Varró: Áramkimaradások jöhetnek
További Gazdaság cikkek
-
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
- Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők
- Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere
- Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
- Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése
Tíz százalékkal csökkentik januártól a lakossági rezsiköltségeket. Ki fizeti meg ennek az árát? A cégek, a költségvetés?

A költségek túlnyomó részét a magyarországi stratégiai befektetők fogják fizetni, de a költségvetés is érezni fogja, mert a villamosenergián és a földgázon is van áfa. Ha lemegy az ára, nem fognak annyival többet fogyasztani, hogy az áfabevétel ugyanannyi maradjon. Ez azonban egy másodlagos hatás, a gyakorlatban elsősorban a cégeket érinti majd. A csökkentés felfogható úgy, mint egy újabb különadó a gáz és áramszektor szereplőire, amelyből a kormány kedvezményt ad a lakossági energiafogyasztóknak.
Az ilyen típusú árszabályozás mennyire jellemző más országokban?
Nagyon jellemző: Moldáviában, Bolíviában, Szenegálban.
És nyugatabbra?
A nyugati demokráciák közül Franciaországban a leginkább jellemző, ott Nicolas Sarkozy elnök saját kezűleg döntött a lakossági árakról. De van egy nem elhanyagolható különbség Franciaország és Magyarország között. Ott a villamosenergia-rendszernek a túlnyomó többsége állami tulajdonban van, a termelésnek pedig domináns része nukleáris és vízierőmű, két olyan termelési típus, aminek a működési költsége közel nulla. A 70-es 80-as évek francia adófizetői befektettek az atomerőművekbe és vízerőművekbe, most tulajdonképpen olcsó energia formájában kapják meg az osztalékot a tőkéjük után.
Az állami energiacég fizethetne közvetlenül a költségvetésbe is, nem kell feltétlen a nyomott árakon keresztül kifizetni az adófizetőket.
Igen, maga az ártámogatás itt sem egy jó gyakorlat, káros az energiahatékonyság és a verseny szempontjából, jobb lenne, ha az energiaárak a közgazdasági költségeket finanszíroznák, ez a Nemzetközi Energiaügynökségnek is határozott álláspontja. De a francia rendszer mégis nagy mértékben különbözik a magyartól, hiszen az egy, a nemzetgazdaságon belüli zárt rendszer, nem a magánbefektetőket érinti.
Máshol?
Az állami árszabályozás az elmúlt években komoly veszteséget okozott az energiacégeknek Spanyolországban is, de itt sem az a kormányzati álláspont, hogy ez majd végleg a cégek vesztesége lesz, hanem egyeztetnek arról, hogy a pénzügyi krízis realitásait figyelembe véve ez a probléma hogyan oldható meg.

Nálunk a kormány az energiaszolgáltató cégek extraprofitjának megkurtításáról beszél a csökkentés kapcsán, szerintük ezek a vállalatok már így is sokat kerestek a magyar fogyasztókon. Valóban nyerészkedtek rajtunk eddig ezek a vállalatok?
Az áram nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árai közötti különbség legnagyobb részét a hálózati költségek teszik ki. A termelői és fogyasztói ár közti különbség túlnyomó többsége nem klasszikus értelemben vett árrés, hanem egy hatalmas logisztikai rendszer, a hálózat fenntartási költsége. Csak a fizika törvényei alapján a hálózatban elkerülhetetlenül elvesző energia értéke több tízmilliárd forint. A hálózat a villamosenergia-rendszeren belül olyan, mint egy fizetős autópálya: minden piaci szereplő használja, és diszkriminációmentesen fizet érte. A hálózat szerte a világon monopólium, így az elmúlt tíz évben egy, a nemzetközi sztenderdeknek megfelelő hatósági árszabályozása volt nálunk is. Ezt egyébként annak idején még az első Orbán-kormány tette rendbe.
Tehát végülis sokat kerestek?
160 ezer kilométernyi vezeték van az országban és több ezer transzformátor, ez hatalmas tőkeértéket jelent. Aquinói Szent Tamás volt az első, aki – egyébként a modern közgazdaságtannal teljesen összhangban – arról írt, hogy a tőke megtérülése annak az időnek az ára, amennyi időre azt a tőkét lekötik. Az a baj, hogy a magyar közgazdasági gondolkodás még nem érte el a 13. század szintjét: ha van 100 milliárd forint lekötött tőke, és egy szerény, 6 százalékos tőkeköltség, akkor 100 milliárd forintnak 6 milliárd forint a tőkeköltsége évente. Ez persze nagyon sok pénz az édesanyám nyugdíjához képest. De ez nem extra profit, hanem a tevékenységhez szükséges tőke költsége.
