Elvinné a hiteltörlesztés Paks bevételét

2014.01.17. 12:15 Módosítva: 2014.01.17. 12:15
Nem teljesen kizárt, hogy akár népszavazás is indulhat a paksi atomerőmű bővítéséről. Ha mégsem lesz, az Együtt-PM kezdeményezése arra mindenképp jó lehet, hogy a Nemzeti Választási Bizottság – később akár az Alkotmánybíróság – betekinthessen a Putyin és Orbán között Moszkvában kötött, Paksról szóló nemzetközi szerződésbe. A kormány lemondott a tenderről, amit az ellenzéknek is csak egy része sajnál. Egyelőre Brüsszelben sem emeltek ez ellen kifogást.

„A magyar GDP 10 százalékát kitevő kölcsön olyan terhet ró Magyarországra, amit évtizedeken át nyögni kell. Indokolt, hogy erről a választók döntsenek” – jelentette ki a paksi atomerőmű bővítéséről szóló, Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin közötti Moszkvában kötött keddi megállapodás nyomán Jávor Benedek.

Az Együtt-PM társelnöke négy, népszavazásra javasolt kérdést juttatott el a Nemzeti Választási Bizottsághoz (NVB). A testületnek 60 napja van, hogy eldöntse, lehet-e a feltett kérdések valamelyikéről népszavazást tartani.

Jávor négy népszavazási kérdése

  • Egyetért-e Ön azzal, hogy ne épüljön az orosz állam által nyújtott hitelből újabb atomerőművi blokk Magyarországon?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar állam ne vegyen fel hitelt a paksi atomerőmű bővítésére?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy a paksi atomerőmű bővítésének kivitelezőjét nyílt közbeszerzési eljárásban kelljen kiválasztani?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy 2020-ig a paksi atomerőmű bővítéséről ne szülessen végleges döntés?

Lehet-e Paksról népszavazni?

A népszavazásról szóló kérdésekről első körben az NVB dönt. A testületnek 60 napja van, hogy állást foglaljon, ezt megtámadva az Alkotmánybíróság mondhatja ki a végső szót. Az alaptörvény szerint nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségről nem lehet népszavazást tartani.

Akar Paksról népszavazni?

„Hogy a feltett kérdés sérti-e a vállalt kötelezettséget, arról csak úgy dönthet az NVB, ha látja a szerződést" – mondta az Indexnek Valki László. A nemzetközi jogász szerint ha a döntést ezután megtámadja a kérdések benyújtója, és így az ügy az Alkotmánybíróság elé kerül, akkor ez a testület szintén csak a nemzetközi szerződés – tehát az állam, a kormány képviseletében eljárók által aláírt szerződés – ismeretében hozhatja meg a népszavazást elutasító vagy támogató döntését.

Tendert és későbbi döntést követelhetünk is

Hogy a Paksot érintő nemzetközi szerződés ismerete nélkül nem lehet dönteni a népszavazási kérdésről, azt megerősítette Pozsár-Szentmiklósy Zoltán is. Az ELTE ÁJTK alkotmányjogásza szerint a nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségre vonatkozó kitétel mellett a másik akadály a népszavazás előtt az a tilalom lehetne, amely szerint referendumot nem lehet kiírni a központi költségvetést érintő kérdésben. „Az érintettségnek azonban ilyen esetben is konkrétnak, az adott költségvetési évhez kötődőnek kell lennie, ez pedig nem következik szükségszerűen a kérdésekből” – mondta a Magyar Helsinki Bizottság jogásza.

„Azok a kérdések, amelyek pénzügyi vonatkozásokat vagy nemzetközi szerződést nem érintenek  – ilyenek lehetnek a döntés 2020 utánra javasolt halasztása vagy a közbeszerzésre vonatkozó felvetés –, tartalmukban nem kifogásolhatók. Egyértelmű megfogalmazás esetén nincs akadálya a kérdések hitelesítésének és a népszavazásnak” – közölte az alkotmányjogász.

Drága, drága, drága

Az Együtt-PM társelnöke szerint ha a magyar kormány elfogadja Moszkvától a hírek szerint nagyjából 10 milliárd eurós – 3000 milliárd forintos – hitelt a két orosz blokk paksi felépítésére, akkor az egy kedvezőnek mondható, ötszázalékos kamat mellett is évi 125-150 milliárd forint terhet jelent majd a költségvetésnek, miközben a magyar államadósság jelenleg is már a GDP 80 százaléka körül áll.

„125 milliárd forint a paksi atomerőmű éves bevétele. És akkor még nem fizettünk munkaerőt, nem vettünk fűtőanyagot. Ha valaki ilyen körülmények között oda jut, hogy az új erőmű rentábilisan működtethető, annak csak gratulálni tudok” – mondta a politikus, aki szerint az összeget ráadásul látványosan megdobhatja, ha csak egy-két évvel elhúzódik az építkezés, vagy csak egy kevéssel magasabb a kamat.

