Rájöttek, hogy rossz így a trafikrendszer
A Kormányzati Információs Központ közleménye szerint a kormány körültekintően járt el, amikor arról döntött, hogy a trafikoknak távozniuk kell a hipermarketekből. Népegészségügyi szempontokat, és a kiskereskedők érdekeit szem előtt tartva hozta meg döntését. Ez az intézkedés a meglévő koncessziós jogokat semmilyen formában nem érinti, ezért a Magyar Államnak semmilyen kártérítési kötelezettsége nincsen.
A trafikok forgalmi adatok elemzésekor kitűnt, hogy a legjobban menő 200 trafik viszi el az összforgalom 17 százalékát, miközben a 6300 trafik közül 2500 a csőd határán van, magyarázták az Origónak a kormányszóvivői irodán, hogy miért kell elhagyniuk a hipermarketeket a dohányboltoknak. Mivel a koncessziós joguk nem veszik el, kártérítésre sem lesznek jogosultak amiatt, hogy költözniük kell.
A Magyar Közlönyben megjelent, szombaton már életbe is lépő szabályok szerint május 30-tól a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű bevásárlóközpontokban, hipermarketekben, illetve a benzinkutakon lévő dohányboltok nem üzemelhetnek.
Légrádi Petra a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt szóvivője az Indexnek elmondta, a 6300 trafikos 9-10 százalékát érinti majd az intézkedés, tehát több mint 600 trafikosnak kell majd jövőre új üzlethelyiség után néznie.
Korábban azt írtuk, 2-5 millió forintos kártérítés is üthetné azoknak a trafikosoknak a markát, akiket a kormány legújabb rendeletével kidobna mostani helyükről. Ezt azonban csak akkor kapnák meg, ha a trafikosok ezzel elvesztenék a koncessziójukat is. A dohányboltokkal kötött szerződésekben ugyanis kikötötték, az államnak kártérítést kell fizetnie, ha a koncessziós szerződést úgy szünteti meg, hogy az nem a trafikos kihágásának következménye.
Azzal, hogy most csak az üzletet kell elhagyni, az államkasszát megkímélhetik. Jelentős kárt okoznak viszont a trafikosoknak, hiszen pont ezeken a helyeken volt a legdrágább a boltok kialakítása. Sok hipermarketben külön bejáratot kellett például nyitni az üzletre, hogy megfeleljen a törvény előírásának. Kérdés, ki téríti majd meg a hoppon maradt trafikosoknak ezeket a meg nem térülő beruházásokat.
Légrádi Petra az Indexnek elmondta, arról, hogy lesz-e vagy nem kompenzáció, a jogalkotó dönt majd, így erről nem tud felvilágosítást adni.