Ilona
16 °C
33 °C

Valakik hatalmasat bennfenteskedhettek

2013.09.25. 11:15

A Federal Reserve sorsdöntő bejelentését legalább 7 ezredmásodperccel hamarabb tudták meg valakik, akik dollármilliárdos üzleteket kötöttek az arannyal – írja a Nanex piackutató elemzésére hivatkozva a CNBC és a Quartz.

A bizonyíték csak közvetett, mégis egyértelmű. A chicagói árutőzsdén sok milliárd dolláros megbízásokat küldtek valakik egészen pontosan – ottani idő szerint – 2 órakor. Viszont a döntés 7 ezredmásodpercig utazik a kibertérben, amíg Chicagóig elér (New Yorkig csak 2-t), a megbízások mégis bent voltak a rendszerben már 2:00:00:00000-kor. A kereskedőnek tehát már korábban ismernie kellett a döntést – arról nem is beszélve, hogy értelmeznie is kellett azt, hiszen maga a döntés egy egyoldalas szöveg, amit elolvasni még a legfelpörgöttebb brókernek is több másodpercig tart.

A piacok, mint akkor megírtuk, hatalmasat mozdultak a hírre. Az amerikai részvénypiaci mutatók pillanatokon belül történelmi csúcspontra emelkedtek, az arany árfolyama pedig unciánként több mint húsz dollárt ugrott. Ez nem is meglepő, hiszen a Federal Reserve eszközvásárlási politikája az, ami a legeslegjobban mozgatja az összes globális tőkepiaci termék árfolyamát.

A Federal Reserve döntése már 2 óra előtt valamivel ismert, de csak az amerikai jegybank épületében, egy leárnyékolt helységben tartózkodó riporterek előtt. Nekik van egy kis idejük idejük, hogy átnézzék a döntést, megfogalmazzák a cikkeiket, majd a lényeget elküldjék a nagy hírszolgálatokhoz. Így a Bloomberg, a Reuters és a Dow Jones hírügynökségek pontosan 2:00:00-kor már kiküldhették, hogy „NO TAPER”, ami ebben az esetben az jelenti, hogy „VEGYÉL MEG MINDENT!”.

Aki viszont a többieket akár néhány ezredmásodperccel megelőzve birtokában volt az információnak, az jóval nagyobbat hasíthatott ki a többieknél a döntést követő emelkedésből. A Nanex szerint csak egy kereskedő több mint egymilliárd dollár értékben vásárolt határidős aranytermékeket. A legtöbben ilyenkor már nem is emberi kezekkel, hanem robotokkal kereskednek – egy algoritmus olvassa be és értelmezi a hírszolgáltatónál a hírt, és adja le egy pillanat alatt a megbízást.