Nem elég biztonságos a Dreamliner
Bár folyamatosan javul, még mindig nem kielégítő a Boeing 787 Dreamliner megbízhatósága - mondta Mike Fleming, a cég háttérszolgáltatásaiért felelős vezetője pénteken Osloban, írja, az MTI.
Elmondása szerint folyamatosan dolgoznak a 787-esen, és lassan, de javítani tudnak a helyzeten. Jelenleg a típus megbízhatósági rátája 98 százalékos, tehát minden száz járatot teljesítő gépből kettő hibásodik meg. Szerencsére a Boeing nem elégedett ezzel az eredménnyel, a széles törzsű piacon népszerű 777-es típusuk 99,4 százalékos megbízhatósággal üzemel, és ezt kell a Dreamlinernek is elérnie.
A Boeing a 787 Dreamlinerrel korszakot akart váltani, rengeteg újítást vezetett be a típussal: egyebek mellett a légiiparban addig nem használt lítium-ion akkumulátorokat építettek be és áttervezték az elektromos rendszereket is, a gép törzsét jelentős részben kompozit anyagokból építették, hajtóművei pedig 20 százalékkal gazdaságosabban üzemelnek.
A bevezetés után viszont számos probléma akadt a géptípussal: először üzemanyag-szivárgások miatt kellett több gépet ideiglenesen kivonni a szolgálatból. A Japan Airlines Ubéból Tokióba tartó tavaly január 16-i járatának meg kellett szakítani az útját, mert az egyik akkumulátor kigyulladt. Ugyanez a hiba történt a társaság egy másik, Bostonban parkoló 787-esével is.
Ez után a JAL és az All Nippon Airways is kivonta a szolgálatból a géptípust és vizsgálatot rendelt el, majd az FAA is megtiltotta a típus üzemeltetését a légitársaságoknak és felszólította a Boeinget, hogy tervezze át az akkumulátorokat. Az amerikai gyártó ennek eleget tett, az FAA április 27-ével ismét engedélyezte a Dreamlinerek repülését.
Idén január 14-én szintén a JAL egyik 787-esének akkumulátora hibásodott meg, a repülés előtti ellenőrzés során füstöt észleltek a szakemberek.