De akkor más országokkal összevetve sem mondható soknak a magyar rezsi?
A piaci árfolyamon összevetve egyáltalán nem kiugróak a magyar árak, legfeljebb vásárlóerőparitáson számolva. A szomorú igazság viszont az, hogy a vásárlóerőparitás olyan dolgokkal korrigál, ami a villamosenergia-szolgáltatásban nem különösebben releváns: például hogy nálunk olcsóbb fodrászhoz menni, mint Párizsban. Ha viszont megnézzük a villamosenergia-szolgáltatás költségeit, annak nagyságrendileg a felét a hálózat költségei adják, negyede az erőművi berendezések költsége, a maradék negyed a tüzelőanyag költsége. A költségek domináns része tehát vagy importált földgáz, vagy importált berendezés a műszaki rendszerben, ezeknek van egy listaára, euróban vagy dollárban és piaci árfolyamon kell megvenni. A Gazprom vagy a Siemens nem mérlegeli, hogy nálunk mennyit keres egy ápolónő vagy egy tanítónő, ezzel a résszel tehát nagyon sok mindent nem lehet kezdeni.

A szolgáltatók pénzéből tehát a kormány árat csökkent. Mik lesznek a hatások hosszú távon? A beruházások, fejlesztések elmaradását idővel a fogyasztók is megérzik.
A hálózatok műszaki színvonala fokozatosan romlik, ha a hálózati fejlesztések elmaradnak, ennek hatásaként végeredményképpen áramkimaradások, ellátási zavarok jöhetnek. Már 2010-ben is a pénzügyi krízist tükröző szinten voltak az energiaszektor beruházásai, de mára még ahhoz képest is több mint 40 százalékkal zuhantak. Ha a 2011-es adatokat nézzük, akkor egy tipikus hálózati elemet Magyarországon 150 évente cserélnének le. Csakhogy egy ilyen berendezésnek nem 150 év az élettartama, hanem például egy vezetéknek 30-40 év, egy transzformátornak nagyjából 20 év.
Ezek ráadásul még csak a 2011-es adatok, a közműadó és a rezsicsökkentés hatása csak jövő évtől érezteti majd a hatását. Mikortól várhatunk időszakos áramszüneteket?
Ezt napra, órára pontosan nem lehet megmondani, az ilyen típusú rendszerek nem így romlanak le. Elkezd majd növekedni a hibák valószínűsége, egyre gyakrabban romlik el, törik el valami. A kommunizmusban például csaknem változatlan formában működtették azt a rendszert, amit a polgári Budapesttől megörököltek, és úgy-ahogy működött is, de egyre több hibával. Ez a legvalószínűbb következmény most is.
A piaci árak eltérítése, a hatósági rezsicsökkentés tehát nem jó irány. De mégis, mi mást csinálhat még a kormány? A rezsi fizetése valóban sokaknak jelent gondot.
Csökkenő foglalkoztatottság és reálbér mellett nagyon nehéz olyan energiapolitikát csinálni, ami nem a feszültségek irányába vezet. Az emelkedő foglalkoztatást és a dinamikus gazdasági növekedést nagyon nehéz pótolni. De azért több módon lehetne még csökkentést elérni, például a verseny erősítésével. Ahol ugyanis az iparágban a sztenderd gyakorlat azt mondaná, hogy legyen hatékony verseny, ott Magyarországon vannak még indokolatlan túlárazások: a kereskedelmi árrések feltűnően magasak, a verseny a termelési piacon sem olyan intenzív, mint lehetne. Csökkenteni kellene többek közt a szolgáltatóváltáshoz kapcsolódó adminisztrációt és növelni az átláthatóságot.
Hány százalékos árcsökkenést lehetne ezekkel elérni?
Tízet biztosan nem, de néhány százalékot azért igen. Az elmúlt tíz évben az energiapolitika tehetett volna többet a verseny élénkítése érdekében. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, ennek gazdag szakirodalma van. De lehetne egyébként csökkenteni az árat akár azokkal a tételekkel is, amelyeket most karácsonyfadíszként ráaggatnak a végfogyasztói számlára. Magyarországon sok éven át ilyen volt például a kapcsolt energiatermelés támogatása, de nagy tétel még az oroszlányi szénbányászat és a vértesi erőmű támogatása, és árat növelő elem a megújuló energia támogatása is, figyelembe véve hogy Magyarországnak ambiciózus, a megújuló energiára vonatkozó célkitűzései vannak, nagyon fontos ezeket költséghatékony módon elérni. Az ilyen és ehhez hasonló plusz tételeknek a mértéke számos országban energiapolitikai vita tárgya, a kapcsoltak támogatásánál például nagyon helyes, hogy nálunk is bekeményített a kormány. (A kapcsoltan hőt és áramot termelő, úgynevezett kogenerációs erőművek számára nyújtott, az áram árában is megjelenő támogatás mértékét korábban Lázár János javaslatára csökkentették – a szerk.)