Útban lehet a saját alaptörvény

Jávor szerint a hitel felvétele ellentétben állhat a Fidesz kétharmados többségével elfogadott alaptörvénnyel is, amely az adósságplafonról rendelkezik. Eszerint „nem vehető fel olyan kölcsön, és nem vállalható olyan pénzügyi kötelezettség, amelynek következtében az államadósságnak a teljes hazai össztermékhez viszonyított aránya a megelőző évben fennállóhoz képest növekedne”. 

Ez látványos GDP-növekedéssel megoldható, ám ha ez nem következik be, úgy Jávor szerint az sem kizárt, hogy a kormány ismét módosítaná „saját alkotmányát”. Talán ezzel is összefügg, hogy a tavaszi ülésszak kezdete január 20-ról február elejére csúszott. Enélkül Jávor szerint a szerződés alkotmányjogi szempontból akár semmissé is válhat.

Zsigerből stika

Jávor szerint a legaggályosabb elem a történetben azonban az, hogy a kormány tender nélkül választotta ki az orosz felet a bővítéshez. „Megfosztottuk magunkat a lehetőségtől, hogy minden ajánlatot megvizsgáljunk, és most el kellene hinnünk Lázár János két szeméért, hogy az orosz ajánlat volt a legjobb.”

„Ettől a kormánytól zsigerileg idegen a nyilvánosság, szerintem eleve így, stikában akartak dönteni” – mondta Jávor, ügyesen kikerülve a mutyi szót. Szerinte ha valóban olyan meggyőző érvei vannak a kormánynak, akkor a nyilvánosság elé is kiállhatna, hogy felfedje a részleteket a döntésről: milyen kezességet vállalt az állam, milyen feltételekkel kapjuk a hitelt, és pontosan mennyit.

Közérdekű adatigénylés

Nemcsak Orbán és Putyin állapodott meg, de az orosz állami Roszatom konzorciumhoz tartozó, a külföldi beruházásokért felelős Rusatom Overseas is szerződést kötött a Magyar Villamosművekkel (MVM) és az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt.-vel. A szerződések „az energiablokkok alapvető építési feltételeiről”, „üzemanyag-ellátás alapvető feltételeiről” és az „Energiablokkok üzemeltetésének alapvető feltételeiről szólnak”. A szerződések kikérése érdekében közérdekű adatigényléssel fordult az Index az MVM-hez.

Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján azt ígérte, két hét múlva megismerhetők lesznek a szerződés részletei. Legalábbis azé a nemzetközi szerződésé, amelyet a magyar kormányfő és az orosz elnök írt alá. (Az állami Roszatom és az MVM szerződése nem lesz az, ezért közérdekű adatigénylést indítottunk.) A Miniszterelnökséget vezető államtitkár szerint fél éven belül az összes kérdésben megállapodnak az orosz féllel. Hogy a pontos megállapodás a hitelről még hátravan, azt megerősítette az orosz állami Roszatom konzorcium vezetője is. Szergej Kirijenko elmondta: 10 milliárd euró hitelből indul ki Moszkva, de a végösszeg az erőmű bővítéséről szóló tárgyalásokon kialakított pontos technikai paraméterek alapján dől el.

Brüsszelnek nem hiányzik a tender

Azt már szerdán közölte az Európai Bizottság szóvivője, Sabine Berger, hogy a brüsszeli testület sosem nyilatkozott arról, hogy a magyar hatóságoknak kellett volna-e tendereztetni, vagy sem. Az Euratom-egyezmény keretében már megvizsgálták a Brüsszelbe eljuttatott megállapodást, és ebből a szempontból nem emeltek kifogást. Közbeszerzési szempontból azonban továbbra is vizsgálja a belső piaci főigazgatóság a megállapodás szövegét – tudta meg az Eurológus.

Nem kerget az atom

Jávor decemberben nyújtott be egy törvénymódosítási és egy határozati javaslatot, amely parlamenti felhatalmazást írt volna elő a kormánynak a paksihoz hasonló szerződések megkötésére. „A javaslatot azonban még tárgysorozatba sem vette a parlament. Most rendkívüli ülést szeretnénk, amelyen az atomtörvény módosítását és a határozati javaslatot vitatná meg a törvényhozás” – mondta az ellenzéki politikus.

