacokon helyreáll a bizalom, az ágazatban sietve el kell kezdeni a szerkezetváltást és kezelni kell a túlzott kínálat jelentette problémát - derül ki a tanácsadó cég közleményéből. A fogyasztók jelenleg világszerte újraértékelik eladósodási hajlandóságukat, autóik lecserélési ciklusát, és (különösen az Egyesült Államokban) a családok azon is elgondolkodnak, hogy csökkentik a háztartásban használt autók számát.

Az Egyesült Államok autóipari szektorában a szezonálisan korrigált éves ráta (SAAR) az első negyedévben továbbra is csökkenő tendenciát mutatott, bár márciusban enyhén felfelé billent. Ha az értékesítési mutatók stabilizálódása folytatódik, a piac talán elkerüli a 9 millió darabos lélektani alsó határt, amelyről a Chrysler az amerikai Kongresszushoz benyújtott beadványában kijelentette, hogy a jelenlegi struktúrában életképtelenné tenné az iparágat. A 2009-re jelzett 10,1 millió darabos amerikai értékesítés 8,7 millió darab Észak-Amerikában előállított személygépkocsinak felel meg, ami 1982 óta a legalacsonyabb.

Az Európai Unió országainak különböző selejtezési, roncsautó programjai nagy hatást gyakorolnak a 2009-es eredményekre, mivel a kezdeményezések mértéke eltérő, a keresletet is eltérő mértékben mozdítják előre. A francia terv márciusban kezdte kifejteni hatását, az eladások 8,1 százalékkal emelkedtek. Az olasz kezdeményezés márciusban marginálisan fokozta az értékesítést, bár a 30-40 százalékkal nagyobb rendelési arány jó előjel áprilisra és májusra. A német megvalósítás 40 százalékos növekedést hozott a márciusi eladásokban. Az erre a célra Németországban elkülönített másfél milliárd eurót mostanra teljes egészében lehívták, ami 600 ezer járműnek felel meg. A PwC szerint a monetáris és pénzügyi élénkítő intézkedések hatására 2009-ben több régióban lehet javuló második félévre számítani.

Az előző évhez képest Japán exportja 20 százalékkal csökkent 2008 negyedik negyedévében, majd 2009 februárjában megdöbbentő, 70 százalékos mértékben esett. A nemzetközi szinten csak "BRIC országokként" emlegetett Brazília, Oroszország, India és Kína gyártása 2001-ben még csak 5,1 millió darabot tett ki (akkor ez az össztermelés 9 százaléka volt), ezzel szemben idén már 13,8 milliót képviselnek. Kínában a személygépkocsi eladások növekedése 6,5 százalékra lassult 2008-ban, ami Kínában az elmúlt tíz év legalacsonyabb üteme.