Az autógáz lehet a rezsicsökkentés áldozata
A fejlesztések visszafogásával, illetve akár az autógáz áremelését jelentő keresztfinanszírozással reagálhatnak a pb-gáz-kereskedők a termék árának tízszázalékos csökkentésére, írta a Napi Gazdaság.
Németh Szilárd csepeli polgármester, fideszes országgyűlési képviselő a hétvégén nyújtotta be módosító javaslatát, amely szerint június elsejétől a tavaly december 31-i árnál legalább tíz százalékkal kell olcsóbban adniuk a kereskedőknek a pb-gázt a lakossági fogyasztóknak, a javaslat a hatósági áras energiahordozók közé emeli be az eddig versenypiaci terméket.
A Magyar Pb Gázipari Egyesület adatai szerint 2005 óta a tartályos és palackos pb-gáz forgalma 196,2 ezer tonnáról 120,7 ezer tonnára esett, a nagyobb zuhanást a tartályos változat szenvedte el, ennek eladási volumene a nyolc évvel ezelőtti 102,3 ezer tonnáról 52,7 ezerre zuhant tavaly. A KSH adatai szerint 2005 és 2012 között 3300 forintról 5540 forintra emelkedett a 11,5 kilogrammos gázpalack bruttó ára, 2010 és 2012 között rendre 14, 16 és közel 12 százalék volt az éves szintű drágulás.
A pb-gáz tőzsdei termék, így végfogyasztói árát jelentősen meghatározza a forint−dollár, illetve forint−euró árfolyam. Az árszabályozással kialakuló "ársapka" megemeli annak kockázatát, hogy ellehetetlenülnek a piaci szereplők. A tartályos szegmensben a lakossági fogyasztás nem széleskörű, a palackos változatot pedig sok esetben csak kiegészítő energiaforrásként használják.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)