Most akkor létezik vagy sem a Sportsdirect.com?
További Gazdaság cikkek
Nem minden nap vetemedik az újságíró komoly tényfeltárásra.
Épp ezért fáj annyira, hogy pont egy szabad szemmel is könnyen látható kiskereskedelmi jelenség feltárásába tört bele a bicskám. Arra voltam kíváncsi, hogy a magyar neten is fellelhető, de valódi, ajtóval-tetővel felszerelt boltokat is üzemeltető Sportsdirect.com létezik vagy sem?
Komoly, kisemberi értelemben is fontos kérdéseket feszeget ugyanis, hogy mit várhatunk egy új cég piacralépésétől. Itt van például egy ilyen kérdés:
mennyivel több pénz marad a zsebemben nekem, mint vásárlónak, ha ezek itt árversenyezni kezdenek egymással?
A tanulságot egyből el is árulom: minden jel arra mutat, hogy a brit Sportsdirect.com, a magyar sportszer-kiskereskedelmi piac legújabb, negyedik szereplője létezik.
Van például holnapjuk, aminek bár egy része angolul van, és az árak is fontban vannak megadva, nyilvánvalóan webshopként funkcionál. De van más is.
A nép nem hazudik
A Sportsdirect.com létezésére utaló jeleket találtam a népi internet legmélyén, a gyakorikerdesek.hu-n is.
Valaki rendelt már a Sportsdirect.com oldalról? Ha igen, hány nap alatt érkezett meg a csomagja? Kellett vámot fizetni? Milyen formában szállították ki?
– teszi fel a mi kérdéseinket is egy hoge nevű felhasználó.
Szia! Már többször rendeltem és nem volt vám. Max 5 nap és itt van. A postaköltség általában 2000Ft-nál kezdődik és akkor növekszik, ha nehezebb a csomag. Az árak sokkal jobbak, mint a magyarországi üzleteikben!!!
– írja Wolf76.
Mi ez, ha nem komoly bizonyíték?
A honlapon ráadásul azt írják, a SportsDirect.com csoport jelenleg több mint 470 üzlettel rendelkezik. Üzletei Írországban, Belgiumban, Franciaországban, Portugáliában, Hollandiában és Szlovéniában is megtalálhatók. Magyarországon Miskolc és Debrecen után tavaly nyáron a budapesti Aréna Plázában is boltot nyitottak (viszont a honlapjuk alapján csak két boltjuk van Magyarországon).
Nem egyszerű az újságíró munkája
Szemfülesen kihasználva azt, hogy a webshop három bolttal is rendelkezik, a parttalan emailezéstől megfáradva harcnemet váltottam: felváltva hívogattam a három boltot napokon keresztül. Mindhiába.
Törekvéseimet táblázatban is összefoglaltam.
hogyan érdeklődtem tényfeltárói céllal a Sportsdirectnél | a tényfeltárás megakadályozásának formája |
angolul a sportsdirect.com-on talált emailcímen | nincs válasz |
magyarul a sportsdirect.com-on talált emailcímen | nincs válasz |
angolul az angliai sportdirect.com Facebook-oldalán | nincs válasz |
telefonon a debreceni áruházban | telefon kicseng, nem veszik fel |
telefonon a budapesti Aréna Plázában | telefon kicseng, nem veszik fel |
telefonon a budapesti Aréna Pláza infóvonalán | válasz: nem tudnak más számot adni, mások is panaszkodnak, hogy nem lehet őket elérni |
telefonon a miskolci áruházban | telefon kicseng, nem veszik fel |
Becsléseim szerint a három boltot legalább háromszor próbáltam felhívni, ez kilenc hívás. Az Aréna Pláza infóvonalát elsőre elértem, ekkor tartunk tíz próbálkozásnál. Ha ehhez hozzávesszük a három levelet, az összesen 13 próbálkozást jelent. Mivel 13 próbálkozásból egyszer sem sikerült komoly tényfeltárói tevékenységet végeznem, a hatékonysági rátám nulla százalékos. Ezt egy szemléletes grafikonon is ábrázoltam.
Magasabb szintre lép az oknyomozás
Eddigi rövid újságírói karrierem alatt azonban egy dolgot biztosan megtanultam:
a sikeres ember nemet mond a kudarcra.
És van egy másik alapelvem is, ez járt a fejemben, amikor úgy döntöttem, személyesen megyek utána a kiskereskedelem feltárásra váró tényeinek az Aréna Plázában. Ezt még a Corvinusos évek alatt tanultam Gábortól, a legsikerorientáltabb embertől akit ismerek. Így hangzik: "A sikeres ember igent mond a sikerre."
Persze a boltban is egyből igent mondtam, ki is derült, hogy azért nem válaszoltak a telefonhívásaimra, mert a telefon a pénztár mellett van, így ha nagy a forgalom, akkor erre már nem érnek rá.
Megkaptam viszont a cég hr-esének telefonszámát, aki átirányított a cég egy képviselőjéhez, akinek a kérdéseimet is elküldtem. Őt háromszor kerestem még meg és minden egyes alkalommal új határidőre ígért nekem választ. Ebből viszont sajnos még mindig nem tudtam meg annál többet, hogy cég létezik.
A versenytársak sem hazudnak
A magyar piac negyedik szereplőjéről viszont nem csak a magyar internet tud: az iparági helyzet felmérésének céljából a Decathlonnál, a Hervisnél és az Intersportnál is érdeklődtem.
A Sportsdirect.com jelenleg 2 fővárosi és 2 vidéki bolttal van jelen Magyarországon –azaz a 27 áruházzal, országos lefedettséggel rendelkező Hervis számára nem érezhető a jelenléte
– írta a Hervis, tovább bonyolítva a magyarországi boltok számával kapcsolatos kérdéskört.
Nem ennyire nyugodt viszont a piacvezető Decathlon. Szerintük a Sportsdirect.com érkezése biztos, hogy felkavarja az állóvizet, hiszen a cég több külföldi országban bizonyított már és agresszív árképzésével, nemzetközi márkáival a fent említett 3 szereplőre különböző mértékben ugyan, de mind hatással van.
Az Intersporttól pedig azt tudtam meg, hogy a SportsDirect.com az alacsonyabb árszegmensben versenyzik és hogy termékkörüket többnyire általában a korábban nagy nevű márkák modelljei jelentik. A cég szerint már így is nagy a verseny a magyar piacon és úgy gondolják, ebben a szegmensben már túl sok is a négy multi.
Minden jel arra mutat tehát, hogy a komoly változások vannak a magyar sportszer-kiskereskedelmi piacon. A részleteket viszont homály fedi. Sűrű homály, amelyet sajnos úgy tűnik, a komoly tényfeltáró törekvések sem képesek eloszlatni. És úgy tűnik, ezen a Sporsdirect.com sem akar változtatni.