Megzsarolhatták a Getronics alvállalkozóit

2013.01.19. 18:55

A Getronics Magyarország Kft. szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta, hogy visszalépett az elektronikusútdíj-tendertől. Szombati közleményében a cég azt állítja, hogy a piacon "eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni".

A tavalyi tender nyertes vállalata kifejtette: a – rendszer üzemeltetéséhez elengedhetetlen műholdas helymeghatározó technológiát szállító – Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban információik szerint "az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében".

Hozzátették: a Getronics Magyarország Kft. vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét, azok részleteiről a későbbiekben ad tájékoztatást. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szombaton annyit közölt: megvizsgálják a további lehetőségeket a kialakult helyzetben.

Az ÁAK még szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság ezt követően december 15-én jelentette be, hogy a Getronics Magyarország Kft. nyerte az e-útdíj tendert, miután a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legjobb ajánlatot tette nettó 34,89 milliárd forintos áron.

Az eredeti tervek szerint a szerződést december 27-én írták volna alá. A Getronics január 14-én 30 napos haladékot kért és kapott, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával. A Getronics Magyarország Kft. közbeszerzési ajánlata szerint a projekt megvalósításában 10-24 százalékban működött volna közre a Q-Free.

Az államnak a kiadás már az első évben busásan megtérülne: a 2012 tavaszán közzétett második Széll-terv – majd az alapján a 2013-as költségvetés is – idén júliusi indulással, és már az idei második félévre 75 milliárdos költségvetési bevétellel számolt (ez a GDP 0,2 százaléka). Vagyis a költségvetésből idén nettó 40 (75 mínusz 35) milliárd esik ki, ha nem lesz júliustól e-útdíj.

Ha viszont most elindul egy új eljárás – aminek eredményeként december végére, praktikusan jövő januárra valósul meg az e-útdíj rendszere –, akkor idén a költségek megjelennek a büdzsében, a bevételek pedig nem, ami magasabb ajánlati díj esetén akár 75 milliárdot meghaladó mértékben ronthatja a költségvetés egyenlegét.