Az Unióhoz fordul az Együtt-PM az M4-es autópálya építésének ügyében

2014.01.03. 13:11

Uniós vizsgálatot kezdeményez az Együtt-PM az M4-es autópálya építési költségei miatt, írja az MTI. Az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz (OLAF) és az Európai Számvevőszékhez fordul Jávor Benedek, az Együtt-PM szövetség társelnöke az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építési költségei miatt.

A politikus pénteki sajtótájékoztatóján elmondta, azért tett bejelentést és kért vizsgálatot, hogy az uniós szervezetek tárják fel, miért kerül kilométerenként 3,8 milliárd, összesen 110 milliárd forintba az autópályaszakasz építése, vannak-e korrupcióra, illegális pártfinanszírozásra utaló bizonyítékok. Jávor Benedek hozzátette, korábban a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnál és a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nél is vizsgálatot kezdeményezett – mivel a szakasz építése a legdrágább a magyarországi autópálya-építések között –, ám érdemi választ nem kapott.

De mi került 29 kilométeren 110 milliárdba? Az erről szóló cikkünket itt olvashatja.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint ezért kerül ennyibe 

Az NFM Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása szerint a hazai autópálya-építések fajlagos kilométer költsége 2013-ban 2,3 milliárd forint volt. A 2009-es mutatóhoz képest e kiadások mindössze tíz százalékkal emelkedtek, miközben a bitumen- és az üzemanyagárak, a bér- és rezsiköltségek átlagosan 45 százalékkal nőttek az elmúlt négy évben. Az egyes esetekben magasabb fajlagos kilométerköltséget mindig a komplex műszaki tartalom (pl. új hidak, alagutak építése) vagy a különleges eljárások (pl. a rossz minőségű altalaj miatt szükséges) alkalmazása indokolja.

Az M4 autópálya 29 kilométeres Abony-Fegyvernek szakaszán összesen 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok miatt (ártér, belvíz, Natura2000 területek, Tisza, Zagyva, Tisza holtágának közelsége) csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki. A 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka tehát a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a három szakaszra kiírt nyílt közbeszerzési eljárásokon a legalacsonyabb árat adó kivitelezőkkel kötött szerződést.

A fajlagos kilométerköltségek hasonló vagy akár jelentősen magasabb szintjére a környező országokban is van példa. Szlovákiában az R2 autópálya 13 műtárgyat tartalmazó 10,4 kilométeres szakaszának ára kilométerenként 5,7 milliárd forint, az osztrák A5 25 kilométeres szakaszáé 3,9 milliárd forint.

Az M4 Abony-Fegyvernek szakasz megépítését az Új Széchenyi Terv forrásai segítik, a forrásfelhasználás uniós egyeztetése más nagyprojektekhez hasonlóan ebben az esetben is kötelező. A támogatási kérelmet ennek megfelelően Magyarország tavaly októberben megküldte Brüsszelnek. A hivatalos tájékoztatás alapjána kérelmet befogadták, a projektek esetében szokásos vizsgálatot megkezdték. A több hónapon át tartó áttekintés a már ismert gyakorlat alapján elsősorban az adott fejlesztés indokoltságára, a kivitelezés költségeire és a környezetvédelmi szempontokra terjed ki. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. minden, a megalapozott véleményalkotáshoz szükséges információt megad az európai intézményeknek.