Jegyet kell váltaniuk az ingyen utazóknak is
További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
A regisztrációs jegy bevezetése a közlekedési szokások felmérését szolgálja az ingyenes utazásra jogosultak körében - mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos hétfőn, sajtótájékoztatón Budapesten.
Mint közölte, a szolgáltatók számára 2010. február elsejétől válik lehetővé a regisztrációs jegy fokozatos bevezetése legkésőbb február 28-áig.
A kormánybiztos elmondta, hogy a vasútra és a Volán-buszokra 2010. március 1-je után már csak regisztrációs jeggyel szállhatnak fel az ingyenes utazásra jogosultak, 2010. július elseje után pedig 500 forint pótdíjjal szankcionálják ennek hiányát.
Antali Károly hangsúlyozta, hogy a helyközi vasúton és buszokon térítésmentes utazók regisztrálása megalapozza a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit, illetve segíti a menetrend tervezést.
A helyközi közösségi közlekedés legvitatottabb része, hogy ki milyen viszonylatban utazik térítésmentesen szociálpolitika kedvezményként.
Kérdésre válaszolva Antali Károly elmondta, a közösségi közlekedési kedvezmények átalakítása jelentős társadalmi egyeztetést igényel, így a kormányzati ciklusban még hátra lévő időben ebben már nem lesz változás.
A regisztrációs jegy bevezetésének gyakorlati részére vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta, hogy szolgáltatónként vizsgálták a helyzetet, a vasútnál több pénztárra, jegykiadó automatára van szükség, néhány Volán-társaságnál pedig meg kell újítani a jegykiadó rendszereket.
Becslésük szerint a 170 ezer napi elővárosi közlekedésben az utasok 35-40 százaléka esetében hiányzik a szociálpolitikai kedvezményhez kötődő regisztráció, és további 20-25 százalékot jelenthet a vasutasok kedvezménye.
A tárca tájékoztatása szerint a regisztrációs jegy bevezetése - eszközbeszerzések, informatikai rendszer átállítása - összesen mintegy 30 millió forintba kerül a szolgáltatóknak. A működtetéssel járó kiadás legnagyobb tétele a jegyek előállításának ára. Mértéke ezért leginkább a regisztrációs jegyet váltók számának függvénye. Az előzetesen becsült teljes üzemeltetési költség éves szinten hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forint lehet.
Antali Károly bejelentette azt is, hogy a vasúti törvény módosításához kapcsolódóan hamarosan megjelenik a kormányrendelet a vasúti pályák besorolásáról, valamint a miniszteri rendelet az egységes egyeztetésre vonatkozó szabályozásról. Fontosnak nevezte, hogy a vasúti személyszállítás területére is megszülessen a közszolgáltatási szerződés. A MÁV-START-tal három évre kötik majd meg a közszolgáltatási szerzőst, de ehhez még szükséges a támogatásokat rögzítő kormányrendelet megjelenése.