A digitális bankár és az okosbank a jövő

2011.08.04. 07:54
Számol, beoszt, megtakarít és befektet helyettünk. Ha költünk, pénzt ír jóvá, ha nem költünk, akkor is jutalmaz. Ingyenes online bankfiókot, pénzfelvételt, csoportos beszedést és utalást biztosít. Ha betérünk, kávéval kínál és a nap 24 órájában nyitva lesz. A rosszkedvű ügyintéző helyett pedig személyi bankárok és automatizált terminálok szolgálnak ki majd mindenkit – így fest majd a jövő bankja. A világban rohamosan terjednek a 21. század banki vívmányai, miközben idehaza nemrég még a chipkártya is újdonság volt. Az első fecskék már itt is megjelentenek, de azért még nagyon messze vagyunk az érintésmentes, high-tech bankolástól.

Ugye senkit nem hoz már lázba a számlacsomag mellé ingyenesen járó dombornyomott bankkártya, az online hozzáférés, a havi pár darab ingyenes ATM használat vagy az smsőr-szolgáltatás? Pedig sok hazai bank ügyfele nagyrészt ezekkel az extrákkal kell beérje, miközben akár nyugatabbra, akár keletebbre nézünk, a pénzintézetek  gyakorlatilag ontják az internetalapú, érintésmentes technológiára épülő és okostelefonokra optimalizált szolgáltatásaikat.

Digitális bankárok Romániától Japánig

Néhány napja, július 27-én indult az USA-ban a Citibank iPadra optimalizált online bankfiókja. Ez a hagyományos funkciókon felül képes elemezni, sőt ellenőrizni az ügyfelek költéseit, a számlamozgások alapján pedig pénzügyi tanácsokat ad a felhasználóknak, sőt, még a pénzügyeik megtervezésére is képes – a szolgáltatásról készített videó-ismertetőt ide kattintva lehet megnézni.

A Citi a klasszikus bankolást is forradalmasítaná az úgynevezett Smart Branches – “Okosfiók” hálózat bővítésével. Az újítás lényege, hogy a megszokottnál sokkal látványosabb és tágasabb terekben, minél gyorsabban minél több banki ügyet lehessen elintézni a nap 24 órájában, az év 365 napján, tehát megállás nélkül.

Ehhez sok érintőképernyő, az ügyintézőket helyettesítő mindent-tudó terminál és a kényesebb ügyekben segítséget nyújtó videóbankár kell. A Citi sajtóanyaga szerint az egyik első, Japánban nyíló Okosfiók a városi ügyfelek megkérdezése alapán, az ő igényeiknek megfelelően lett kialakítva.

Bank bankár nélkül?

A bankfiókokba telepített érintésérzékeny óriás-kivetítőkön minden fontosabb piaci információ azonnal megjelenik (videó itt). A banki szolgáltatásokról és termékekről szórólapok és brossúrák helyett szintén digitális tájékoztatás kérhető, a spéci ATM-ek pedig nem csak pénzfelvételre használhatók: rajtuk keresztül lehet számlát nyitni és hitelkártyát igényelni, vagy éppen bankszámlakivonatot lekérdezni, számlát fizetni vagy befektetési jegyeket vásárolni. Aki elakad, az azonnal videókonferenciát kezdeményezhet a banki ügyintézővel, de a bankfiókban külön szobákat is elkülönítettek a privátbankárt igénylő ügyek intézéséhez.

Az USA-n kívül eddig közel 100 okosfiókot nyitott a Citi Ázsiában, többek között Japánban, Hong Kongban, Kínában, Koreában, Szingapúrban, Thaiföldön és Malajziában, de vannak ilyen fiókok Londonban és már Romániában is. (Hogyan épül? Itt megnézheti.) A Citi tájékoztatás szerint nálunk is tervezik a hasonló szolgáltatások beindítását, több részletet azonban nem árult el a pénzintézet.

Mindent tudó online-bank

De szálljunk vissza a földre. Sok hazai online bankfiók leginkább késleltetett adatokból dolgozó könyvelőprogramra hasonlít, ami mélyen az elvárható színvonal alatt van. Ezek a felületek lényegében arra jók, hogy pár napos csúszással megmutatják, mennyi pénz érkezett a számlánkra és mennyi ment ki róla (a fentebb körbedícsért Citibanké egyébként pontosan ilyen, cserébe legalább ingyenes), illetve, hogy milyen megtakarításai vannak az ügyfélnek, már ha egyáltalán vannak.

A Bank of America többszörösen díjnyertes online felülete képes egy előre megadott menetrend szerint a számláink befizetésére (ez nem a csoportos beszedési megbízást jelent), illetve magától figyelmeztet, ha bármilyen fizetési kötelezettségünket elmulasztjuk. A költségvetés tervező programok (ezekről bővebben itt olvashat) már alapvető szolgáltatásnak minősülnek, miközben nálunk ezzel még mindig ügyfeleket lehet elcsábítani. A korlátok nélküli és ingyenes ATM-használatot idehaza még mindig csak néhány bank hirdeti, persze feltételekhez kötve (általában a fizetés utalását kérik), ez a lehetőség a Bank of America ügyfeleinek szintén alapértelmezett.

A Wells Fargo bank minden vásárlás után dollárokat oszt ügyfelei megtakarítási számlájára, az osztrák Raiffeisen internetbankja összeköti az online banki felületet a személyes levelezésünkkel. Az előbbihez hasonló szolgáltatása egyébként a CIB-nek, a Raiffeisennek és az OTP-nek is van, ezek azonban csak azoknak kedveskednek (a Raiffeisent kivéve), akik hitelkártyával, a bank pénzén vásárolnak.

A mobilkommunikációban rejlő lehetőségeket egyre több hazai bank ismeri fel. Ügyfeleinek a CIB és az UniCredit is indított ilyen mobilbanki szolgáltatást, utóbbi bő két hónapja startolt.

Az MKB sms-t küld ügyfeleinek a csoportos beszedési megbízások teljesülése előtt öt nappal, a Budapest Bank pedig Neten a Cégem néven az internetet népszerűsítő programot indított a kisvállalkozóknak. A program segít a cégeknek létrehozni a honlapjaikat, és oktatja is őket arra, hogyan kell erősíteni cégük online jelenlétet, a szolgáltatás azonban csak 6 hónapig díjmentes.