További Gazdaság cikkek
- Parragh Lászlót újabb fontos pozícióból váltották le
- Hamarosan érkezik a levél, új lehetőség nyílik a lakásvásárlásra
- Így segítenek kiutat találni a bankok a hitellabirintusból, de vigyázat: nem önzetlenül teszik
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
Negyedévente megtörténik velem, hogy jön a kikapcsolási értesítő, majd három-négy napon belül visszakapok postán pénzt túlfizetés miatt. Van, hogy ez fordítva játszódik le, azaz már mosolyogva hozza a postás vissza a pénzt, és összekacsintunk, hogy három-négy napon belül itt lesz a kikapcsolási értesítő is...
Ezekhez hasonló történetekből kaptunk rengeteget a legutóbbi áramkikapcsolásról szóló cikkünk után. Arra panaszkodtak olvasóink, hogy az Elmű olyankor is kikapcsolhatja az áramot, amikor ők rendesen fizettek. Összegyűjtöttük a legfurcsább történeteket, és megkérdeztük az Elműt is.
Egy tipikus sztori
Olvasóink levelei általában azzal kezdődtek, hogy a gyanútlan áramfogyasztó hazaér a munkából, esetleg nyaralásból, és nincs áram otthon. A villanyóra átnézése után levélíróink meglepődve tapasztalták, hogy nem a biztosíték csapódott le, hanem kikapcsolták az áramot, pedig ők – tudtukkal – minden számlát befizettek. Ezután általában lázas telefonálás kezdődött, majd személyesen kellett bemenni az ügyfélszolgálatra.
Itt két dolog derülhetett ki: az Elmű tényleg hibásan kapcsolta ki az áramot, vagy pedig egy hónapokkal korábbi elfelejtett számla maradt befizetetlenül. Olvasóink közül sokan állították, hogy semmilyen fizetési felszólítást nem kaptak, és a későbbi számláikat is rendben fizették, ezeken nem tüntették fel, hogy tartozásuk lenne.
Abban ismét közös volt az összes történet, hogy a visszakapcsolási díjat mindenkinek ki kellett fizetnie, függetlenül attól, hogy az Elmű hibázott, vagy az ügyfél valóban tartozott valamennyi áramdíjjal. Néhány olvasónk volt csak elég kitartó ahhoz, hogy visszakérje az áramszolgáltatótól a visszakapcsolási díjat, de a történetekből az rajzolódik ki, hogy az Elműtől nem könnyű pénzt visszaszerezni.
Apa, kezdődik
Megjelentek bejelentetlenül, hogy most azonnal kifizetek huszonvalahányezer forintot, plusz még kilencezret, vagy felmásznak a póznára és lekötik az áramot. Milyen alapon? – kérdeztem, hiszen a számlákat rendesen fizettem. „Nekünk azt mondták, hogy maga nem fizet, papírunk van róla, szerelünk” – mondták az elműsök. Lerohantam a lakásba összeszedtem a pénzt, és kifizettem őket.
Sokakat teljesen meglepett a szerelők érkezése, olyanok is akadtak, akik nem voltak otthon a szereléskor, csak azt vették észre, hogy teljesen sötét van este a lakásban, amikor a munkából hazaérnek, vagy leolvadt a hűtő a nyaralás alatt.
Mi minden ment tönkre?
Nem túl jó érzés úgy hazaérni a nyaralásból, hogy „kiolvadt a fagyasztó, benne 40 kiló kajával főleg hússal. Rohadt húslé szag terjengett az egész lakásban.” Egyik olvasónk mellékelte, hogy milyen ételek romlottak meg nála:
- 2 kg csirkemellfilé: 2400 forint
- 1 kg sertéskaraj: 1400 forint
- 1 doboz Iglo halrúd:1360 forint
- Carte d'Or dobostorta jégkrém: 1200 forint
- 1 zacskó fagyasztott zöldborsó: 300 forint
- 1 zacskó fagyasztott sajttal töltött pulykamell: 940 forint
- 1 zacskó mirelit vegyes zöldség: 300 forint
- 1 csomag füstölt lazac: 600 forint
- 1 kg kolbász: 1000 forint
- 1 doboz camembert sajt: 400 forint
- 3 doboz joghurt: 400 forint
- 3 doboz tejföl: 300 forint
- 1 doboz tej: 180 forint
60 nap, 9000 forint
Az Elmű elmondása szerint az áramot akkor kapcsolják ki, ha a fogyasztónak hatvannapi vagy annál régebbi tartozása van. Ilyenkor egy fizetési emlékeztetőt küldenek, majd egy fizetési felszólítót és egy kikapcsolási értesítőt is, ebben szerepel a kikapcsolás időpontja is.
Ezt – a beszámolók alapján – rengeteg olvasónk nem kapta meg. Az emlékeztetőt normál postai úton küldi az Elmű, a felszólítót és a kikapcsolási értesítőt egy borítékban, tértivevényesen. Egyik olvasónk az alábbi beszélgetést folytatta az Elmű ügyfélszolgálatán:
„Mi alapján kapcsolnak ki figyelmeztetés nélkül kérdem én még kellő hangnemben... A válasz: ki lett értesítve, a tértivevényes küldemény visszajött. Felvilágosítom a kedves hölgyet, hogy a tértivevényt alá kell írni, átvételkor, és én ilyet nem kaptam. Válasz: az nem az ő dolga.”
