Vendel
5 °C
20 °C

Itt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató

2013.11.11. 12:43
Ez lett az átnevezett autópályakezelő, ami ezentúl csak az e-útdíjjal fog foglalkozni. Az úthálózat menedzselése a Magyar Közúthoz kerül, az NFM néhány milliárdnyi megtakarítást vár a szervezeti átalakítástól.

Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. néven működik visszamenőleges hatálylal november 1-től az Állami Autópályakezelő Zrt. (ÁAK), írja az MTI. Emellett a tevékenységüket is megnyirbálták, csak az e-útdíj és az ahhoz tartozó szolgáltatások maradtak a szervezetnél, minden más a Magyar Közúthoz került. 

Még augusztus elején új vezetőt hoztak az ÁAK élére, Börzsei Tibornak már tudnia kellett, hogy mire szerződik. Akkor hivatalosan cáfolták, hogy a régi vezetést az e-útdíj rendszer botrányos bevezetése miatt rúgták volna ki sietve. Épp ellenkezőleg, pont megdícsérték az eltávolított Bakó Attilát és Horváth Róbertet a kirúgás mellé,  mint "akik áldozatos munkájának is köszönhető az e-útdíjrendszer sikeres bevezetése”

Pocsékul indultak

Az e-útdíjrendszernek már az előkészületei sem mentek gördülékenyen, az indulás napján viszont többször is összeomlott az egész rendszer. Az autópályakezelő szerint túlterheléses támadás érte őket, ám a hiba elhárítása után is zavarokra panaszkodtak a fuvarozók.Volt olyan is, ahol ugyan előre kifizették az útdíjat, de a keret váratlanul lemerült, és amikor újra fizetni próbáltak a kamionosok, a legközelebbi értékesítési helyen nem működő automata fogadta őket.

Sokak szerint a rendszer rosszul számláz, és így összességében milliókkal károsítja meg a fuvarozókat. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) a rendszer átmeneti leállítását is kérte. A panaszok szerint az útvonaltervező térkép hibái miatt pontatlan az útvonaltervezés és a díjkalkulátor, ez pedig lehetetlenné teszi a pontos fuvarszervezést.

Az útdíjrendszer fejlesztőjéről, a több furcsa körülmény után kiválasztott i-Cellről itt olvashat bővebben.

Csak az útdíj maradt náluk

A társaság feladata a díjszedési rendszerek, mint a használatarányos e-matricás rendszer és a megtett úttal arányos Elektronikus Útdíjszedési Rendszer fejlesztése, működtetése, a díjak beszedése és azokkal való elszámolás. Mindemellett az Elektronikus Útdíjszedési Rendszerben a díjellenőrzés-támogatás és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok, valamint az e-matricás rendszerben a díjellenőrzés és a pótdíjazási tevékenység ellátása.

Szeptember elején határozott a kormány arról, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez kerül november 1-jével az ÁAK közútkezelői tevékenysége. A közútkezelő átvette a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetői és fenntartási tevékenységét, ingyenes üzletágátadás keretében. A Magyar Közúthoz kerültek az ehhez szükséges eszközök, a vagyon és a munkavállalók is.

Költségmegtakarítást várnak

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint az MK nonprofit jellegéből adódóan, az ÁAK-tól átkerülő tevékenységekkel kapcsolatos bevételekre irányadó eltérő adózási jogszabályok alapján évi 250 millió forintos megtakarítás valósulhat meg. mondju kállami cégeknél a csökkenő adófizetés csak az egyik zsebből a másikba tologatásként értelmezhető.

A két szervezet üzemmérnökségeinek ésszerűsítése, a duplikációk megszüntetése évente nagyságrendileg félmilliárd forintos kiadáscsökkenést tervez az állam. A közútkezelői tevékenységek racionalizálása és a szervezet-optimalizálás a számítások szerint évente 1-3 milliárd forintos megtakarítást hozhat a becsléseik szerint. Míg az, hogy végül nem építik meg a tervezett - M4 Szolnok, M85, M86 - autópálya-mérnökségeket, 4 milliárd forint pluszt jelent a költségvetésnek.