10 milliós büntetés kamu reklámért

2013.05.07. 15:55 Módosítva: 2013.05.07. 15:55

A fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó Hold Financial Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a GVH szerint, 10 millió forintra bírságolták a vállalkozást.

A Hold Financial Kft. 2011. november 24. és 2012. június 26. között a nyomtatott sajtóban, az interneten és plakátokon népszerűsítette a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos tevékenységét. Az eljárásban a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel.

A GVH szerint a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, és jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezésből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.

A versenyhivatal szerint a vizsgált hirdetésekből nem derült ki egyértelműen, hogy a vállalkozás kizárólag fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt. A reklámok nem adtak egyértelmű információkat a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói joghoz, és arról a körülményről, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár
évek múltán juthat a vásárlási joghoz.

A GVH a bírságösszeg meghatározásánál a GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a jogsértő reklámok sokáig és nagy intenzitással jelentek meg a médiában.

Az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportok reklámozásával kapcsolatban. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük a pontos részletekre. Szintén jogsértő, ha a reklámban felvázolt tevékenység a használt szavak és kifejezések hétköznapi életben elfogadott jelentése alapján egy lényeges tulajdonságaiban eltérő szolgáltatással, a hitelnyújtással azonosítható. A fogyasztói csoportokról bővebb információk megtalálhatóak a GVH honlapján.