A párt bevallottan ellenzi az atomerőmű bővítését, és a nukleáris energia helyett a megújuló energiában látja a kiutat. Jávor szerint azonban, még ha csak az atomenergia fejlesztésével lehetne is biztosítani az energiaellátást, akkor sem kényszerít semmi, hogy erről most döntsünk. A két jelenlegi paksi blokk – amelynek kiváltását szolgálná hosszú távon a bővítés – 2035-ig működhet. Az új blokkok megépítése tíz évig tarthat, így elég, ha 2020 után születik döntés.

„Évről évre olcsóbb a megújuló energia bekerülési költsége, hat-nyolc év múlva sokkal stabilabban fogják biztosítani az energiaellátást. Most egyszerűen nincs elegendő információnk, hogy helyesen döntsünk” – vélte Jávor, aki szerint akár az atomenergia-technológia fejlődése – a negyedik generációs erőművek megjelenése – is jobb döntéshez segíthetne hozzá néhány évvel később.

D KOS20110323004

Fotó: Koszticsák Szilárd

Végre a Jobbik útján jár Orbán

„Kellemes meglepetéssel szolgált a keddi hír, hogy a kormány végre egyszer képes volt a nemzeti érdeket követve dönteni” – jelentette ki Gyöngyösi Márton. A parlament külügyi bizottságának jobbikos alelnöke szerint „végre azt csinálta a kormány, amit a Jobbik évek óta sulykol”. Pártja azért nem szólalt meg az elmúlt két napban, mert egyetértett a fejleményekkel. „Ésszerűnek tartjuk, hogy azok bővítsék az erőművet, akik a korábbi beruházást is elvégezték, és ismerik azt a technológiát" – mondta a jobbikos politikus, megjegyezve, hogy mindez jól illeszkedik a pártja által már 2010 előtt meghirdetett keleti nyitás politikájába. Nem véletlen, hogy Vona Gábor pártelnök a vezetője a parlament orosz–magyar baráti társaságának is.

Elmúlt háromszor nyolc év

Bár a moszkvai megállapodás részletei Gyöngyösi előtt sem ismertek, a politikusnak nincs kétsége afelől, hogy jó döntés született. „Oroszország stratégiai partner, a megállapodás megteremti az energetikai biztonságot, lehetővé teszi a diverzifikációt. Mindazt, ami növeli az Európai Uniótól és a Nemzetközi Valutaalaptól való függetlenségünket, azt támogatjuk” – jegyezte meg a 10 milliárd eurós hitelfelvétel lehetőségéről a politikus, aki nem hiányolja az elmaradt tendert.

Gyöngyösi bizonyos benne, hogy Oroszország kínálta volna a legjobb feltételt, „persze meg lehetett volna futni a kört a tenderrel”, de a végeredmény ugyanez lett volna. „Egyébként sem áll Magyarország érdekében, hogy olyan országokkal és cégekkel szerződjünk, akik az elmúlt 24 évben tönkretették az országot.”

Jól döntött a rossz kormány

Gyöngyösi azonban hozzátette: ismerve a Fidesz-kormányt, nem zárható ki, hogy hozzá közeli cégeket hoz majd helyzetbe. „A Közgép a hulladékkezeléstől az árvízvédelemig mindenhez ért, nyilván a paksi bővítésből is jut majd egy nagy szelet” – jegyezte meg ironikusan a politikus, hangsúlyozva, hogy ezt azonban el kell választani az oroszokat érintő döntéstől. „Nem az oroszok bűne, hogy ilyen kormányaink vannak” – mondta. Gyöngyösi a népszavazást sem hiányolja Paks ügyében, mondván, ez szakmai kérdés, amiben kormányoknak kell dönteniük. A racionális döntéssel szemben a Jobbik nem látja értelmét a politikai hecckampánynak – mondta az Együtt-PM népszavazási kezdeményezésére utalva.

Ha olcsó az atom, jöhet

2011-ben a Medián felmérése szerint – amit az Origónak készített – a megkérdezettek 32 százaléka támogatta, 63 százaléka ellenezte a paksi atomerőmű élettartamának meghosszabbítását. Új atomerőmű építését a válaszadók 36 százaléka támogatja, 58 százaléka viszont nem.

Ezzel szemben az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. tavaly augusztusban egyszerre két, egymástól független, reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett el: e felmérések szerint a lakosság 76 százaléka ért egyet a paksi atomerőmű működésével, amit az objektum 30 kilométeres körzetében élők 95 százaléka támogat. A megkérdezettek közül a legtöbben (43 százalék) a nukleáris energiát tartották a legolcsóbb villamosenergia-forrásnak.

Bár a megújuló energiákba vetett bizalom továbbra is magas, a lakosság jelentős többsége (69 százalék) meghatározó szempontként említette az energia árát. A lakosság nagyobb része nem lenne hajlandó többet fizetni a villamos energiáért, ha azt drágább energiaforrásokból állítanák elő – még ha az megújuló is.