Szabolcs
14 °C
28 °C

Akkora az orosz Paks-hitel, mint az IMF-hitel

2014.01.15. 16:04

A tervezett 10-12 milliárd euró paksi hitel nagyságrendileg egyedül a 2008-as EU/IMF hitelfelvételhez hasonlítható – írja a Napi.hu. A 19 milliárd eurós keretből 12,8 milliárdot hívott le az állam – ám a hasonlóságok ezzel véget is érnek. A tervezett paksi hitel felvevője az MVM Zrt. lehet, így GDP 10 százalékára rúgó összeg nem növeli az államadósságot.

Eldugjuk az államadósságot

A héten Moszkvában aláírt orosz-magyar atomenergiai együttműködés keretében épülő új paksi atomerőművi blokkok építéshez kapcsolódó hitel - 2014-es értéken számolva - a GDP 10 százalékát meghaladó mértékben is növelheti az államadósságot.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kedden még arról beszélt, hogy az erőmű építéséhez kapcsolódó orosz hitel részletei egyelőre nem véglegesek, azokat jelenleg is tárgyalják.Nagy szükségünk arra, hogy az orosz fél ebben a helyzetben belépjen finanszírozóként - fogalmazott a tárcavezető, azt viszont nem árulta el, mekkora lesz a kamat.

A konstrukcióról - mint ahogy az egész paksi ügylet lebonyolításáról - a kormány alig árul el valamit, de az biztos, hogy a 10 milliárd eurós hitel felvevője nem közvetlenül a magyar állam lesz, így az nem növeli a kimutatott az államadósságot. Ehelyett a majdnem száz - pontosan 99,87 - százalékos állami tulajdonban lévő MVM Magyar Villamos Művek Zrt. lesz az adós (Az MVM Zrt.-ben 0,13 százalékos tulajdonnal rendelkezik néhány önkormányzat, magánszemély és cég).

Papíron nem számít bele

A nemzetközi szokások szerint ilyen mértékű ügylet keretében minimumelvárás az állami garancia, ráadásul a tárgyalások is a két szuverén állam között folynak. Így, amíg nem váltják be az állami garanciát, addig papíron nem számít bele az államadósságba a leendő hitel. (Ez a megoldás hasonlít az MFB Zrt.-nek az első Orbán-kormány idején előszeretettel alkalmazott használatához, amikor a büdzsé névleges kímélése végett a fejlesztési bank hitelezett.)

A hitelfelvétel mértéke - a nyilvánvaló különbözőségek ellenére - egyedül a 2008-as EU/IMF mentőcsomaggal állítható párhuzamba. Akkor, 2008 novemberében a Nemzetközi Valutaalap a magyar állam számára 12,5 milliárd eurós, a Európai Unió további 6,5 milliárd eurós hitelkeretet nyitott. A páros által biztosított 19 milliárd forintos keretből végül 2008-2009-ben összesen 12,8 milliárd eurót hívott le a magyar állam. A hitelkeret utolsó részlete az EU felé 2016 második negyedében fut ki, vagyis a csomag teljes futamideje hét év lesz. Az IMF-hitelt a magyar állam tavaly előtörlesztette.

AZ IMF/EU hitelkeret törlesztése (millió euró)
   IMF Európai Bizottság Összesen
2011. IV. né    2000 2000
2012. I. né 614    614
2012. II. né 906    906
2012. III. né 906    906
2012. IV. né 913    913
2013. I. né 913    913
2013. II. né 913    913
2013. III. né 2138    2138
2014. IV. né    2000 2000
2016. II. né    1500 1500
Összesen: 7302 5500 12802

Vagyis futamidejében a tervezett orosz hitel jelentősen eltér az IMF-hiteltől, hiszen 30 éves futamidejű lehet, az elején 9 év türelmi idővel. A konstrukció miatt nagy valószínűséggel a paksi hitelből nem lesz államadósság, hisz az adósságszolgálatot az új blokkok nyeresége elvileg fedezi, ehhez persze az kell, hogy nyereséggel és stabilan értékesíteni lehessen az új blokkokban megtermelt áramot. Ezzel együtt az ügyletet megítélni ennél jobban a részletek ismerete nélkül nem lehet.

A török példa

A teljes külső finanszírozásra példa Törökországban az akkuyui erőmű, amelyet úgynevezett BOO (Build, Own, Operate) formában épít a Roszatom. Ebben a konstrukcióban az orosz cég biztosítja a finanszírozást, az építést és a működtetést, a török állam pedig garantálja az engedélyeztetést, illetve az áram átvételét 18 éven át, kilowattóránként garantált 12,35 dollárcentes áron. Az erőművet felerészben török cégek építik, az orosz fél pedig ingyen biztosítja a személyzet kiképzését és a szükséges szimulátort is - a négyblokkos projekt 2010-es áron 20 milliárd dollárba (csaknem 4800 milliárd forintba) kerül.