Visszatérve a beruházásokhoz: úgy tűnik, az áramhálózat elavulásával romlik az ellátás színvonala, de mi a helyzet a termeléssel? A kormány azt mondta, hogy az energiatermelőknek jár a profit.
Igen, úgy tűnik, a marxista politikai gazdaságtan filozófiájának megfelelően a termelő tevékenység az értékes, és az élvezhet profitot. Csakhogy Magyarországon az erőmű-beruházások is leálltak. Már majdnem két éve a Nemzetközi Energiaügynökségnél dolgozom, de ha Magyarországra látogatok, és az itteni kollégákkal találkozom, nagyjából a mondat közepén még mindig be tudok kapcsolódni a beszélgetésbe, mert minden projekt áll, semmi sem változik.
De azért ez nem csak magyar probléma, szerte Európában kevés az új beruházás. Nálunk rosszabb a helyzet?
Ahogyan a vicc is mondja: nekem nem az oroszlánnál kell gyorsabban futnom, hanem nálad. Egy olyan tőkehiányos helyzetben, amilyenben most az egész európai energiaszektor van, a legfontosabb szempont a tőkevonzó képesség, az egyes országok energiapolitikái versenyben vannak a beruházási projektekért.. Amikor egy külföldi befektetőnek döntenie kell egy cseh és egy magyar erőműprojekt finanszírozása között, akkor felmerül, hogy Magyarországon tizenhatszor volt olyan villamosenergiatörvény-módosítás, amit este hatkor nyújtottak be, hajnalban szavaztak meg, és a káposztasavanyításról szóló élelmiszeripari rendelet mellékleteként jelent meg. Mi van akkor, ha ez történik egy-két év múlva majd az én erőműprojektemmel is? Ehhez képest Csehországban van egy stabil villamosenergia-törvény és kiszámítható gazdasági környezet. Annyival nem tud a befektető több profitot elérni Magyarországon, hogy ezt a jogi kockázatot érdemes legyen megfutni. Ráadásul Magyarországon az energiacégeket terhelő adók mértéke is különösen magas.
Márpedig az országnak különösen sok pénzt kellene idecsábítania, legalábbis ha komolyan gondolja, hogy bővíteni akarja a paksi erőművet.
Az atomenergia egy tőkeintenzív iparág. A magyar jogi környezet stabilitását, befektetőbiztonságát érdemben javítani kellene ahhoz, hogy a paksi bővítés megvalósulhasson. Én Fukusima után is büszkén és vállaltan atomenergia-párti vagyok; az, hogy Magyarország az atomenergiában benn akar maradni, szerintem helyes döntés. De fel kell tenni a kérdést: van-e a magyar államnak öt-tízmilliárd eurója ilyen célra. Második kérdés, a mostani jogi környezetben nyugati magánbefektető hoz-e ide ennyi pénzt?

És nem nyugati befektető? Oroszok?
A Roszatom most épít orosz technológiájú atomerőművet Kínában, Indiában, Törökországban és Vietnamban. Ha megnézzük ezeket a projekteket, egyik sem úgy nézett ki, hogy felvették a mikulásjelmezt, és hozták zsákban a pénzt. Putyin elnök büszkén állíthatja, hogy hatékonyan és jól képviselte az orosz nemzeti érdekeket, ezek ugyanis orosz szempontból üzletileg értelmezhető projektek. Nyilván fontosak a kormányközi kapcsolatok is, például Vietnamban, de itt sem karácsonyi ajándékot vittek, az ország kifizeti a számlát.
Mi van akkor, ha nem épülnek nálunk erőművek? Többet fogunk importálni?
Többet importálunk, ez már most érződik. Az áramimportnak ugyan nincsenek olyan jellegű geopolitikai kockázatai, mint a gáz-, vagy olajimportnak, a tapasztalat viszont az, hogy technológiai kockázatok azért vannak, és a hazai ellátás függővé válik a külső körülmények változásától is. Az importnak ráadásul van egy olyan tulajdonsága is, hogy ott a számlát ki kell fizetni. Még egy kétharmados döntéshozás esetében sem lehet 10 százalékkal csökkenteni. Ez egy nemzetközi piac, ahol ha nem fizeted ki a számlát, akkor nem jön áram.
De legalább a gázzal nem lesz gond, legalábbis a kormány nagy jelentőséget tulajdonít az E.On gázüzletág megvásárlásának. Mi lesz más a nagykereskedő és a tározós cég megvásárlása után?
