Átadták Németország legrövidebb metróvonalát
A német főváros U55 számú kisföldalattija a magyar nagykövetségtől egy utcasaroknyira álló Brandenburgi kaputól vezet a 2006-os labdarúgó világbajnokságra elkészült új főpályaudvarig. Megépítését azt követően határozták el, hogy Németország újraegyesítése után, a kilencvenes évek elején a nagypolitika központja Berlin közepe, az egykori senki földje lett, és a lebontott fal vidékén nem volt összeköttetés a metróhálózattal.
Az első kapavágást Helmut Kohl kancellár végezte el 1995-ben. A fúrópajzsok havonta átlagosan 11 métert haladtak a nehéz talajban. A főváros és az állam közös beruházása aztán 2001-ben leállt, mert a súlyosan eladósodott berlini önkormányzat nem tudta tovább finanszírozni a munkát. A két évig húzódó alkudozás után újra megindult kivitelezést továbbra is váratlan technikai problémák nehezítettek. 2005-ben például víz tört be az alagútba, és sokáig még a szakemberek sem tudták, hogy honnan.
A Bundestag nevű - egyetlen - megálló a kancellári hivatal és a képviselői irodaház között épült, és már évekkel a vonal átadása előtt elkészült. A 3000 négyzetméteres, üresen álló földalatti létesítmény a berlini elektronikus tánczenei szcéna kedvelt helyszíne lett, és ott forgatták a Kaptár és az Equilibrium című 2002-es amerikai sci-fi több jelenetét.
Szombaton délelőtt aztán az utazóközönség vette birtokba a kancellármetrónak nevezett új vonalat. A naponta 2,4 millió utast kiszolgáló berlini közlekedési vállalat (BVG) számításai szerint csupán 6400-an, főként turisták fogják használni naponta a 320 millió euróból megépült metrót, amelynek átadását a jövő héten kezdődő atlétikai világbajnokság elé időzítették.
Szombat estig 6400-nál jóval többen tették meg az alig 3 percig tartó utat a feldíszített sárga metrókocsikon. A peronokon a berlini fal történetéről szóló kiállítások, a felszínen pedig programok fogadták az utazókat, akiknek a jeles nap alkalmából vonaljegyet sem kellett venniük, és élvezhették egyebek között a közlekedési társaság kórusának koncertjét.
Az U55-öt tovább építik az egykori Kelet-Berlin főteréig, az Alexanderplatzig, és összekötik a keleti külső városrészekbe vezető ötös metróval (U5), a jelenlegi tervek szerint legkésőbb 2020-ig.