Most akkor létezik vagy sem a Sportsdirect.com?

2014.02.25. 07:22
De kinek állhat érdekében a kiskereskedelmi oknyomozás akadályozása?

Nem minden nap vetemedik az újságíró komoly tényfeltárásra.

Épp ezért fáj annyira, hogy pont egy szabad szemmel is könnyen látható kiskereskedelmi jelenség feltárásába tört bele a bicskám. Arra voltam kíváncsi, hogy a magyar neten is fellelhető, de valódi, ajtóval-tetővel felszerelt boltokat is üzemeltető Sportsdirect.com létezik vagy sem? 

Komoly, kisemberi értelemben is fontos kérdéseket feszeget ugyanis, hogy mit várhatunk egy új cég piacralépésétől. Itt van például egy ilyen kérdés:

mennyivel több pénz marad a zsebemben nekem, mint vásárlónak, ha ezek itt árversenyezni kezdenek egymással?

A tanulságot egyből el is árulom: minden jel arra mutat, hogy a brit Sportsdirect.com, a magyar sportszer-kiskereskedelmi piac legújabb, negyedik szereplője létezik.

Van például holnapjuk, aminek bár egy része angolul van, és az árak is fontban vannak megadva, nyilvánvalóan webshopként funkcionál. De van más is. 

A nép nem hazudik

A Sportsdirect.com létezésére utaló jeleket találtam a népi internet legmélyén, a gyakorikerdesek.hu-n is.

Valaki rendelt már a Sportsdirect.com oldalról? Ha igen, hány nap alatt érkezett meg a csomagja? Kellett vámot fizetni? Milyen formában szállították ki?

– teszi fel a mi kérdéseinket is egy hoge nevű felhasználó.

Szia! Már többször rendeltem és nem volt vám. Max 5 nap és itt van. A postaköltség általában 2000Ft-nál kezdődik és akkor növekszik, ha nehezebb a csomag. Az árak sokkal jobbak, mint a magyarországi üzleteikben!!!

 – írja Wolf76.

Mi ez, ha nem komoly bizonyíték?

A honlapon ráadásul azt írják, a SportsDirect.com csoport jelenleg több mint 470 üzlettel rendelkezik. Üzletei Írországban, Belgiumban, Franciaországban, Portugáliában, Hollandiában és Szlovéniában is megtalálhatók. Magyarországon Miskolc és Debrecen után tavaly nyáron a budapesti Aréna Plázában is boltot nyitottak (viszont a honlapjuk alapján csak két boltjuk van Magyarországon). 

Nem egyszerű az újságíró munkája

Szemfülesen kihasználva azt, hogy a webshop három bolttal is rendelkezik, a parttalan emailezéstől megfáradva harcnemet váltottam: felváltva hívogattam a három boltot napokon keresztül. Mindhiába.

Törekvéseimet táblázatban is összefoglaltam.

hogyan érdeklődtem tényfeltárói céllal a Sportsdirectnél a tényfeltárás megakadályozásának formája
 angolul a sportsdirect.com-on talált emailcímen nincs válasz
magyarul a sportsdirect.com-on talált emailcímen nincs válasz
angolul az angliai sportdirect.com Facebook-oldalán nincs válasz
telefonon a debreceni áruházban telefon kicseng, nem veszik fel
telefonon a budapesti Aréna Plázában telefon kicseng, nem veszik fel
telefonon a budapesti Aréna Pláza infóvonalán válasz: nem tudnak más számot adni, mások is panaszkodnak, hogy nem lehet őket elérni
telefonon a miskolci áruházban telefon kicseng, nem veszik fel

Becsléseim szerint a három boltot legalább háromszor próbáltam felhívni, ez kilenc hívás. Az Aréna Pláza infóvonalát elsőre elértem, ekkor tartunk tíz próbálkozásnál. Ha ehhez hozzávesszük a három levelet, az összesen 13 próbálkozást jelent. Mivel 13 próbálkozásból egyszer sem sikerült komoly tényfeltárói tevékenységet végeznem, a hatékonysági rátám nulla százalékos. Ezt egy szemléletes grafikonon is ábrázoltam.

 

Magasabb szintre lép az oknyomozás

Eddigi rövid újságírói karrierem alatt azonban egy dolgot biztosan megtanultam: 

a sikeres ember nemet mond a kudarcra.

És van egy másik alapelvem is, ez járt a fejemben, amikor úgy döntöttem, személyesen megyek utána a kiskereskedelem feltárásra váró tényeinek az Aréna Plázában. Ezt még a Corvinusos évek alatt tanultam Gábortól, a legsikerorientáltabb embertől akit ismerek. Így hangzik: "A sikeres ember igent mond a sikerre." 

Persze a boltban is egyből igent mondtam, ki is derült, hogy azért nem válaszoltak a telefonhívásaimra, mert a telefon a pénztár mellett van, így ha nagy a forgalom, akkor erre már nem érnek rá.

Megkaptam viszont a cég hr-esének telefonszámát, aki átirányított a cég egy képviselőjéhez, akinek a kérdéseimet is elküldtem. Őt háromszor kerestem még meg és minden egyes alkalommal új határidőre ígért nekem választ. Ebből viszont sajnos még mindig nem tudtam meg annál többet, hogy cég létezik.

A versenytársak sem hazudnak

A magyar piac negyedik szereplőjéről viszont nem csak a magyar internet tud: az iparági helyzet felmérésének céljából a Decathlonnál, a Hervisnél és az Intersportnál is érdeklődtem.

A Sportsdirect.com jelenleg 2 fővárosi és 2 vidéki bolttal van jelen Magyarországon –azaz a 27 áruházzal, országos lefedettséggel rendelkező Hervis számára nem érezhető a jelenléte

– írta a Hervis, tovább bonyolítva a magyarországi boltok számával kapcsolatos kérdéskört.

Nem ennyire nyugodt viszont a piacvezető Decathlon. Szerintük a Sportsdirect.com érkezése biztos, hogy felkavarja az állóvizet, hiszen a cég több külföldi országban bizonyított már és agresszív árképzésével, nemzetközi márkáival a fent említett 3 szereplőre különböző mértékben ugyan, de mind hatással van.

Az Intersporttól pedig azt tudtam meg, hogy a SportsDirect.com az alacsonyabb árszegmensben versenyzik és hogy termékkörüket többnyire általában a korábban nagy nevű márkák modelljei jelentik. A cég szerint már így is nagy a verseny a magyar piacon és úgy gondolják, ebben a szegmensben már túl sok is a négy multi.

Minden jel arra mutat tehát, hogy a komoly változások vannak a magyar sportszer-kiskereskedelmi piacon. A részleteket viszont homály fedi. Sűrű homály, amelyet sajnos úgy tűnik, a komoly tényfeltáró törekvések sem képesek eloszlatni. És úgy tűnik, ezen a Sporsdirect.com sem akar változtatni.