Hídrekord méterenként 2,7 millióért
További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
A híd önmagában nettó 1,2 milliárd forintba, a jobb parti hídfőjénél lévő dísztérrel együtt nagyjából 2 milliárd forintba kerül, az építkezés egy 5 milliárdos összköltségű, részben az Európai Unió által támogatott városfejlesztési beruházás része. A hidat a szolnoki városi önkormányzat építteti, tervezője a Pont-Terv Zrt., a kivitelező az a Közgép Zrt., amely tagja a budapesti Margit-hidat felújító konzorciumnak is, és amelynek közvetett tulajdonosa egy időben az a szolnoki Nyerges Zsolt volt, aki korábban Fellegi Tamás jelenlegi fejlesztési miniszterrel és Simicska Lajossal is állt üzleti kapcsolatban (de egy másik szolnoki tulajdonosa is volt a cégnek Tóth Tamás személyében).
A 445 méteres híd – ebből 186 méter a mederhíd hossza, 182 méter a két oldalon a két úgynevezett feljáróhíd, a további 126 métert a rámpák teszik ki – acélszerkezetű, szélessége öt méter, tömege nagyjából 550 tonna lesz. Ebből a mintegy 390 tonnás acélszerkezetet Budapesten gyártották, azt hat-kilenc méteres részekre bontva folyón szállították Szolnokra, ami nagyjából 700 kilométeres utaztatást jelentett.
Többek között ennek a szállításnak a csúszása is okozta, hogy nem készült el a tervezett idén szeptember eleji időpontra a tavaly augusztus óta épülő híd (amely építése egy halálos áldozattal is járt, szeptemberben egy 49 éves, a hídon cölöpverést végző férfi zuhant a folyóba, testét csak napokkal később találták meg); a nyár végén novemberre, a múlt héten a jövő hétre jósolták a forgalomba helyezését.
A hídon óránként 12 000 ember haladhat át, vagyis az összes, nagyjából 74 ezer szolnoki bő hat óra alatt sétálhatna vagy biciklizhetne át rajta.
Szolnokon és környezetében ez lesz a negyedik üzemelő Tisza-híd, jelenleg két közúti – illetve a város keleti határában egy vasúti – híd vezet át a folyón. A közúti hidak közül a régebbi a már említett, belvárosba vezető híd, a másik a déli elkerülőn lévő, a kilencvenes évek elején átadott Szent István híd. Előbbi nem egészen száz méterre van attól a helytől, ahol – a Zagyva torkolatánál – a XVI. században, a török uralom idején megépült egy fahíd, ami az első állandó híd volt a Tiszán.