A vásárlásnak egy közvetlen következménye van: az E.On nagykereskedő veszteséges, onnantól kezdve, hogy ezt a magyar állam megveszi, ezt a veszteséget a magyar állam fogja finanszírozni, ami újabb malomkő lesz az MVM nyakában. A gáztárolóknál az üzleti modell az, hogy valaki kibérli a kapacitást és díjat fizet érte, a szabályozás garantálja a tárolókhoz való hozzáférést, vagyis ilyen szempontból nem lesz változás. Az E.On nem tilthatja meg, hogy azt a tárolót más piaci szereplők használják. A tárolói befektetésnek nagyjából olyan a pénzügyi hatása, mintha a magyar állam államkötvényt venne vissza. A hosszabb távú hatása a vásárlásnak, hogy a magyar állam tárgyalhat a Gazprommal a hosszú távú gázszerződésről.

És ehhez szükséges megvenni a céget? Nem lett volna elég egy új állami szereplőt létrehozni?
Általában felvetődik az a kérdés, hogy milyen előny származik abból, ha a magyar állam tulajdonában van az a cég, amelyik importálja a földgázt. Ezt nem tudom. De ha úgy döntünk, hogy legyen, akkor az a következő kérdés, hogy erre elég létrehozni egy új céget, vagy a mostanit kell megvenni.
Mi lesz a Mol szerepe azután, hogy az állam átveszi a stratégiai tározást?
A stratégiai tározás a Mol számára fix megtérülést hozott. Ha az állam ezt a tározót is meg akarja vásárolni, akkor a Mol majd megkapja az értékét, és az igazgatóság dönt arról, hogy mire költi ezt a pénzt. A stratégiai tároló az ország szempontjából stratégiai, nem a Mol szempontjából. A stratégiai készlet felhasználásáról eddig is a kormány döntött.
Olcsóbb gázt tehát továbbra is főként a világpiaci folyamatok változásától várhatunk. Várhatunk még egyáltalán?
Az olcsó energia korszaka véget ért. Egy olyan országban, ahol importálják a gázt, igazán olcsó soha nem lesz. Olcsóbb ugyan lehet, mint a jelenlegi hosszú távú szerződés keretében vásárolt olajindexált, de például az amerikai gázárszint nincs a lehetőségek között. Ez az európai országok számára egy folyamatos versenyképességi teher lesz Amerikával szemben.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Mindeközben
Az állásinterjú negyedik körében bukott el a deepfake jelentkező egy lengyel cégnél
tegnap, 22:07
- Mindeközben
Elkotyogta a színész, visszatér az új Dűne-filmben az egyik halottnak hitt, közönségkedvenc karakter
tegnap, 21:17
- Mindeközben
Csúnya fertőzés tarolta le Farm VIP játékosait: „Teljesen legyengültem, ahogy a többiek is”
tegnap, 20:12
- Címlapon
Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel
Országjáráson voltunk a volt kormányfővel.
tegnap, 19:21
- Mindeközben
Schmuck Andor A Nagy Duettből való kiesése után vallotta be, hogy súlyos betegséggel küzd: „Elkezdődhet az életmentő kezelésem”
tegnap, 19:08
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
Legalább 23 milliárd forintról van szó.
tegnap, 17:06
- Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban
Cáfolták az Európai Bizottság állításait.
március 26., 20:12
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Mindeközben
Egy fiatal nő azzal spórol, hogy mindössze egy fürdőszobát bérel albérletként, sokkoló, mennyiért bérli
tegnap, 16:48
- Mindeközben
Elindultak Malajziába az Ázsia Expressz új évadának szereplői, ez a nyolc pár vág bele a kalandreality-be
tegnap, 15:41
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
március 27., 06:12
- Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz
Maradt a múlt héten tapasztalt szint.
március 24., 07:21
- Mindeközben
Sydney Sweeney románca tartja lázban a fél világot, ebbe a kollégájába szerethetett bele
tegnap, 14:33
- Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá
Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.
tegnap, 14:59
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
március 24., 10:41
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!
Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.
tegnap, 15:02
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Címlapon
Vlagyimir Putyin magasabb fokozatra kapcsolt, tömegével soroznak be új embereket
tegnap, 05:59
- Mindeközben
Molnár Anikó megmutatta a titokzatos pincét, ahol lakik, de nem nevezhető szegényesnek
tegnap, 13:30
- Mindeközben
Alekosz öccse kinézte magának Kiara Lordot, nyilvánosan tett neki ajánlatot egy bizarr randiról
tegnap, 12:12
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.
március 24., 13:23
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Címlapon
Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre
Terjed a miniszterelnök „Je suis Marine!” posztja Elon Musk közösségi oldalán.
tegnap, 21:52
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03