Az Elmű elmondta, hogy a tértivevényt a postáról közvetlenül is ki lehet kérni, de amennyiben a fogyasztó kéri, az Elmű is el tudja juttatni hozzá. A visszakapcsolásnak egyébként 8948 forintos díja van.
Visszakapcsolás csak személyesen
Visszakapcsolásnál otthon kell lenni, kikapcsolásnál viszont nem. Az Elmű úgy indokolta ezt, hogy a visszakapcsoláskor a berendezésekkel gond lehet, ezért kell ott lenni. Előtte néhány hónappal az egész házban kikapcsolták az áramot valamilyen szerelés miatt, érdekes módon akkor nem kellett mindenkinek otthon lennie a visszakapcsoláshoz.
Sokan kérdezték, hogy ha kikapcsolni lehet úgy is, hogy az érintett nincs otthon, visszakapcsolni miért nem. Az Elmű szerint „az érvényes szabályozás alapján visszakapcsoláskor komplett műszaki felülvizsgálatot kell végeznie a munkatársunknak, mely csak az ügyfél jelenlétében lehetséges.” Tehát valóban otthon kell lenni ahhoz, hogy újra legyen áram a lakásban.
Nem tudni, mikor jönnek
Azt viszont, hogy a visszakapcsolást végző ember pontosan mikor érkezik meg, nem lehet tudni. Ez pedig probléma lehet, mert az Elmű emberei is munkaidőben dolgoznak, tehát a visszakapcsolásra gyakran egy szabadnapot kell kivennie a fogyasztónak.
Volt olyan olvasónk, akinek sikerült elkérnie az Elmű ügyfélszolgálatán a visszakapcsolást végző ember telefonszámát, hogy időpontot tudjanak egyeztetni. Erre viszont elvileg nincs lehetőség és nekünk is csak egy-két olvasó számolt be ilyen rugalmasságról: „Sajnos a visszakapcsolást végző szakember telefonszámát nem tudjuk megadni, mivel a ki- és visszakapcsolások folyamatosan, több munkatárs részvételével zajlanak, és a tartozás kifizetésekor nem lehet tudni, hogy konkrétan ki fogja végezni a visszakapcsolást" – írta az Elmű.
Kártérítés is járhat
Az Elmű az Indexnek azt válaszolta, hogy ha tévesen kapcsolják ki az áramot, az ügyfelet kötbér illeti meg, de a legtöbb olvasónk csak végtelen sorban állásokról és tehetetlen ügyfélszolgálatosokról számolt be. Ha a kikapcsolás miatt kára is keletkezett a fogyasztónak, számlákkal igazolva elvileg azt is vissza lehet kérni. Valószínűleg ez járhatott a sörözőt működtető olvasónk fejében is:
Sörözőt üzemeltetek, a kollégám nyitott és hívott telefonon, hogy az Elmű emberei éppen most kapcsolják le az áramot. Kemény hatezer valahányszáz forint adósságom volt. Be fogom jelenteni őket a fogyasztóvédelemnél és beszélek az ügyvédemmel is, ma nem tudtunk emiatt kinyitni, holnap is kérdéses, kártérítést fogok kérni.
Túlfizetett a halott
Voltak egészen szürreális történetek is, egyik olvasónk például azért maradt áram nélkül, mert a halott édesapjának többet utalt vissza az Elmű, mint kellett volna, ezért tartozást mutatott a nyilvántartásuk.
„Egy hónap után kifizették a visszakapcsolás 9000 forintos díját és 5000 forint bánatpénzt" – hozott sikeres példát egy másik olvasónk.
Lázadás az Elmű ellen
Hogy mit lehet tenni? Néhány olvasónk gondolkodott azon, hogy szolgáltatót vált, de lemondott róla: „Amikor utánanéztem kiderült, hogy egyik így szívat meg, a másik meg úgy. " Mások a fogyasztóvédelemhez akartak fordulni, esetleg be akarták perelni az áramszolgáltatót. Sokan viszont az ügyfélszolgálattal folytatott egy-két hetes levelezés és személyes látogatás után hagyták az egészet. A kilencezer forintos visszakapcsolási díj nem olyan magas, hogy megérje hosszan foglalkozni vele. Különben is, „amit nyertem a rezsicsökkentésen, itt elveszítettem, így könyveltem el magamban” – írta egy olvasónk.
Van viszont, aki a Magyarországon nagy hagyományokkal rendelkező passzív ellenállást tartja a jó megoldásnak:
Ha az Elmű ilyen, szerintem a lakosság részéről is indokolt lenne némi tohonya merevség. A kikapcsolás utáni első lakógyűlésen meg is kértem a lakókat, hogy elműs embert csak az engedjen be a lépcsőházba, akihez jött.