Ha több pénzünk lenne, azt is elvernénk
További Gazdaság cikkek
Ha a magyar fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor abból átlagosan a legnagyobb részt, 2,4 százalékot otthon elfogyasztható élelmiszerre és italra, ruházati cikkre adnák ki, továbbá félretennék vagy befektetnék. Ezekre együtt elmenne a plusz pénz fele; sorrendben 2,4 és 1,3-1,3 százaléka, derül ki a Nielsen felméréséből. Jól látszik az is, hoyg a régiós táarsainknál sokkal többet költenénk lakhatással kapcsolatos költségekre is, ebbe beleszámít a hiteltörlesztés is.
Európában inkább megtakarítanának
Ettől eltérően, Európa huszonkilenc vizsgált országában a válaszadók a plusz pénzből a legnagyobb arányt félretennék vagy befektetnék, átlag 2 százalékot; további 1,4-et fordítanának utazgatásra vagy nyaralásra, és 1,2 százalékot otthon elfogyasztható élelmiszerre és italra. A megtakarítás nem a gazdagságtól függ, nálunk szegényebb országokban is sokkal nagyobb arányban tennék félre a pluszpénzüket az emberek.
Ha régiónk néhány országában a fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor a pluszból átlagosan mire, mennyit adnának ki. A válaszadók százalékában. | ||||||||
Mire? | Európai átlag | HU | AT | CZ | HR | PL | RO | SK |
Élelmiszer és ital otthoni fogyasztásra | 1,2 | 2,4 | 1 | 1,2 | 1,7 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Ruházati cikk | 1,1 | 1,3 | 0,8 | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1 |
Takarékoskodás, befektetés | 2 | 1,3 | 2,6 | 2,7 | 1,8 | 1,4 | 1,7 | 2,9 |
Utazgatás, nyaralás | 1,4 | 1 | 1,6 | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,1 | 1,5 |
Lakhatás (bér, hiteltörlesztés, háztartási energia) | 0,6 | 1 | 0,4 | 0,7 | 0,7 | 0,5 | 0,6 | 0,4 |
Kikapcsolódás és szórakozás | 0,9 | 0,8 | 1,1 | 0,9 | 0,7 | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
Utána a sorrend, földrészünkön, átlagosan: ruházati cikk (1,1 százalék), kikapcsolódás és szórakozás (0,9), lakhatás, otthonon kívüli étkezés (0,6-0,6); képzés, szórakoztató elektronika és elektromos háztartási gép, napi rutin közlekedés és egészségügy (egyaránt 0,4), kommunikációs szolgáltatás (0,3). Egyéb célok 0,3 százalék.
Európában a plusz 10 százalékból az otthoni fogyasztásra vásárolt élelmiszer és ital esetében a legmagasabb arány a magyar válaszadók körében regisztrált átlag 2,4 százalék. Utánunk a görögök és spanyolok következnek átlag 1,8-1,8 százalékkal, majd a britek, franciák és horvátok egyaránt 1,7 százalékkal.
Az oroszok öltözködnének, a litvánok utaznának
Ruházati cikkre a legnagyobb arányt földrészünkön a többlet pénzből oroszok és ukránok adnák ki, 1,8 és 1,7 százalékot. Takarékoskodásnál vagy befektetésnél a legnagyobb részt, 3 százalékot a portugálok említették, és megelőzik a hollandok, valamint a szlovákok egyaránt 2,9 százalékos átlagát. Utazgatásnál és nyaralásnál a svájciak mellett a litvánok mutatója a legmagasabb, egyformán 1,9 százalékkal.
Feltették a piackutatók azt a kérdést is, hogy mit tennének a válaszadók, ha havonta a jelenleginél 10 százalékkal kevesebb pénzt költhetnének el. Ebben az esetben a magyarok átlag 2,6 százalékot otthon elfogyasztott élelmiszeren és italon spórolnának meg, 1,4-et kommunikációs szolgáltatáson, 1,2-t ruházati cikken, míg 1 százalékot a napi közlekedésen.